Crimesong van de dag

Zaterdag 19 augustus 2017: Bad Moon Rising, Creedence Clearwater Revival

I see trouble on the way.

Don’t go around tonight,

Well it’s bound to take your life,

There’s a bad moon on the rise.

I know the end is coming soon.

I hear the voice of rage and ruin.

Van Creedence Clearwater Revival.  Over huiveringwekkend onheil, waarbij je niet weet waar het gevaar vandaan komt. De elementen die zich op weerloze mensen storten? Een seriemoordenaar die in het nachtelijk duister op zoek is naar prooi? Of mannen die in het schaduw van het tropisch maanlicht ongemerkt proberen wapens en drugs naar een eiland te brengen? Dat kan fout gaan. Als je wordt betrapt en je de politie achter je aan krijgt. Zie hier 

 

Vrijdag 18 augustus 2017: Folsom Prison Blues, Johnny Cash

When I was just a baby

my mama told me son

always be a good boy,

don’t ever play with guns

But I shot a man in Reno

just to watch him die

Johnny Cash zong dit in 1957 al voor de gevangenen in Huntsville, Texas, maar het werd bekend van de Folsom Prison. Wie de film I walk the line heeft gezien, weet hoe groot de impact van dat zinnetje over ‘the man in Reno’ is geweest. Is het eigenlijk ook niet een beetje fout om zoiets te bedenken? Iemand vermoorden alleen om hem te zien sterven? Killing for fun? Maar wie dat in het echt doet, zoals deze Kobus R. uit Den Haag, is nog een graadje erger. Zie dit bericht

Donderdag 17 augustus: Where The Wild Roses Grow, Nick Cave & Kylie Minogue

On the third day he took me to the river

He showed me the roses and we kissed

And the last thing I heard was a muttered word

As he knelt above me with a rock in his fist

 

On the last day I took her where the wild roses grow

She lay on the bank, the wind lied as a thief

And I kissed her goodbye, said “All beauty must die”

And I lent down and planted a rose between her teeth

 

They call me The Wild Rose

But my name was Eliza Day

Van het album Murder Ballads, van Nick Cave. Hier een duet met Kylie Minogue, met afwisselend de ik- en zij-vorm. Het lied is geïnspireerd op een Ierse legende. Actuele link: de ophef rond de lijkenpikkerij met Natalee Holloway, door haar vader. Zie hier.

 

 

Woensdag 16 augustus 2017: Bohemian Rhapsody, Queen

 “Mama, just killed a man

put a gun against his head

pulled my trigger, now he’s dead

Mama, life had just begun

but now I’ve gone and thrown it all away.”

Geen ‘crimesong pur sang’, dit barokke nummer van Queen, maar met wel een paar regels die van pas komen bij bepaalde items. Zoals in dit geval bij de aandacht voor het interview in Panorama met Jessy Remmers, tot levenslang veroordeeld voor verscheidene huurmoorden. Zie hier. 

 

Dinsdag 15 augustus 2017: I fought the law (the law won), Bobby Fuller

Met I fought the law van Bobby Fuller had ik deze serie over Crimesongs willen beginnen. Het is de kern van de misdaad: Ik vocht tegen de wet, de wet won. Op 1 minuut 20 komt de strofe: ‘Robbin’ people with a six-gun’ waarna je zes ‘schoten’ hoort. Is bij haast elk onderwerp te gebruiken, ik link het nu aan de al dan niet voorgenomen liquidatie van Hensley J., een oude bekende, die op een of andere manier ook wel past bij het filmpje.  

Maandag 14 augustus 2017: Het hondje van Dirkie, Wim Sonneveld

Het lied van Wim Sonneveld over het hondje van Dirkie is misschien wel het verdrietigste liedje uit de Nederlandse liedjesgeschiedenis. Je zou het niet direct een ‘crimesong’ noemen, maar het is wel een moord. Een moord op een kinderziel. Bij rechtszaken ontrolt zich vaak een heel levensverhaal van een verdachte, met veel aandacht voor ‘de moeilijke jeugd’. Als Dirkie op het verkeerde pad is geraakt, kun je in elk geval zó één reden bedenken. De actuele link: de vraagtekens om een ander hondje. Bella. In het gebeuren rond de vermissing en dood van Joey Hoffmann uit Haaksbergen. Zie hier

 

Zondag 13 augustus 2017: Oh my darling Caroline, Ronny

 

Eines Tages kam ein Fremder

Nahm mir meine Caroline

Zo ging dat vroeger op de prairie,  in de bergen van Montana. De Duitse disc-jockey Ronny – met zeer zware stem – weet er alles van. Woont daar blij en tevreden met zijn meisje, komt er een vreemdeling die haar zomaar afpakt. Al dan niet tegen haar wil. Ronny vraagt nog of hij door wil rijden op zijn paard. Zieh’ doch weiter, fremder Reiter. Maar daar had hij maling aan: Er lachte, Sie ist mein. En dan zit er maar één ding op.

Connectie met de actualiteit: ook in de Turkse bergen ging iets mis met twee mannen en één vrouw. Je zou denken: gooi het op een akkoordje, alles beter dan de pijp uit, maar zo werkt het in de survival of the fittest niet. Zie hier.

Zaterdag 12 augustus: A Salty Dog, Procol Harum

Niet heel crime, wel een mysterie. Met een schip. Jarenlang waren er T-shirts met ‘A salty dog’ waarbij ik het idee had dat niemand wist dat het betekende. In dit lied wordt het niet heel duidelijk, daarvoor is de tekst te meerduidig. Normaal gesproken is het zoiets als een ruwe zeebonk, maar het kan ook een boot zijn.

Explore the ship, replace the cook,
Let no one leave alive.

En:
We sailed for parts unknown to man,
Where ships come home to die.

En:

Now many moons and many Junes,
Have passed since we made land.
A Salty Dog, the seaman’s log,
Your witness, my own hand.

Link naar de actualiteit: het geheimzinnig stranden van de boot van Herman Ploeger (zie hier

 

Vrijdag 11 augustus 2017: Helden, Herman van Veen

De rechters linkerhand beeft

En weet niet wat de rechter doet

De rechters rechterhand leeft

Van hetgeen de rechter doet

En ieder doet de ogen dicht

En houdt zich maar gedeisd

Liever laf en levend

Dan een held tot elke prijs

Getuigen zijn zelden helden

Echte helden getuigen zelden

Herman van Veen. Uit 1971. Weinig aan toe te voegen: getuigen worden doorgaans verguisd en als iemand al zo dapper is om wél te getuigen, wordt hij of zij in de meeste gevallen door justitie aa zijn/haar lot overgelaten. Zo gaan de echte criminelen en de moordenaars vrijuit. Voor het lied: klik op de afbeelding. Actueel bericht: zie hier 

Donderdag 10 augustus 2017: Joey, Bob Dylan

“What time is it?” said the judge to Joey when they met

“Five to ten, ” said Joey

The judge says, “That’s exactly what you get”

Joey, van het album Desire van Bob Dylan, gaat over maffiabaas ‘Crazy Joe Gallo’, die nogal zijn best deed een topcrimineel te worden in New York. Een boek en de film over hem heten ‘The Gang that couldn’t shoot straight’, omdat alles wat ze ondernamen uitdraaide op een fiasco. Recensenten vinden dit het minste lied van Desire, maar ik vind het een van de mooiste, door het woordgebruik en het rijm. In het Amerikaanse rechtssysteem wordt een straf uitgesproken met een minimum- en een maximumtijd. “Hoe laat is het?” vraagt de rechter.  “Vijf voor tien.” Dat is precies wat-ie krijgt: vijf tot tien jaar.

In Nederland zijn we in de zomer van 2017 in de ban van de vermissing van Joey Hoffman uit Haaksbergen. Het meest actuele bericht daarover staat (aanstonds) hier. Of zijn reisgenoten Bjorn en Derya er iets mee te maken hebben is nog onduidelijk, maar mochten ze veroordeeld worden dan zie ik ze nog niet doen wat Joey deed:

He did ten years in Attica, reading Nietzsche and Wilhelm Reich

They threw him in the hole one time for tryin’ to stop a strike

Geniaal gerijmd: Reich en strike. 

Dit is een link naar een uitvoering, op YouTube. Uitermate beroerd van kwaliteit, maar dat heeft met auteursrechten te maken. Zoek nog een betere.

 

Woensdag 9 augustus 2017: Gangsta’s Paradise, Coolio

“As I walk through the valley of the shadow of death,” is de eerste regel van Coolio’s Gangsta’s Paradise. Een regel uit de bijbel, Psalm 23: “Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods.” Er zijn veel gangsterparadijzen op de wereld, voor Nederland de meest nadrukkelijke: Curaçao. Op de vroege ochtend van dinsdag 8 juli was het weer bloedig raak. Vier doden, zes gewonden, van wie twee ernstig. Twee onschuldigen, een tweeling van 21 die hun verjaardag vierde en de pech had in de buurt te zijn van het doelwit. Het bericht staat hier.

 

Dinsdag 8 augustus 2017:  Every Breath You Take, The Police

Every breath you take and every move you make

Every bond you break, every step you take, I’ll be watching you

Every single day and every word you say

Every game you play, every night you stay, I’ll be watching you

Hoeveel verliefde stelletjes hebben dit als hun favoriete lied en misschien zelfs op hun trouwdag als lijflied ten gehore laten brengen? Je houdt zoveel van iemand dat je altijd bij hem/haar wil zijn… Romantische gedachte, de werkelijkheid is minder aangenaam. Sting, zanger van The Police, schreef deze tekst op het moment dat hij in een beroerde relatiecrisis zat. Die inspireerde hem tot het ultieme lied over een stalking: zo iemand wil je niet in je buurt.

Voor het lied: klik op de afbeelding. Het bericht van 8 augustus staat hier 

 

Maandag 7 augustus 2017: Delilah, Tom Jones

“We gaan iets nieuws doen.” Met deze legendarische woorden werd in 1996 de komst van Sport 7 aangekondigd. Daarmee wil ik mij niet vergelijken (al was het maar omdat dat desastreus eindigde) maar ik ga ook wat nieuws (erbij) doen. Elke dag een ‘Crimesong van de dag’. Een nummer dat op een of andere manier met misdaad te maken heeft. Van De Boevenwagen tot eigentijdse rap.  Wie een tip heeft: altijd welkom.

Ik probeer het een beetje te laten aansluiten bij de actualiteit. Afgelopen weekend stond deels in het teken van de bijna dodelijke steekpartij in Purmerend (zie hier). Verbroken liefde, jaloezie, ruzie om een vrouw. Het merendeel van de moorden in deze wereld hebben dit als motief. Tom Jones zong er in 1968 over. Delilah. “I felt the knife in my hand and she laughed no more.” 

De tekst is van Barry Mason, de muziek van Les Reed. Een filmpje met Barry Mason, waarin hij vertelt over iemand die ‘zijn liedje’ stond te fluiten in het toilet, staat hier   

 

 

1 Reactie

  1. Dr. Ezechiels
    7 augustus 2017 - 17:17

    Arm kind, zestien lentes zo pril,
    ach wat lig je hier stil
    langs de kant van de weg.

    Crime passionel,of een lugubere fantasie van niemand minder dan,Boudewijn de G.
    http://tinyurl.com/yc99gh2u

    Beste Dr. E.,

    De oorspronkelijke tekst is van Charles Aznavour en volgens mij is de suggestie dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Dus geen ‘crime’.

    Hendrik Jan

    Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.