Nederlandse delegatie in hotel Bangkok over Van Laarhoven: “We zullen niet rusten tot hij niets meer heeft!”

Bangkok-hotel-2web

“Deze brief is een reactie op het in de Panorama verschenen artikel van een paar weken geleden over Johan van Laarhoven. Gewoon te schandalig voor woorden dat de Nederlandse overheid haar eigen burgers uitlevert aan een land als Thailand met op dit moment een militaire dictatuur. Maar oké,  dat terzijde. Waarom ik u deze brief schrijf is het volgende.

Ik woon sinds tien jaar in Thailand en moest afgelopen juni een paar dagen in Bangkok zijn waarvoor ik een kamer had geboekt in het Doubletree by Hilton Hotel in Bangkok. ‘s Avonds in de lobby van het hotel hoorde ik een groep mensen Nederlands praten en omdat ik ook een Nederlander ben was ik natuurlijk nieuwsgierig naar wie deze mensen waren.

Normaal gesproken zou ik ze wat makkelijker aangesproken hebben maar omdat het zo’n grote groep was (7 à 8 personen) leek het me beter om een afwachtende houding aan te nemen en eerst eens te kijken wat er ging gebeuren. Ik zat aan een tafel vlak langs die van deze mensen in afwachting van een goed moment om een gesprek met ze aan te knopen als daar de gelegenheid voor kwam dan. Hierdoor was ik in de gelegenheid om hun conversatie aardig te volgen en wat ik hoorde was meer dan schokkend, moet ik nu eigenlijk wel toegeven.

Bangkok-hotel-1-web

 

Het ging er over dat ze blijkbaar in Thailand waren om in een of andere rechtszaak te getuigen en er werd niet erg respectvol gesproken over de persoon waartegen ze moesten getuigen.

Ik kon natuurlijk niet de hele conversatie precies volgen, maar sommige uitspraken kon ik duidelijk verstaan.

Zoals: “Schuldig of niet, hij gaat voor de bijl, links of rechtsom, niemand wint het van de politie als wij dat willen!”

Een ander antwoordde daarop: “Ze zijn toch allemaal schuldig, hahahaha!”

En even later: “Het maakt niet uit hoeveel advocaten hij heeft, wij hebben die thaien zo bewerkt dat er geen speld meer tussen te krijgen is, dat hebben we gisteren toch gezien en gemerkt in onze vergadering? Ons geloven ze,  hem niet.”

Ik kon mijn oren niet geloven en was met stomheid geslagen. Dit waren blijkbaar geen toeristen maar justitiemedewerkers. Dus ik besloot dat het beter was om geen contact met hun te maken.

Ik ben zeven dagen in het hotel verbleven en kwam deze personen – zes mannen en één vrouw – dagelijks tegen waardoor ik nog een enkele keren iets van hun conversaties op kon vangen.

Waaronder: “Hij kan wel denken dat hij veilig is in Thailand, maar niemand ontkomt aan de lange arm van de Taskforce en we zullen niet rusten tot dat hij niets meer heeft” en “die shops gaan hoe dan ook vroeg of laat dicht.”

Een man die met Toon aangesproken werd zei: “Het interesseert me niets al krijgt hij tien jaar cel.” Waarop er door iedereen hard werd gelachen en werd gezegd: “Daar drinken we er nog één op.”

Bangkok-hotel-3web

 

Het hele gebeuren intrigeerde me zo dat ik besloot om heimelijk wat foto’s van deze mensen te maken. Later kwam ik ze ook nog enkele keren tegen bij het restaurant/bar vlak bij ons hotel waar ik ook foto’s van hun heb gemaakt. 

Toen ik recentelijk uw artikel over Johan van Laarhoven las in de Panorama,  door een vriend meegebracht uit Nederland, werd me overduidelijk dat deze mensen in Bangkok waren om tegen Johan van Laarhoven te getuigen.

Ik vind het meer dan schokkend dat de Nederlandse justitie er blijkbaar geen enkel probleem mee heeft om waarschijnlijk onschuldige mensen er op zo’n smerige manier in te luizen.

Daarom heb ik besloten om u de foto’s die ik heb gemaakt van deze mensen, met  bijhorende tekst die ik persoonlijk uit de mond van deze mensen heb gehoord, toe te sturen.  In de hoop dat u dit onrechtvaardig handelen van justitie wereldkundig wilt maken.

U zult begrijpen dat ik om me te beschermen tegen de rancune van dat zogenaamde Taskforce er voor kies anoniem te blijven. Alleen omdat ze mijn leven ook kunnen verzieken omdat ik u deze informatie toestuur. Ik doe dit alleen omdat ik niet tegen onrechtvaardigheid kan. Wat ik heb gehoord heeft mijn innerlijk diep geschokt.

Bangkok-hotel4-web

P.S.

Het hotel waar ze verbleven is het Doubletree Hotel by Hilton, Sukhumvit Bangkok.  Het is niet echt een goedkoop hotel, ongeveer 6000 baht (150 euro) per nacht.

Dat zou toch ook niet moeten kunnen, dat onze Nederlandse politiemensen ook nog eens lekker met de belastingcenten van het Nederlandse volk in een luxe hotel mogen gaan overnachten, terwijl er voor 1000 of 2000 baht ook een prima hotel is te vinden. Ze zullen ook wel KLM business-class vliegen,  van 3000,- euro per ticket.”

Aldus het relaas van onze landgenoot.

Een paar opmerkingen mijnerzijds:

Het beeld dat hier wordt geschetst komt aardig overeen met wat de advocaten van Van Laarhoven constateerden: veel menskracht uit de kast gehaald, onnodig gedoe over tolken (Nederlandse politiemensen die aan een internationaal onderzoek werken en bij de rechtbank beweren dat ze geen Engels kunnen) en onderonsjes tussen de Nederlandse delegatie en de Thaise opsporingsmedewerkers. Zie het verslag van advocaat Tim Vis  en de brief van Johan van Laarhoven zelf (hier)

Ter verdediging kun je aanvoeren dat deze mensen niet bepalend zijn voor wat er in Thailand gebeurt (tenzij de officier van justitie hierbij aanwezig was en ook dit soort opmerkingen heeft geplaatst)

 ‘Jongens onder elkaar’ zijn in een ongedwongen sfeer niet altijd even politiek correct. Maar het is op z’n minst onhandig om in een omgeving waar je kunt vermoeden dat er landgenoten iets kunnen opvangen, zo met elkaar te converseren. Dat zullen ze hierna niet meer doen…

En dat businessclass-reizen door politiemensen: speelde toevallig afgelopen week. Dat dat alleen nog mag als het echt noodzakelijk is.

REACTIE:

Ik heb bovenstaande mail voorgelegd aan de advocaten van Johan van Laarhoven. ‘Hoofdman’ Gerard Spong laat weten:

“Dit is schokkend, een Nederlandse politieambtenaar onwaardig. Wij zullen dit ter kennis brengen aan en een klacht hierover indienen bij de korpschef. Daarnaast zullen we de foto’s en de inhoud van de tussen hen gevoerde gesprekken ter kennis brengen van de Thaise en Nederlandse autoriteiten, met het verzoek daar de meest ernstige en verstrekkende rechtsgevolgen aan te verbinden.”

Ik heb het ook naar het Openbaar Ministerie in Breda gestuurd, maar daar is op vrijdagavond niet in redelijkheid een reactie van te verwachten. Mocht men daar willen reageren, dan zal ik er uiteraard ruimhartig aandacht aan besteden, maar dat zal op z’n vroegst maandag worden. 

 

 

24 Reacties

  1. claudia de vries
    31 juli 2015 - 21:46

    Heftig……maar verbaasd het me niet.

    Reply
  2. joop
    31 juli 2015 - 21:49

    Stuitend dit soort ambtenaren terreur maar tekenend voor alles wat de overheid is, alles wat slecht is aan de mens word door de overheid vertegenwoordigt.

    Reply
  3. Hans
    31 juli 2015 - 22:29

    Deze mensen hebben thuis bij de vrouw niets te
    Vertellen !
    En compenseren dat door in een hotel lobby
    Dik te doen onder elkaar ,

    Reply
  4. Pieter
    1 augustus 2015 - 07:27

    Ik zie alleen maar foto’s. Zijn er ook geluidsfragmenten opgenomen door deze persoon die maar snel besloot geen contact te maken (heeft hij daarna ook nog vlug zijn kraag opgezet?) toen hij begreep dat de groep Nederlanders voor Justitie werkte?

    Reply
  5. Joop
    1 augustus 2015 - 08:52

    Ook mij komt de strekkingzo bekend voor dat ik helemaal niet verbaasd ben.
    Waar ik wel verbaasd over ben dat mensen nog steeds op openbare plaatsen praten over zaken die binnenskamer zouden moeten blijven. Dit komt ook op grote schaal in de zakenwereld voor.

    Reply
  6. Nico van Empel
    1 augustus 2015 - 09:14

    Vroeger had je voetballers die met hart en ziel voor de club bezig waren.Nu doen ze het nog maar alleen voor de centen,
    Vroeger Had je rechercheurs die met hart en ziel bezig waren de criminaliteit te bestrijden.En nu doen ze alles met list en bedrog om maar hogerop te komen.Koste wat het kost.Het maak hen niet meer uit als er onschuldigen in het gevang komen te zitten.Als ze maar scoren.

    Reply
  7. Joop
    1 augustus 2015 - 09:35

    @RS: Dit tarieven overzicht, dat meen ik elk kwartaal wordt gepubliceerd, wordt ook vaak gehanteerd door organisaties die personeel naar het buitenland laten reizen en voorkomen zo dat er problemen met de fiscus kunnen ontstaan.
    Er is ook een verdere uitwerking van deze lijst waaraan de tarieven worden aangegeven voor langdurig verblijf in het buitenland. Deze bedragen zijn een stuk lager.

    Je moet van goede huize komen om van deze tarieven af te wijken.

    Reply
  8. Jaap A.
    1 augustus 2015 - 09:38

    Is je site tegenwoordig te huur voor propaganda doeleinden ofzo?

    Beste Jaap,

    Ja hoor. Als je maar flink betaalt. Heb je iets te propageren?

    Hendrik Jan

    Reply
  9. dre
    1 augustus 2015 - 10:27

    ….waarom zou ik deze persoon geloven? enkel fotos… kan gewoon een handlanger zijn van de verdachte. de verdachte zal in thailand heus wel vrienden hebben. flauwekulverhaal!

    Reply
  10. Bonusje
    1 augustus 2015 - 10:45

    In 2004 en 2009 heeft ndrangheta(eigendom rothchild) generaal en hogeraads president ybo buruma totaal 200.000 man bezettingspenose ingevoerd op alle machtspunten en politie en belastingdiensten etc etc etc oa de man van burgemeester krikke in de heroinezaak van huurling politiechef ron miltenburg en de veteranen klokkenluiders

    Voornamelijk azerbeidjaanse huurlingen oa ook van uit Boston waar ron miltenburg op een politieconferentie zei” pak hun vrouwen pak hun kinderen” en gingen ook politie agenten alle lagerschooltjes hier ook bewaken..

    De agenten massaal blank lijkende maar zwart asiatenhaar die ook heden massaal in Amerika burger na burger doodschieten en hier ook menig leven beeindigden!

    Deze justitie penose wát ze toch al waren zal er vast toe behoren..kan niet anders!

    Geen Recht geen Wet maar mafia! Zoals al ons bestuur en burgemeesters uit mafiakirngen en families komen en hoger op uit bankiers en adel kringen!

    Reply
  11. claudia de vries
    1 augustus 2015 - 11:27

    @dre………wat vreemd dat justitie ,als ze dit als bewijs hebben. het wel voldoende vinden om jou te gaan veroordelen.
    Maar dat is juist waar het hier om draait, jammer dat je dat niet ziet,je hebt waarschijnlijk nog nooit in het “molentje” gezeten. (gelukkig maar voor je)

    Reply
  12. Thomas
    1 augustus 2015 - 14:58

    Spong vindt het “schokkend”. Daar hebben ze in de informatietheorie een aardige term voor: ruis.

    Reply
  13. Jack
    1 augustus 2015 - 17:59

    Jammer – geen geluidsopnamen.
    Jammer zelfs geen filmbeelden waardoor gezien kan worden wat wordt gezegd.
    Jammer geen enkel gegeven van de fotograaf en waarom hij juist in dat hotel verbleef
    Jammer – geen enkele naam en functie bij degenen op de foto’s

    Beste Jack,

    Vier keer jammer en vier keer een conclusie die jij trekt, maar helemaal niet waar hoeft zijn.

    Hendrik Jan

    Reply
  14. Michael
    1 augustus 2015 - 23:56

    en wat is nu het probleem? Een crimineel zit achter de tralies, mooi toch. Had ie zijn zaak maar in Nederland moeten afwachten. Goed om te horen dat vluchten alleen maar meer problemen geeft. En alle criminelen maar janken dat er onrecht aangedaan wordt. Had ie maar een ander vak moeten kiezen. Ik vind mooi!

    Beste Michael,

    Het OM moet nog aantonen dat Van Laarhoven crimineel is. ‘Zaak afwachten in Nederland’ en ‘vluchten’? Je hebt er niks van gelezen of niks van begrepen.

    Hendrik Jan

    Reply
  15. Jack
    2 augustus 2015 - 12:37

    HJK – er zijn verschillen tussen het trekken van conclusies en het constateren van feiten
    In mijn posting trek ik helemaal geen conclusie.
    Slechts wordt geconstateerd wat mankeert aan gegevens.

    Beste Jack,

    Jij weet helemaal niet wat er mankeert aan gegevens.

    Hendrik Jan

    Reply
  16. Gerrit Tienkamp
    2 augustus 2015 - 12:54

    Toch ff gedeeld op diverse sociale media:
    O.a. LinkedIn, Google+, Facebook, Twitter, …..

    Reply
  17. Paul
    2 augustus 2015 - 15:23

    Geloofwaardig verhaal, men moest eens weten hoe justitie en andere organisaties in Nederland achter iemands rug om praten. Ik spreek uit eigen ervaring.
    Toen mij dit ter oren kwam en ik aangifte deed tegen de organisatie die zeer kwalijke dingen over mij beweerden, werd deze kwaad op de andere organisatie omdat deze dat aan mij had doorgespeeld. De aangifte werd (maar weer voor het gemak) geseponeerd.

    Nederland=Bananenrepubliek 2.0

    Reply
  18. dre
    2 augustus 2015 - 16:33

    Fijn dat ie daar zit, kost t de belastingbetaler niks.

    Reply
  19. dre
    2 augustus 2015 - 16:35

    Overigens vinden crimininelen corrupte landen/personen vaak fijn. Bij deze wordt meneer op zijn wenken bediend.

    Reply
  20. Freddy.
    3 augustus 2015 - 12:40

    Hij is helemaal niet uitgeleverd. Hij is daar vrijwillig gaan wonen. Voor de rest anoniem, onduidelijke foto’s en geen geleidopnames. Stja, het zal wel……………

    Als u 10 jaar in Thailand wond dan weet u ook dat drugsverleden (handel) en Thailand niet samen gaan, wel of geen militairen aan de macht dat maakt in dit geval niets uit. Al kunnen we in dit geval wel zeggen dat het wat uitmaakt. Het land is wat minder corrupt geworden en kon hij zijn vrijheid niet kopen.

    In deze zak denk ik dat hij vrijgesproken wordt voor drugshandel in Thailand, maar misschien wel voor witwassen van drugsgelden veroordeeld kan worden en dan als person non crata uitgezet gaat worden naar Nederland.

    Ik denk dat het daar voor te doen is dat hij uitgezet gaat worden en zo weer op NL bodem terecht komt zonder ellen lange uitlever procedure.

    Reply
  21. Ad Greaves
    14 augustus 2015 - 23:15

    Heeft er iemand er al over nagedacht dat een van de opdrachtgevers van dit gebeuren bij het O.M. zit en dit viavia naar justitie en uiteindelijk door een zeer laaghoofdig taskforce uitgevoerd is!
    Deze mensen hebben geen benul wat’s going on, ze worden naar Bankok gestuurd met z’n allen en lopen de Starky en Hutch uit te hangen aleen op een ONEERLIJKE MANIER.
    Ik hoop dat de onderste steen naar boven komt bij het O.M.

    Reply
  22. 10 november 2015 - 12:42

    Laat ik even advocaat van de duivel spelen, want ik ga er vanuit dat er nog steeds goede mensen bij justitie werken: Stel dat zij (want die justitie medewerkers zijn de aanklagers, dus zo gek is het allemaal niet) overtuigd zijn van de schuld van Van Laarhoven. Dan willen ze hem achter de tralies hebben. Allemaal crimineel geld, ja, dat willen ze afpakken.

    En het is van horen zeggen, misschien hebben ze het letterlijk niet zo gezegd. Dat is ook maar de vraag. Dus dit is heel erg gekleurd.

    Reply
  23. 2 augustus 2016 - 16:28

    Het verbaasd mij niets hoe mensen van justitie omgaan met de burger.
    Ik heb zelf een akkefietje met de politie over het telen van een veldje legale vlashennep. Daarvan zegt de politie dat het niet is toegestaan.Ze halen echt van alles uit de kast om hun gelijk te halen. Je veld wordt geruimd en je blijft met de schade achter, en niemand die het vergoed, want straks krijg ik van de rechtbank te horen dat ik in mijn gelijk sta omdat het telen van vlashennep in heel Europa is toegestaan.Voor mij is het vreemd en maar moeilijk te verteren dat de (grote) jongens vrijuit gaan.

    Reply

Reageer