Klikspaan: kroongetuigen, klokkenluiders en dopingdokter

“Klikspaan, halve maan, durft niet door mijn straatje gaan.” Ik weet niet of dit rijmpje nog bestaat, maar vroeger was klikken zo ongeveer het grootste taboe. Dan viel je overal buiten de boot, dan werd je met de nek aangekeken. Bijna geen groter zonde dan dat.

Is dat nog zo? We hebben tegenwoordig kroongetuigen en klokkenluiders. La Serpe, Fred Ros. En als het gaat om het oplossen van liquidaties kan het misschien niet anders, maar toch wil niemand die persoon zijn. De verklikker.

Geldt ook voor veel klokkenluiders. Ze hebben hun nut, zijn onontbeerlijk om bepaalde misstanden aan de kaak te stellen, maar het zijn nooit mensen met wie je je wil identificeren. Het gaat vrijwel nooit om nobele motieven, om mensen die uit pure gewetenswroeging of burgerzin naar buiten treden, maar haast altijd om mensen die eerst hebben geprofiteerd, gefrustreerd zijn geraakt, vastgelopen, of om puur geldelijk gewin.

De Volkskrant heeft een veelbesproken interview met dopingdokter Peter Janssen, die (o.a.) wielrenster Leontien van Moorsel met terugwerkende kracht aan de schandpaal nagelt. Zal van alles voor te zeggen zijn, maar mij bekruipt hetzelfde gevoel als bij die kroongetuigen en klokkenluiders: misschien noodzakelijk, maar je wil zelf die persoon toch niet zijn. Klikspaan. Is dat heel erg ouderwets?

16 Reacties

  1. Maurits de Vries
    10 september 2017 - 10:46

    In Den Haag was het: klikspaan, boterspaan…

    Reply
    • Thomas
      10 september 2017 - 14:40

      “Klikspaan, boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan..” Zo ken ik hem en zo is hij ook het meest treffend in mijn ogen..

      Het is heel treurig dat figuren zoals deze dopingdokter – die er nota bene eerst hun hele werkzame leven van geprofiteerd hebben – de boel erbij lappen.

      Het stomste is nog dat Van Moorsel zo de mogelijkheid om uit eigen beweging te gaan biechten, wordt ontnomen. Ze kan nu alleen nog maar ontkennen.

      Als haar verleden – zoals Janssen stelt – inderdaad niet brandschoon is, zou dat vroeg of laat vanzelf zijn gaan wroegen. Een bekentenis zou dan automatisch volgen.

      Nu niet, nu gaat ze met haar hakken in het zand. En dat is logisch.

      Reply
      • Bert1968
        10 september 2017 - 21:07

        Lees die eerste verklaring van van Moorsel eens terug.
        Het enige dat ze niet doet, is ontkennen.

        Reply
  2. Ab
    10 september 2017 - 19:06

    Nou, reken er maar niet op dat mevrouw uit zichzelf zal spreken. Noem me 1 wielrenner die uit wroeging heeft bekend. Of uberhaupt 1 sporter. Allemaal alleen maar als er teveel bewijzen en geruchten zijn. Tot die tijd heb je er toch niks mee te winnen door te bekennen? Maar ook dit zal niemand verbazen. Met anorexia grote rondes winnen is nou eenmaal niet heel realistisch, dus kijk er niet van op.

    Reply
  3. Kees
    10 september 2017 - 19:53

    Klikspaan kun je van Mart Smeets niet zeggen,als het kon zou hij Lance Armstrong zijn bekentenis nog terugnemen,Leontien vind ik ook verdacht van alles winnen met boulimia.

    Reply
  4. Thomas
    11 september 2017 - 05:52

    Natuurlijk is het verdacht dat ze zo extreem veel won destijds en natuurlijk veroordeel ook ik het dopinggebruik, dat wijdverbreid was (is?) in vrijwel alle takken van sport.

    Maar de “helden” zoals Janssen, die destijds de boel faciliteerden en dan achteraf iedereen erbij lappen, dat zijn lafbekken van de ergste categorie.

    Had toentertijd dan zo mans geweest om er niet aan mee te werken, óf laat anderen erbuiten als je ervoor kiest om toe te geven dat je in het verleden verkeerd bezig geweest bent.

    De moraal van de heer Janssen is in mijn ogen dan ook geen haar beter dan die van de dictator (met dat snorretje), die liever alles en iedereen meenam in zijn eigen val dan zich over te geven.

    Het is een misselijke man, waar ik met een grote boog omheen loop als ik hem ooit zou tegenkomen. Bah.

    Reply
  5. Tony
    11 september 2017 - 10:45

    Hey Hendrikjan waarom laat je kritische berichten niet door? Vind je het niet een beetje triest om alleen maar meelopers door te laten die je een aai over de bol geven? Reacties zijn er om te plaatsen niet om willekeurig alleen leuke reacties doorlaten. Zo ontwikkel je je niet en blijf je misschien daarom jaren achter op andere misdaad journalisten?

    Beste Tony,

    Omdat het niets te maken heeft met kritische berichten, maar ze afkomstig zijn van personen die er genoegen in scheppen alleen maar kwaadaardige nare reacties te sturen. Bij de meeste heb ik wel een vermoeden van het wie en waarom, ik ben geen masochist. Als ik me dankzij jullie moet ontwikkelen, blijf ik liever jaren achter bij andere misdaadjournalisten, die wel gevoelig zijn voor dit soort kritische noten. Ik zie die reacties alleen nergens terug. Maak eens een lijstje met jouw kritische reacties die door anderen wel zijn geplaatst? Ben benieuwd.

    Hendrik Jan

    Reply
  6. Mark
    12 september 2017 - 06:53

    Jansen die weigert om de familie Simpson het (uit het mortuarium gestolen) shirt van hun zoon terug te geven, dat zegt genoeg over de moraal van die man….

    Reply
  7. NN
    12 september 2017 - 10:57

    “Klikspaan, boterspaan
    Je mag niet door mijn straatje gaan
    Hondje zal je bijten
    Poesje zal je krabbelen
    Dat komt van al dat babbelen”

    Hij is de gebeten hond. Terecht.

    Reply
  8. Emile
    12 september 2017 - 20:44

    Doping in de sport is van alle tijden. Bovendien niet is uit te bannen. In het (recente) verleden werd met behulp van het staatsapparaat , bijvoorbeeld de DDR (het vroegere Oost-Duitsland), sporters op grote schaal van doping werden voorzien, zelfs vrouwen bewust zwanger gemaakt vanwege bepaalde hormonen die dan vrij kwamen. Russische atleten met steun van de staat doping gebruikte waarbij de urinestalen werden verwisseld zodat het moest lijken alsof die Russische sporters ”schoon” waren.

    Wielrenners die tot op de dag van vandaag doping gebruiken en er steeds meer wielrenners bekennen dat ze doping hebben gebruikt. Net als een significant percentage mannelijke en ook vrouwelijke powerlifters, gewichtheffers en bodybuilders dat sinds jaar en dag doping, m,n. anabole steroïden gebruiken om hun prestaties op te krikken.

    De mensen willen vermaakt worden met records want de subtop tijden zijn niet interessant en zullen ook nooit interessant worden omdat mensen daar niet voor naar het stadion komen. Als er weer een sporter op doping wordt betrapt spreken de bonden en bobo’s er schande van, maar ondertussen zij geen echte vuist maken tegen de dopingsverstrekkers. Sinds jaar en dag zijn de medische fabrikanten debet aan het op de markt brengen van grote, illegale partijen doping zoals anabolen steroïden, epo, maskeringsmiddelen, groeihormonen, bètablokkers, bloeddoping, diuretica e.d. maar blijven de multinationals buiten schot.

    De jacht op doping is een verloren race.
    Als er weer een doping en/of maskeringsmiddel wordt getraceerd is een opvolger op de zwarte markt verkrijgbaar, leert de praktijk. Het is een vicieuze cirkel waarbij de dopinginstanties achter de feiten blijven aanhollen en foul play zal blijven bestaan. Zeker als er vanuit overheidswege steun is om doping in te zetten het een ondoenlijke en oneerlijke zaak is. Voorbeelden te over van out of competition controles die nooit echt zijn uitgevoerd maar wel als zodanig worden geclassificeerd.

    Eerlijker zou zijn, voor zover je van eerlijk kunt spreken, is om doping niet langer strafbaar te stellen, zodat iedere sporter er al dan niet gebruik van kan maken. En tegenstanders van doping, word wakker want doping zal tot in lengte van dagen gebruikt worden om jullie en al die anderen om de tuin te blijven leiden. De praktijk is dat er legio sporters zijn die al dan niet in vereniging experimenteren en denken dat als ze maar genoeg en (te) veel doping gebruiken dat tot grotere prestaties zal leiden, terwijl het enige wat daarmee parallel loopt is dat hun gezondheid er onder zal gaan leiden. Nog maar niet te spreken over de sporters die zodanig van het pad geraken dat ze er suïcidaal van worden, met alle gevolgen van dien.

    Als je tegen de top aanhikt als sporter zijnde en je geen progressie meer boekt het zeer verleidelijk is om met behulp van doping de grens van je natuurlijke prestaties te overschrijden. Het is dan niet ondenkbeeldig dat een sporter daar voor zal bezwijken. Veel sporters zijn daar in minder of meerdere mate uiteindelijk vatbaar. Zeker als daar veel geld mee gemoeid gaat bij het behalen van een wereldtitel of wereldrecord.

    Reply
    • Mies Gasser
      13 september 2017 - 00:52

      Doping is toch ook helemaal niet erg. Je ziet daardoor de mooiste prestaties en tijden. Doping had allang gelegaliseerd moeten zijn, helemaal omdat het onder strikt medische begeleiding wordt toegediend. Soms valt er misschien wel 1 neer, maar dat gebeurt overal. Ik zie het probleem er niet van.

      Reply
      • Bert1968
        13 september 2017 - 09:44

        Zo lang het maar niet jou kind is die neer valt he?

        Beste Bert,

        Ik heb geen bezwaar tegen kroongetuigen als het om levensdelicten gaat.

        Hendrik Jan

        Reply
        • Bert1968
          13 september 2017 - 11:18

          Hendrik Jan,
          Ik heb een vraag. Beseft u hoe het commentaar script van uw site werkt? Ik reageerde op Mies Gasser zijn/haar bericht, niet op uw nieuws bericht bovenaan de pagina. Zo is het op uw site, voor uw bezoekers ook te zien, enigsinds versprongen naar rechts, ‘genest’ onder het bericht van Mies, in de ‘thread’.
          Screen dump: https://ibb.co/eYWP1v
          Ik meende al eens eerder gezien te hebben, dat u reageerde op een reactie, omdat u dacht dat u aangesproken werdt, terwijl het over het commentaar van iemand in de reacties ging.

          Misschien is Disqus een beter comment systeem. Hiermee veranderd niet iedereen elke dag van nickname en kunnen bezoekers eventueel reacties plussen of minnen. En volgens mij kan de MOD vooraf selecteren. Al snap ik uw keuze voor dit script ook wel.

          Beste Bert,

          Ik had even niet goed opgelet, ik kan inderdaad wel zien dat het een reactie was op iemand anders.

          Hendrik Jan

          Reply
      • NN
        13 september 2017 - 12:04

        Ik ben tegen doping in de sport. Waar ligt de grens als je dat zou gaan legaliseren?
        Het is bovendien m.i. veel mooier om de prestaties tussen topsporters onderling te meten op basis van hun eigen natuurlijke krachten en kunnen, waarbij logischerwijs training, techniek, levensstijl en eetpatroon eveneens een grote rol spelen. Dit is mijn idee van hoe sport zou moeten zijn.

        Als doping gelegaliseerd zou worden, kan haast ik voorspellen dat het einde zoek raakt. Dan is het uiteindelijk geen wedstrijdje wielrennen, schaatsen, zwemmen of wat dan ook meer, maar een wedstrijdje welke topsporter in zijn/haar tak van sport de meeste doping aankan. En dat allemaal omdat mensen zoals ene “Mies G.” geilen op betere tijden en prestaties.
        @”Mies”: ik mag toch werkelijk hopen dat jouw reactie niet serieus is

        Reply
  9. Thomas
    13 september 2017 - 15:17

    Hé, een nieuwe Thomas. Welkom.
    Voor alle duidelijkheid: dit is niet de Thomas die hier al een paar jaar af en toe reageert.

    Reply

Reageer