Willem Holleeder voorkwam liquidatie van misdaadjournalist Bas van Hout

Misdaadjournalist Bas van Hout  is schrijver van het boek De jacht op de erven Bruinsma. Eind 2000 moest hij ’s nachts naar een afgelegen bushalte aan de Zeeweg tussen Zandvoort en Bloemendaal komen om te praten met een bron. Hij stond een poosje bij een van God verlaten abri en keerde na een uurtje doelloos wachten weer huiswaarts. Achteraf blijkt dat hij op het nippertje aan een liquidatie is ontkomen. 

Dit voorval staat in het boek De Kouwe Ouwe over Stanley Hillis, dat vanmiddag in Amsterdam wordt gepresenteerd. Er zijn meer van dit soort verhalen die bij insiders wel bekend zijn, maar die niet worden opgeschreven, tenzij er een aanleiding voor is. Een boek kan zo’n aanleiding zijn. Dat is het in dit geval. 

Bas was op dat moment bezig met een vervolg op zijn boek. Dat werd hem sterk afgeraden. Bas:  “Er werden mij twee opties gegeven, plomo o plata (de kogel of geld). Ze zeiden: ‘De goedkoopste is als we je laten vermoorden. Omkopen is te ingewikkeld en te duur.’”

Stanley Hillis was over het eerste boek al slecht te spreken. Hij zag het als een groot gevaar voor zichzelf en was woedend dat anderen in zijn omgeving – met name Sam Klepper – hier zonder zijn toestemming aan hadden meegewerkt. Hillis wilde voorkomen dat deel twee op de markt zou komen.

Tegen het eerste deel kon hij niks meer doen, dat was al gedrukt. Een aangekondigd vervolg wilde hij koste wat kost wél voorkomen.

Vico Olling en Martijn Haas, schrijvers van De Kouwe Ouwe: 

“Tijdens het onderzoek voor dit boek hoorden wij dat Bas van Hout op die bewuste nacht een liquidatieplan had overleefd. Toen wij dit met hem deelden bleek hij hiervan op de hoogte.”

Het kwam mij bekend voor, maar als gezegd: er moet een aanleiding zijn zo’n voorval te melden. Ik zou het hebben gedaan als ik een boek over Willem Holleeder had geschreven. Hij is degene geweest die op Hillis heeft ingepraat om dit te voorkomen. Maar ik heb geen boek over Holleeder geschreven en de andere auteurs die dat wel hebben gedaan kenden dit verhaal blijkbaar niet of ze vonden het niet ‘moverend’ om te vermelden. 

 

13 Reacties

  1. Freek
    12 januari 2017 - 09:50

    Wat doet Bas tegenwoording ? Ik kom niet veel artikelen meer tegen van hem.
    Jammer want hij was altijd goed ingevoerd en schreef vaak openbarende artikelen – geen open deuren iig.

    Reply
  2. Jac.
    12 januari 2017 - 10:27

    Is dat tweede boek er nog gekomen?

    Beste Jac.,

    Ja, dat vroeg ik me ook af. Kan het niet vinden.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Scarface
      12 januari 2017 - 16:37

      De BV Bruinsma zou wellicht als ‘tweede boek’ kunnen worden beschouwd maar dat is niet van de hand van Bas van Hout. Ik weet me ook nog te herinneren dat Bas destijds bezig was over een boek over Martin Hoogland. Dat is er niet gekomen evenmin een boek ook Ettiene U. Waarvan het manuscript door politie bij een controle in beslag is genomen. Teruggekregen?
      Hopelijk is het stilte voor de storm en komt Bas met een ‘klapper’!!

      Reply
  3. JuarezMike
    12 januari 2017 - 14:51

    Weet je, het blijft toch een raar iets hoor dat journalisten en de misdaad met elkaar verwoven zijn tegenwoordig. Ik zeg tegenwoordig maar eigenlijk is dit iets wat al langer aan de hand is. Voortaan weet een journalist meer dan de advocaat die een crimineel moet verdedigen. Deze twee werelden horen niet met elkaar te praten, daar krijg je liquidaties, onderlinge ruzies, argwaan en misbruik van macht van. Trouwens, jezelf voordoen als misdaad journalist lijkt me voortaan een perfect dekmantel voor een undercover agent i.p.v. jezelf voordoen als crimineel. Je komt zo mooi overal binnen en legt veel makkelijker contacten.

    Reply
  4. Michael
    12 januari 2017 - 15:20

    Boek is 3 jaar leden verschenen. Erg goed boek. Veel ins en outs, uit het milieu.

    Reply
    • Frans
      13 januari 2017 - 12:00

      Hoe heet het boek ? Kan niets vinden onder Bas van Hout bv de erven bruinsma en steve brown supercrimineel.

      Reply
  5. mr.
    12 januari 2017 - 15:21

    Als ik u goed begrijp is het uws inziens pas voldoende moverend om een collega journalist te waarschuwen omtrent een (dreiging van) liquidatie, op het moment dat daar een aanleiding voor is zoals het verschijnen van een boek?

    Bent u serieus of wilde u gewoon graag even meepraten over het onderwerp?

    Beste MR.,

    U heeft het niet goed gelezen of niet goed begrepen.

    Hendrik Jan

    Reply
  6. 12 januari 2017 - 17:01

    Hij zou toch bezig zijn met een boek over chris dolman

    Reply
  7. 12 januari 2017 - 19:13

    HJK waarom gooi mijn reactie er af met de vraag of Bas van Hout de vriend is van Steve Down

    Beste Henk,

    Omdat ik geen Steve Down ken en als je Steve Brown bedoelt dan is het een onzinnige vraag: iedereen weet dat die twee geen vrienden zijn. En omdat de rest van de redactie beneden peil is.

    Hendrik Jan

    Reply
  8. 12 januari 2017 - 23:50

    Ik hoop dat hij dan vraagt aan Chris wie volgens zwarte Joop echt achter de branden van zijn pande zat.

    Reply
  9. Mo
    13 januari 2017 - 01:37

    @Fred. Bas van Hout is opgevoed door zwarte Joop ,ik denk dat hij dat ook wel heeft meegekregen van zwarte Joop R.I.P

    Reply
  10. 14 januari 2017 - 10:21

    Hjk weet je mischien wanneer bas de biografie van Chris dolman uitbrengt

    Beste Erwin,

    Nee, geen idee.

    Hendrik Jan

    Reply
  11. 23 januari 2017 - 01:24

    Recent nog meegewerkt aan de dvd Geheim geweld.
    info:
    Bas van Hout, bekend Nederlands misdaadverslaggever, vertelt met zijn zus Maryska over de mishandeling en verwaarlozing in hun jeugd. Zo werden Bas en Maryska als kleine kinderen dagenlang opgesloten in de kast omdat hun moeder met rust gelaten wilde worden.
    http://www.stichtinggeheimgeweld.nl/2014-03-31-13-11-32/film-bestellen

    Reply

Reageer