Het mysterie van Asten

Het Limburgse recherchebureau Centaur organiseert op 9 mei een stille tocht in Den Haag ter nagedachtenis aan alle slachtoffers van verjaarde moord- en vermissingszaken. Zaken met slachtoffers van vóór 1988 zijn verjaard. Judith Houben noemt het frustrerend dat tijdens onderzoeken naar de vermissingen van Marjo Winkens uit Schimmert (1975) en Hans Martens en Piet Hölskens (1974) uit Asten politie en justitie door verjaring niet meer alle registers ­kunnen opentrekken. De stille tocht begint op het Plein in Den Haag, waarna er handtekeningen worden aangeboden aan Tweede Kamerlid Gidi Markuszower (PVV). Na afloop worden er bloemen gelegd bij de Tweede Kamer.



De Zanzibar in Deurne. Hier waren Piet en Hans de laatste avond

De verdwijning van Piet Hölskens (22) en Hans Martens (22) had in 2012 waarschijnlijk opgelost kunnen worden, nadat een getuige met gewetenswroeging zich bij de politie had gemeld en cruciale informatie had verstrekt. Maar de politie kon er niet veel mee omdat alle mogelijkheden die een cold case team wél heeft, nu niet konden worden gebruikt. Vanwege de verjaring. De verdwijning van Piet en Hans is anders dan veel andere vermissingszaken. Hier geen ongeluk, geen ‘verdwijnen met de noorderzon’ en geen criminele achtergrond.

Verder lezen via Blendle

 

18 Reacties

  1. bassisthenk
    28 april 2017 - 09:51

    zeer vervelend doorlezen met blendle
    kijk haast alleen daardoor niet meer op deze site

    Beste Bassisthenk,

    Dit verhaal heeft ook in Panorama gestaan, dus misschien had je het toch al gelezen. Of lees je nooit iets waar je wat voor moet betalen?

    Hendrik Jan

    Reply
  2. QWOZZZ
    28 april 2017 - 10:31

    Toch weer jammer dat blendle. Weer een gezamenlijke manier om geld te stelen. En lekker aan meewerken. Zal je weer met een kinderachtige reactie komen maar zo verlies je dus lezers. WTF mOet ik met een blendle account?? Zijn er genoeg die zich er aan ergeren. Jammer dat je hieraan meewerkt. Maar ja. Wij zijn toch maar SHEEPLE of niet??

    Beste Q,

    Ik weet niet wat sheeple is, maar 95 procent van mijn site is gratis, alleen wat langere reportages staan achter Blendle. Niemand vraagt je die stukken te lezen.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Aandachtig volger
      28 april 2017 - 21:08

      Sheeple is een combinatie tussen schapen en mensen (vrij vertaald: domme schaapjes)… Maar goed, hoe dan ook: ik kijk dagelijks op je site en lees je artikelen met veel belangstelling waarvan inderdaad veel gratis is. Als ik echt wil, dan schakel ik door naar Blendle en ja dat kost dan iets…. Maar volgens mij wil en mag iedereen een boterham verdienen, als mensen dat nu nog niet begrijpen…. Elke dag, zelfs op zaterdag en zondag, heb je wel een verhaal, wat ik bijzonder knap vind (wanneer heb je eigenlijk vakantie?). Kortom: ik zou je site en je artikelen niet willen missen.

      Reply
  3. Mickel
    28 april 2017 - 12:53

    Idd minder dat hele blendle gebeuren.
    Als het al in de Panorama gestaan heeft heb je er toch al inkomen over ontvangen ?

    Beste Mickel,

    En als het al in Panorama heeft gestaan, en jij hebt het al gelezen, dan heb je er toch al voor betaald?

    Hendrik Jan

    Reply
  4. Truus
    28 april 2017 - 16:06

    Zojuist het stuk gelezen en HJK een paar centen toebedeeld. Je kan je geld terugvragen bij Blendle als je er niets aan vindt, maar dat gaat in dit geval niet op. Wat een verhaal. Hier moet iemand een film van maken, over de achtergebleven families die jarenlang niets weten of begrijpen. terwijl er in het dorp veel meer bekend moet zijn.
    Lijkt me dat in dit geval verjaring niet alleen jammer is, maar vooral ook dwaas. Alle elementen om dit nog op te lossen zijn aanwezig.

    Reply
  5. Mickel
    28 april 2017 - 17:42

    Ik vroeg me af waarom je mijn eerste post waarin ik melde dat je dan via de Panorama al betaald was voor het artikel niet door liet.
    Nu lees ik net dat Anna Korterink de taken van Ties Joosten bij Blendle gaat overnemen ?
    Je zal dus wel steeds meer artikelen achter Blendle duwen ;) zo blijft het binnen de familie ..

    Mickel

    Reply
    • Bert1968
      28 april 2017 - 20:22

      HJ moet nog altijd een regel toevoegen boven het reactie schermpje, ‘Reacties worden vooraf gemodereerd’. Scheelt een hoop frustraties bij veel mensen. Eventueel aangevuld met ‘HJK behoudt zich het recht voor om niet alles te plaatsen.’

      Beste Bert,

      De meeste misverstanden ontstaan doordat het lijkt of reacties zijn goedgekeurd, maar toch niet blijken te zijn geplaatst. Dat komt doordat een spamfilter ze wel doorlaat, maar ik ze dan nog niet heb gezien.

      Hendrik Jan

      Reply
      • 4 mei 2017 - 18:37

        wat een kankerzooi zeg dat blendle , laatste keer dat ik deze site bezoek word er zo ziek van als jort a.s. zondag

        Reply
    • Mr. Wilson
      29 april 2017 - 16:41

      Gast wat loop je nou te zeuren? Ga jij voor niks werken maandag? Het is niet omdat iemand een website heeft dat hij verplicht is alles wat hij schrijft gratis beschikbaar te stellen. Het probleem is volgens mij dat jij iets voor niks wil hebben waarvan je weet dat je er voor zou moeten betalen als je het in, bijvoorbeeld, Panorama zou lezen. Ik lees nooit door via Blendle omdat de onderwerpen me niet boeien en ik er om die reden niet voor wil betalen. Maar het slaat nergens op om daar dan over te gaan lopen zeiken.

      Reply
      • Mickel
        30 april 2017 - 18:47

        @ Mr Wilson, ik neem aan dat je met ‘gast’ aan mij refereert.. ?
        Zo niet dan vergeef me dat ik de hoogmoed heb te reageren :)

        Ik heb helemaal niets tegen het premium aanbieden van artikelen, maar zet het er even bij dat het een ‘premium’ artikel is ..:) .. Dan begin ik er namelijk niet aan…
        Niet zo irritant als ‘ lekker gemaakt’ te worden en dan te moeten betalen..

        Verder heb ik er een wrange bijsmaak aan/bij dat familie van HJK de zaken bij Blendle gaat regelen..
        https://www.villamedia.nl/artikel/joosten-weg-bij-blendle

        Groet

        Reply
  6. Frans
    28 april 2017 - 18:25

    Ik vind blendle persoonlijk heel erg prettig werken. Vroeger kocht ik een panorama voor 3,50 om 1 artikel te lezen. Nu kan dat voor 0,49 ct of ietsje meer via blendle. Heel prettig. Verder is het heel normaal om voor werk te betalen. Die reportages moeten toch gemaakt worden. Maar misschien zijn de zeurpieten wel allemaal filantropen, dan heb ik niets gezegd. Ik denk eigenlijk eerder dat het gewoon knieperts zijn die het liefste uit 1 oog huilen..

    Reply
    • Mr. Wilson
      29 april 2017 - 16:46

      En dan moet je nagaan. Als er 1000 mensen zo een stukje kopen voor 49 cent heb je 490 euro “omgezet”. Als je daar dan 40 uur aan hebt gewerkt wat met research, eerste opzet, redigeren, herschrijven etc aan de erg krappe kant is heb je 12,25 per uur verdient. En dat is bruto en zonder de kosten die je hebt gemaakt. Dan doen mensen hier alsof HJK in een Gouden Koets door de straten klettert over de rug van de belastingbetaler. Sterker nog, daar doet niemand moeilijk over. Staan ze nog als debielen met vlaggetjes te zwaaien langs de kant van de weg ook.

      Reply
      • Frans
        29 april 2017 - 18:13

        Ik denk dat blendle de mogelijkheid om te lezen ook niet gratis faciliteert. dus ik denk dat 0,25 bruto eerder in de buurt komt of nog minder ..

        Reply
  7. Krystof
    28 april 2017 - 18:57

    Ik heb een blendle premium account,wel zo makkelijk kan om 07.00 uur interressante artikels lezen en ‘savonds nog een keer, hoef niet hele dag te zoeken naar “echt” nieuws.

    Reply
    • Truus
      4 mei 2017 - 20:44

      Yep, ik heb getekend. Deze moord mag niet verjaren, en andere moorden van voor 1988 evenmin.

      Reply
  8. Joost
    30 april 2017 - 14:02

    Dag HJ,

    Heb met veel intetesse en plezier, jouw reportage uit 2015 gelezen; mocht je de afgelopen jaren meer artikelen hebben gepubliceerd over andere cold case dossiers, hierbij het vriendeljjke verzoek deze ook op Internet te plaatsen.
    Uiteraard is het jouw goed recht daar Blendle voor te gebruiken: de lezer heeft een vrije keuze hier wel/geen gebruik van te maken.

    De genoemde verdachte (een plaatselijke onderaannemer), leeft deze nog? waar is de conclusie ‘minimaal 3 personen bij betrokken’ op gebaseerd? Kunnen we van jou nog een ‘allesonthullend slotakkoord verwachten?

    Verjaring mag voor justitie toch geen zijn reden een lopend onderzoek te staken? Het NIOD investeert o.a ook nog geld en energie in onderzoek naar oorlogsmisdaden van Nederlandse militairen in voormalig Ned-Indië?

    Reply
    • Bert1968
      4 mei 2017 - 22:37

      Het NIOD mag dan onderzoek doen, deze daden zijn toch ook echt verjaard.
      In 1966 is er een streep onder gezet middels ‘de Financiele Overeenkomst’. In 1971 zijn alle eventuele daden verjaard. In 1974 is er een wet aangenomen waardoor oorlogsmisdaden niet meer verjaren, met uitzondering van wat Nederland in Indonesie heeft geflikt.
      Nederland, het braafste jongetje van de klas, als het ons goed uitkomt.

      Reply

Reageer