okt3

Oirschot kofferbak 200x189 Maandag 3 oktober: Een lijk in Oirschot; Het vergeten verleden van Sven Westendorp; Speurneus Sietsma over Heinekenfilm

Een lijk in een kofferbak in Oirschot, in een uitgebrande auto. Dat lijkt een misdrijf: er zijn maar weinig gevallen bekend waarin iemand op zo’n manier zelfmoord pleegt.

De politie denkt ook aan een misdrijf, maar heeft weer eens geen idee wie het slachtoffer is, men weet niet eens of het om een man of een vrouw gaat. Ik schat: een man. Ik schat: de eigenaar van de auto. Ik schat: dat de politie wel dénkt te weten wie het is, maar dat de familie nog even ingelihct moet worden.

***

sven arena 400x198 Maandag 3 oktober: Een lijk in Oirschot; Het vergeten verleden van Sven Westendorp; Speurneus Sietsma over Heinekenfilm

In Nieuwe Revu schetst Wouter Laumans een beeld van de op 12 augustus bij zijn woning geliquideerde Ajax-hooligan Sven Westendorp (41). Het lijkt erop dat hij slachtoffer is geworden van roddels.

Hij was een van de verdachten in de drugszaak waarbij een aantal figuren uit de harde kern van de F-side betrokken waren. Hij werd vrijgelaten omdat hij er waarschijnlijk niets mee te maken had, maar in zo’n situatie roept er al gauw iemand dat-ie dan wel met de politie zal hebben gepraat. Ondenkbaar, zeggen mensen die hem kennen (onder wie zijn advocaat), maar Westendorp zou niet de eerste zijn die het slachtoffer wordt van zulke roddels.

Verslaggever Wouter Laumans kende Westendorp goed: al sinds 1989, als hij geïmponeerd raakt door de graffiti-groep CBS (Can’t Be Stopped) waarvan Sven (bijnaam ‘High’) de onbetwiste leider is. Dat de groep een reputatie heeft als vechtersbazen, weet Laumans dan al. In Revu schrijft hij: “Een aantal van hen had al in de gevangenis gezeten na een heftige steekpartij op een voetbalclub. Daarbij was een 28-jarige man omgekomen en was een zwaargewonde gevallen.”

Joop Korzelius1 152x200 Maandag 3 oktober: Een lijk in Oirschot; Het vergeten verleden van Sven Westendorp; Speurneus Sietsma over Heinekenfilm

Joop Korzelius, dodelijk slachtoffer van een 'steekpartij' met Ajax-hooligans

Dat is nogal kort samengevat. Direct na de moord op Westendorp kwam ik in contact met een paar mensen die deze ‘steekpartij’ van nabij hebben meegemaakt. Dat verhaal lag bij Revu, maar het past blijkbaar niet zo goed bij het portret van Westendorp. Dus zet ik het wel op deze site (zie hier).

***  

In De Telegraaf van zaterdag een interview met Kees Sietsma, de Amsterdamse politiecommissaris die destijds betrokken was bij de oplossing van de Heinekenontvoering. Hij was ook adviseur van de film die Maarten Treurniet maakt en die binnenkort uitkomt.

“Sietsma vindt het geen enkel bezwaar dat sommige details anders zijn dan het werkelijke scenario van de ontvoering uit 1983. ‘De makers besloten vier in plaats van vijf kidnappers hoofdrollen te laten vervullen. Het karakter van de jongste ontvoerder, in werkelijkheid Martin Erkamps, werd samengesmolten met dat van Willem Holleeder, die in de film geraffineerd opklimt van uitvoerder tot een soort machthebber van de groep. Het gerucht overigens dat de echte Holleeder de producent zou hebben verboden om zijn personage in de film op te voeren, is onzin.’”

Over onzin gesproken…

16 Reacties

  • Pingback van Het ‘vergeten verleden’ van Sven Westendorp en Para Smit | HJK Misdaadjournalist! — 3 oktober 2011 @ 09:30

    [...] In de Nieuwe Revu van 28 september schrijft Wouter Laumans een reportage over ‘Leven en dood van een F-sider’ (zie hier) [...]

  • Reactie van Jason — 3 oktober 2011 @ 10:22

    Geen wonder dat Sietsma het geen bezwaar vindt. Die ziet maar wat graag dat Willem Holleeder in de film ‘opklimt’ van knaapje tot grote crimineel. Stel je voor dat zijn personage er te zachtaardig vanaf komt. Voor de producent verdwijnt met het samensmelten van de twee karakters en daarmee het creëren van de fictie, ook een risico (Die ze waarschijnlijk toch al niet liepen.).

    Maar het zal me niks verwonderen als het toch een kaskraker wordt, alleen dat zal meer komen doordat mensen nieuwsgierig zijn geworden naar hoe het verbasterd is dan dat ze het ‘echte’ verhaal willen zien want daar klopt straks geen fl*kker meer van.

  • Reactie van Maurits de Vries — 3 oktober 2011 @ 10:54

    @Jason

    Tuurlijk wordt het een kaskraker, want 90% van de mensen weet helemaal niet hoe de vork in de steel zit en zal zich dus ook niet storen aan het feit dat de film voor een gedeelte fictief is. Misschien is het beter om te wachten op de Amerikaanse versie…

  • Reactie van S.C.F Rotterdam — 3 oktober 2011 @ 11:35

    In 1997 hebben wij met deze mensen temaken gehad, de Feyenoord gang kreeg van alles de schuld, Maar sloeg deze mokummers gewoon terug hun stad in, Alleen viel er toen ook helaas 1 dode!! En je weet het de winnaar in het veld is de verliezer in de media en rechtzaal!!

  • Reactie van Bertus — 3 oktober 2011 @ 16:13

    SCF, je vergeet alleen te melden dat de Feyenoord groep getalsmatig meer dan 100 man groter was en nog belangrijker, beter bewapend, dus niet zo hoog van de toren blazen.
    In de rechtszaal viel het ook wel mee, slechts een paar veroordelingen en de opgelegde gevangenisstraffen waren eveneens niet bijster zwaar.

  • Reactie van S.C.F — 3 oktober 2011 @ 19:55

    Maar wel als grote agressor gezien!! terwijl Jullie daar in mokum toch wilden rellen met ons??? nee deze cbs jongens dachten ons toen ook ff te slachten, Maar helaas.. Jullie daar hebben het pak rammel van Jullie leven gekregen, En jullie daar hadden ook gewoon net als ons wapens!! En nog wat, Als iedereen die op de loop ging had gevochten voor zijn leven hadden jullie nog respect gehad van ons, Maar niemand bleef staan!! Ook carlo niet, En fred was de enigste die hem probeerde te helpen!! Voor de rest waren Jullie gewoon een maatje te klein voor de bende van ellende, S.C.F, nog steeds de grootste hooligang bende die nederland ooit heeft gekend!!

  • Reactie van Bertus — 4 oktober 2011 @ 08:58

    SCF, je hebt een slecht geheugen en je weet dat ik het bij het rechte eind heb.
    Kan me nog die zwarte jongen herinneren op de A10, toen jullie ook al afspraken schonden, met zijn grote waffel
    Daar zat de kiem van Beverwijk.
    Het klopt dat een deel van Ajax, gezien het numerieke overwicht, zich aan de kloppartij heeft onttrokken.
    Overigens hadden jullie zoveel respect voor Fred, dat jullie hem net zoals Carlo in zijn rug staken.
    Daar hou ik toch een smerig gevoel aan over.

  • Reactie van Maurits de Vries — 4 oktober 2011 @ 13:57

    Als hij een slecht geheugen heeft, kan ‘ie natuurlijk nooit weten dat jij het bij het rechte eind hebt…

  • Reactie van Bertus — 4 oktober 2011 @ 14:25

    Maupie, zelf in Rotjeknor hebben ze nog niet zo’n slecht geheugen.

  • Reactie van S.C.F — 4 oktober 2011 @ 19:28

    bertus, zoals altijd heeft mokum excusses, 50 tegen 50 is Nooit terspraken geweest!! wat hadden wij moeten doen?? Jongens wegsturen??? Jullie wilden dat de hele armada kwam, want we zouden het beleven!!?? Nou problemen hebben we gekregen , Inderdaad, Met justitie.Waar diversen van jullie heen gingen!! Jullie hadden na de a10 moeten beseffen dat jullie het nooit van ons konden winnen!! berverwijk was GEEN afspraak. En ik vraag me af of jij dat wel weet!? Het was een hinderlaag, Wraak voor de a10,!! Maar goed dat het geen afspraak was ,want dan hadden er nog meer geweest die nu dachten///Jullie durven dat geen 2ex!! jiAls jij een eckte ekte was wist je dat gewoon!! Diversen echte die ik na bevewijk heb gesproken beaamde dat toen, Zelf jullie politieteam wist dat!! Die bewuste agent van toen der tijd is nu hoofd beveileging van het nedelands11tal!

  • Reactie van Jason — 5 oktober 2011 @ 18:53

    Kon nog wel eens zijn dat het toch geen kaskraker wordt; Willem Holleeder eist in een kort geding (20 okt.) een verbod op de film. Heel goed!

  • Reactie van Jason — 5 oktober 2011 @ 19:09

    Intussen toevallig op RTL B’vrd de advocaat van IDTV gehoord. Die is in ieder geval not amused.

  • Reactie van B-dog — 5 oktober 2011 @ 21:18

    Zou me niks verbazen als Willem Holleeder een dealtje heeft met Peter R de Vries (deel van royalties van het Heineken-boek (dat was al bekend) + later delen in de winst van een eventuele verfilming (de Amerikaanse produktie op het boek van De Vries gebaseerd) En dat ie de film van Maarten Treurniet probeert te voorkomen om zo niet al teveel winst mis te lopen.

    Het zou dom geweest zijn van de Heineken-ontvoerders als ze daar geen rekening mee hebben gehouden destijds toen die deal werd gesloten tussen Peter R de Vries en de ontvoerders. HJK, jij kent De Vries goed. Vraag het eens? Hij zal zich wel beroepen op zijn zwijgrecht, maar het is wel intressant wat nou het motief is van Holleeder om bezwaar te maken. Zijn imago redden? Lijkt me niet…..

  • Reactie van Maurits de Vries — 5 oktober 2011 @ 22:58

    Nee, die zweet peentjes nou…

  • Reactie van Jason — 6 oktober 2011 @ 00:11

    Zijn ‘imago redden’ misschien niet, maar hij hoeft ook niet slechter neergezet te worden dan wat het beeld nu al is toch? Het is vast geen wonder dat Sietsma zich er zo wel in kan vinden.
    Op de zaken vooruitlopend:
    Als het een rechtenkwestie is, kan Treurniet de film dus niet meer aanpassen naar non-fictie als Willem Holleeder het kort geding wint. Daarmee blijft de film van De Vries dus over. Mogelijk met een royaltie-beding van o.a. Willem Holleeder. Maar zou hij wakker liggen van de royalties denk je? Als er destijds wel zo’n afspraak is geweest tussen De Vries en de Heinekenontvoerders dan is het in elk geval niet handig om die royalties aan Willem Holleeder te doen toekomen want die kunnen linea recta naar B.O.O.M. vrees ik. Het is zeker geen gekke gedachte van dat dealtje; ik heb er ook wel aan gedacht, maar ik zie nog niet hoe dat zou moeten. Althans niet op de transparante manier.

  • Reactie van vanessa — 16 oktober 2011 @ 19:40

    Hooligans, mensen die met geweld leven – IS ECHT TE KRANKZINNIG VOOR VOOR WOORDEN DAT DEZE ZELFDE MENSEN “GEEERD WORDEN” Als ze zelf komen te overlijden.

    beseffen jullie je wel dat deze man MIJN ACHTERNEEF JOOP KORZELIUS Heeft vermoord???

    ECHT wat een wereld leven we in!!!

    GEWELD IS EN BLIJFT TEN ALLE TIJDEN ONACCEPTABEL EN MOETEN WE ZEKER NIET WILLEN “EREN” Joop was een super super super lieve integere zachte jongen en dan met z’n alle een onschuldige jongen doodsteken het K** syteem in nederland geeft aan dit soort maloten gewoon maar een half jaar gevangenis straf en wat gebeur er aan PAAR KEER ZELFS Die zelfde maloten maken nog meer levens kapot “letterlijk” celstraf moet echt veeeeeeeeeel hoger. en de hooligans moeten met hun “zogenaamde eer” een keer goed NADENKEN!!! Dank!!!