Moordenaar van Sandra Goppel (17): na 23 jaar klaar voor maatschappij

“De tbs van de 43-jarige Lelystedeling die Sandra van Goppel in 1994 van het leven beroofde, wordt beëindigd. Dat bepaalde de rechtbank in Lelystad vrijdag.” Meldt Flevopost



Klopt niet helemaal: het is Sandra Goppel. Verder weinig op af te dingen. De moord op Sandra heeft verhoudingsgewijs niet veel aandacht gekregen. Het was nog voor het grote digitale tijdperk en al helemaal voor FaceBook. Als je googelt op de naam, kom je één foto tegen, maar of dat inderdaad Sandra is? Wat ook meespeelt: de zaak was meteen opgelost en dan is er doorgaans weinig publiciteit. Bovendien: relatie. Vriendje. Ze was zwanger van de 20-jarige Surinamer Marchel W., had de relatie beëindigd en dat had hem boos gemaakt.  In mijn archief staat het zo: 

“Na een heftige ruzie steekt de Surinamer M.W. (20) zijn zwangere vriendin Sandra Goppel (17) in een bos dood, overgiet haar lijk met benzine, steekt het in de brand en gooit het daarna in een kuil.Het meisje wilde de relatie verbreken. Diezelfde avond geeft hij zich aan bij de politie.”

Verder had ik nog genoteerd dat het proces tegen Marchel W. op donderdag 1 december 1995 in Zwolle was, maar ik ben daar niet naar toe geweest. Hij werd veroordeeld tot tien jaar plus tbs. In de korte verslagen van de zitting staat als enige toevoeging nog dat hij boos was omdat Sandra de relatie had willen beëindigen en dat ze abortus wilde plegen. In andere berichten staat dat er sprake was van ‘een geheime liefde’.

In de jaren daarna is er vooral aandacht geweest voor het al dan niet beëindigen van de tbs. Inmiddels is het zover: volgens deskundigen is Marchel W. uitbehandeld en kan hij terugkeren in de maatschappij. De rechtbank koppelde er wel een reeks voorwaarden aan. De tbs-kliniek bepaalde dat hij tot drie maanden mag blijven om allerlei praktische zaken zoals huisvesting te regelen. Dat vindt de rechtbank te kort. Hij mag maximaal een halfjaar in de kliniek blijven. De reclassering wil volledig zicht houden: “Er is lichte twijfel of meneer niet ja knikt voor de bühne en ondertussen zijn eigen koers vaart.”

 

15 Reacties

  1. Dave
    17 juni 2017 - 11:21

    Er is twijfel…..???? En dan toch loslaten?? Weet niet wat ze bedoelen met die ‘eigen koers’ maar in combinatie met ‘twijfel’ gaan mijn nekharen overeind staan!!

    Reply
  2. marco
    17 juni 2017 - 11:30

    Tja , hoe lang wil je iemand straffen , moeten we zo iemand misschien doodmaken ? is het vergelding of straf , als je een paar uur vliegen hier vandaan zoiets flikt heet het ”crime passionel ” en ben je zo weer thuis , heel lastig om hier zonder vervulling van afschuw , haat en populisme naar te kijken , ik heb de neiging te zeggen zo lang kan je iemand niet opsluiten , wat niet de verschrikking van de daad wegneemt of het verlies voor de nabestaande

    Reply
    • Piet
      17 juni 2017 - 13:33

      @ Quote Marco ,”ik heb de neiging te zeggen zo lang kan je iemand niet opsluiten ”

      Aan jouw reactie kan je wel zien dat je geen kinderen hebt,als hij mijn dochter vermoord en in de brand gestoken had ik hem zelf een “warm “( afgelegd) welkom gegeven als hij weer vrij kwam en was met opgeheven hoofd naar de politie gegaan en mezelf aangegeven.

      Reply
      • Ilse
        17 juni 2017 - 14:50

        Zo hoort het Piet.
        Ik als moeder zou het niet anders doen.

        Reply
      • Maurits de Vries
        17 juni 2017 - 15:45

        @Piet

        Je bedoelt waarschijnlijk “omgelegd”. Jij zegt het, ik heb het ettelijke keren om mij heen gehoord en ik zeg het zelf ook. Het blijkt wel een feit dat het in de praktijk bijna nooit gebeurd. Heb jij daar een verklaring voor?

        Reply
        • Mr. Wilson
          18 juni 2017 - 08:18

          Een aantal. Allereerst gelegenheid. Die gasten worden als ze vrijgelaten worden vaak met een andere naam ergens anders ondergebracht. Zie: Sanny P. Er wordt door justitie alles aan gedaan om te verhullen voor brave burgers wat deze galbakken op hun kerfstok hebben. Dan, als je zo iemand gevonden hebt, moet je ook nog kunnen bedenken hoe je zoiets doet. Brave burgers weten doorgaand niet hoe ze aan een pistool of een huurmoordenaar moeten komen. Een efficiënte moordaanslag vergt nogal wat voorbereiding. Brave huisvaders hebben vaak een baan waardoor ze niet in staat zijn hier dag en nacht mee bezig te zijn. Ik denk dat veel vaders en moeders absoluut de wil hebben maar gewoon niet weten hoe en waar ze er aan moeten beginnen. Waardoor het uiteindelijk op niks uitdraait. Helaas blijven die mensen dan kapot en vol verdriet achter want op de overheid hoeven ze niet te rekenen.

          Reply
          • Maurits de Vries
            18 juni 2017 - 13:07

            @Wilson

            Jij spreekt over brave huisvaders. Ik weet niet of Piet dat is. Ik in ieder geval niet en de mensen uit mijn omgeving ook niet. En zo zijn er zovelen. En toch gebeurd het bijna nooit. Dat verbaast mij. Als een brave huisvader het zegt, neem ik hem sowieso niet serieus…

        • Carmen
          18 juni 2017 - 10:59

          Kan ook afgelegd zijn, iemand word na zijn dood afgelegd en in dit geval in alle warmte.
          Ook ik ben van mening dat dit soort mensen gewoon nooit meer de maatschappij in moeten. Klaar einde verhaal spuitje anders kost het jarenlang een hoop geld waar wij belasting voor betalen. Nu komt hij vrij en is het wachten op het vlgde slachtoffer. Straks begint meneer weer een relatie met iemand die zijn verleden niet kent en wil ze haar eigen koers varen en hopppa meneer ontvlamt weer.
          Vrouwen in NL zouden ook beter beschermd moeten worden tegen dit soort delinquenten als ze weer vrij zijn. Spreek uit ervaring kreeg een relatie met iemand waarvan ik niet wist dat hij voor poging doodslag en verkrachting had gezeten. Walgelijk en meneer ging maar door met slachtoffers maken en kwam gewoon niet op zittingen opdagen en justitie liet hem gewoon lopen. Zelfs na een brandbrief van mij aan het om…. dit soort gasten veranderen nooit. Vaak psychopaten die ja en amen knikken naar de behandelaars en twee gezichten hebben en overal ellende achter laten.
          Bah

          Reply
      • marco
        18 juni 2017 - 23:58

        Piet kan zien dat iemand geen kinderen heeft

        Die heb ik wel 2 zelfs , ook in die leeftijd , als je het zelf overkomt dan zou ik hem ook in stukken hakken , volgens mij gaat het er over wat wij als maatschappij met zo een geval aan moeten

        Reply
  3. Nico van Empel
    17 juni 2017 - 11:59

    Met het woord deskundigen in de Psychiatrie, heb ik vaak gemengde gevoelens bij. Zo lees je dat Pieter baan centrum moet sluiten wegens onbekwaam personeel en een maand later hebben ze bekwaam personeel aangenomen. 23 jaar vastgezeten met waarschijnlijk enkele keer begeleid verlof. En nu klaarstomen in zes maanden voor terug keer in de maatschappij! Hoop maar dat dat goed afloopt.

    Reply
  4. Pipo
    17 juni 2017 - 19:27

    De daad was ernstig genoeg om hem 12 jaar te geven, echter zo lang in TBS houden, zorgt ervoor dat hij helemaal geïnstitutionaliseerd eruit komt en dat zijn meestal wandelende bommetjes.
    Behandeling ok, maar iemand 23 jaar vastzetten?…. dat is ook vragen om problemen.

    Reply
  5. ton
    17 juni 2017 - 23:49

    Na een leven vol twijfelachtige zaken kan ik wel zeggen als ik naar mijn dochter kijk..dat heb ik goed gedaan..
    Ik zou ook niet zonder haar kunnen en willen leven.
    Als zij er niet meer zou zijn zou ik wel proberen in het proces van onze hereniging haar moordenaar mee te nemen op mijn laatste reis,maar dat zou niet perse hoeven…

    Reply
  6. J.Claude Batista
    19 juni 2017 - 18:28

    De doodstraf is een gepaste straf voor dit soort figuren.

    Reply
  7. Louis
    20 juni 2017 - 09:14

    Een beetje zoeken op internet leert dat deze crimineel eerder al met verlof was gestuurd en zich toen schuldig maakte aan mishandeling. Zijn tbs werd daarom in 2015 verlengd. We hebben het hier dus over een onverbeterlijke etterbak die nooit moet vrijkomen.

    Reply

Reageer