Holleeder verwacht vrijspraak, rechtbank denkt aan psychiater

De elfde pro-formazitting in de zaak van Willem Holleeder is net afgelopen. Wat het meest opviel: dat Holleeder aangaf zelf te denken dat hij zal worden vrijgesproken en dat de rechter – misschien omdat hij dacht: is-ie nog helemáál gek geworden? – vroeg of hij wil meewerken aan een persoonlijkheidsonderzoek. Dus een psychiater en een psycholoog op zijn dak krijgt. Nee, vond Holleeder niet nodig. Wat niet betekent dat het niet gebeurt, zei de rechter dreigend, het kan ook zonder zijn medewerking!



Het ging over opheffen van de voorlopige hechtenis. In december 2014 is hij aangehouden voor de bedreiging van Peter R. de Vries. Dat betekende dat hij geen gebruik kon maken van vervroegde in vrijheid stelling en de eerder opgelegde straf volledig moet uitzitten. Het is een wat technisch juridisch verhaal, het is niet zo dat hij binnen een paar maanden op straat zou kunnen staan. In dit kader zei advocaat Sander Janssen dart Holleeder ervan uitgaat dat hij zal worden vrijgesproken.

Het Openbaar Ministerie is het daar niet mee eens. De rechtbank laat de beslissing volgende week dinsdag weten.

10 Reacties

  1. Koos Koets
    15 mei 2017 - 11:30

    Een psychologisch onderzoek zonder medewerking van een verdachte is een wattenneus. Als een verdachte niet met een psycholoog spreekt zal de eerste vraag zijn: Hoe heeft u kunnen vaststellen dat xxx…… zonder dat u hem heeft gesproken. Volgens mij zijn er maar weinig of geen zaken waar iemand een TBS maatregel heeft gehad zonder dat deze mee heeft gewerkt.

    Reply
  2. Pipo
    15 mei 2017 - 16:42

    Hij beroept zich bij de psycholoog natuurlijk op z’n zwijgrecht. ‘Das je goed recht’…
    .
    Over John van den Heuvel gesproken… Die staat kennelijk boven het recht:
    https://www.mupload.nl/img/3tihg8vum71xh.jpg

    Reply
  3. ton
    15 mei 2017 - 20:15

    Ik weet de uitslag al van de psyg….Holleeder heeft een anti-sociale persoonlijkheids stoornis en daar zijn geen pilletjes voor

    Reply
  4. Pedro del Parra
    15 mei 2017 - 22:19

    @Pipo: Volgens mij heeft JvdH daar een portofoon in zijn handen en geen telefoon. Ik vraag mij dus af of ie in overtreding is…

    Reply
  5. Pipo
    15 mei 2017 - 22:54

    @Pedro del Parra
    Je zou eens vaker naar Blik op de Weg of Wegmisbruikers moeten kijken, dan zou je het antwoord op de vraag geweten hebben. Je kunt ook gerust met een iPad met Facebook Messenger erop gaan zitten bellen achter het stuur van je auto, dat is ook geen telefoon, maar wedden dat je binnen no-time het antwoord krijgt op je vraag als de politie je ziet?

    Reply
    • kokkie
      15 mei 2017 - 23:16

      Best wel sneu.
      Een moordenaar soort van vergelijken met iemand die niet”Handsfree” belt.

      Reply
  6. Wippoldenaar
    16 mei 2017 - 00:43

    Je mag met een portofoon in je hand rondrijden,
    Verboden is het “een radiotelefoon aangesloten op een openbaar netwerk” in je hand te hebben tijdens het rijden, een portofoon valt daar niet onder, de microfoon van een zendbakkie ook niet.

    Reply
  7. Free willem
    16 mei 2017 - 00:50

    Willem komt zeker vrij kan ik jullie met 100% zeggen .

    Reply
  8. Loetje
    16 mei 2017 - 12:04

    Als Willem denkt aan vrijspraak is ie dus echt rijp voor de psychiater !

    Reply
  9. Hans
    20 mei 2017 - 16:00

    Beste Henk Jan,

    Ik proef in jouw verhalen ook regelmatig enige scepsis bij alle verklaringen van ”De Gezusters”.
    Wat mij erg bevreemd, is dat in het boek Astrid geen kans onbenut laat om te vertellen dat Holleeder NOOIT vrijuit sprak. Dus ook niet vanaf het moment dat ze ging opnemen.

    Maar de énige keer dat zij haar opname-apparatuur vergat op te doen (wegens een plotseling bezoek van Willem meen ik), vertelde hij in geuren en kleuren wat hij met Sonja zou doen en hoe ze zou moeten lijden. Dat is toch hartstikke ongeloofwaardig? En toch heb ik hier geen (misdaad)journalist over gehoord.

    Benieuwd hoe jij hier over denkt.

    Mvg,

    Hans

    Reply

Reageer