Janet S. (chaletmoord): het pleidooi

Bij de rechtbank in Zutphen is twintig jaar plus tbs geëist tegen Janet S. (31) uit Kampen, voor de moord op zakenman Ton Kuijf (58) uit Amersfoort. Op 13 maart 2014 werd hij in het chalet van Janet in Ermelo met een hakbijl en een mes om het leven gebracht. Medeverdachte is Youri B. uit Bergen op Zoom. Hij beweert dat hij bij het chalet in de auto zat toen de moord zich afspeelde en dat hij alleen betrokken was bij het wegwerken van sporen en het verplaatsen van de auto van het slachtoffer. Janet beweert dat Youri de moord heeft gepleegd en dat zij pas arriveerde toen het al gebeurd was. Tot nu toe is vooral de ‘schuldkant’ van Janet belicht. Tijdens de behandeling van de zaak, waarbij ze zelf aan het woord kwam, kwam ze niet heel overtuigend over. In het requisitoir daarna haalde  officier van justitie mensen uit de omgeving van Janet aan die zeggen dat ze “zo gek als een deur” is en “extreem gewelddadig: ze zou voor vijftig euro haar eigen moeder ombrengen.” En: “Een kameleon, met een zorgzame en een duistere kant.” Iemand die als een lieve dochter bij haar moeder op de bank kan liggen en zich daarna verkleden en een moord plegen. ” In 2006 is ze veroordeeld tot vier jaar voor de moord op een Algerijnse man in Den Haag, die ze samen met een vriendin met messteken om het leven bracht.  



Ik geef het pleidooi van de advocaten van Janet, Gita Biesmans en Peer Szymkowiak,  hier in grote lijnen weer. Enigszins samengevat en ingekort. Waar de advocaten het woord ‘cliënte’ gebruiken, heb ik er voor de leesbaarheid Janet van gemaakt. En waar zij van medeverdachten alleen de achternaam gebruiken, heb ik daar de voornaam ingevuld.

13 Reacties

  1. Jackie
    21 november 2016 - 11:53

    Yourie B. heeft morgen denk ik wel een en ander uit te leggen als hij niet weer zo ontzettend bang is natuurlijk… Nederland moet inderdaad beschermd worden door de juiste persoon te straffen en op te sluiten helemaal mee eens! Dura Lex Sed Lex…!

    Reply
    • Gwen
      23 november 2016 - 09:56

      Helemaal mee eens jackie wat een leugens en dan ook nog zeggen, dat hij Youri B .haar maar 3 dagen kent boelshit ze kennen elkaar al zolang ze zijn zelfs nog samen op vakantie geweest jaren geleden.ze spannen allemaal samen tegen 1 persoon want die heeft toch een verleden. Vindt dat degene die het gedaan heeft achter slot en grendel moet.en als ze geen bewijs hebben voor de echte dader kun je ze ook niet veroordelen dan allemaal vast tot de waarheid boven tafel is en dat ziet het o.m ook wel maar ze doen er toch niks mee want ja haar verleden.een betere prooi kun je niet hebben om er misbruik van te maken

      Reply
      • Jackie
        24 november 2016 - 10:38

        Ja het is een groot en leugenachtig zooitje bij elkaar geraapt! En inderdaad wat je zegt Janet heeft al een ‘verleden’ dus hoe makkelijk is het voor yourie barto om alles in haar schoenen te schuiven terwijl zij zowel hem als joyce n heeft geholpen en dan dit als dank iemand vermoorden in haar huis wauw wat een lafbek ben je dan zeg! Als ze het pleidooi GOED lezen en objectief zonder vooroordelen er naar gaan kijken evenals de feiten die er daadwerkelijk liggen gaan ze écht zien dat het niet kan wat die schijtbak zoal verklaart! 12 december afwachten maar…

        Reply
      • Anoniem2
        26 november 2016 - 22:38

        Wil je vertellen wanneer ze samen op vakantie zijn gegaan? Heeft Janet dat ook verklaard?

        Reply
      • Anoniem2
        26 november 2016 - 23:14

        Waarvan weet je dat ze samen op vakantie zijn geweest?

        Het kan een verschil aantonen tussen de beweringen, van ofwel 4 dagen elkaar kennen, of sinds 2011?

        Reply
  2. Bert
    22 november 2016 - 09:47

    Hou nou eens aub op met dat verder lezen op Blendle. Het merendeel van de lezers wil geen cent betalen voor leesvoer.

    Reply
    • 22 november 2016 - 13:53

      En hoe moet een vakjournalist dan zijn geld verdienen? Ik betaal graag voor goed leesvoer en HJK is dat geld vaak zeker waard. Blendle is gewoon een modern antwoord op de papieren tijdschriften en die kocht ik ook altijd. Net zoals duizenden andere mensen in Nederland..

      Reply
      • Bert
        23 november 2016 - 09:30

        Er staan toch niet voor niets advertenties op de website. Beperk het tot de advertentie inkomsten ipv betaaldiensten om artikelen te kunnen lezen.

        Reply
    • frans
      22 november 2016 - 17:01

      dan lees je het niet.

      Reply
  3. Anoniem
    22 november 2016 - 11:33

    Werk jij voor niets dan Bert?

    Reply
  4. 22 november 2016 - 13:58

    jouw probleem Bert ik betaal wel een beetje voor goede journalistiek

    Reply
  5. Anoniem2
    25 november 2016 - 15:05

    Rechter 3 vraagt Janet over Sem en Mo, die mogelijk toch zijn gekomen, toen zij onderweg was naar Bergen op Zoom.
    Zijn ze gekomen, is een drugsdeal uit de hand gelopen, hebben Sem en Mo het gedaan? Y.B. hebben ze onder druk gezet? Is er genoeg onderzoek gedaan naar die twee?
    Ik heb alleen het Blendle artikel gelezen,verder vind je nergens iets terug over Sem & Mo.
    Janet S. komt met nuchtere antwoorden, nuchter verhaal, terwijl Youri ’s verklaringen sterk gedramatiseerd overkomen.
    Ik heb het nu twee keer gelezen wat Janet verteld, en ik kan niet geloven dat zij het gedaan heeft.

    Reply
    • G.S
      11 december 2016 - 03:03

      Ik zeg het heel koud en zakelijk, voor geld zal ik niemand vermoorden, maar kom ik in het nauw zal ik geen seconde aarzelen.
      Ik verwacht en denk ook dat J.S in het nauw is gekomen met afpersing, en dat is de ellende bij de helft van onze familie, dan slaan de stoppen door.

      Reply

Reageer