Moord in Galicië: geen ode aan de boer (Martin Verfondern)

In Spanje is deze week het proces begonnen tegen de verdachten van de moord op de Nederlandse boer Martin Verfondern (52) in 2010. Heeft in Nederland niet heel veel aandacht getrokken. Verfondern was weliswaar officieel een Nederland, maar genaturaliseerd. Van Duitser.

En had hij het ook niet een beetje over zichzelf afgeroepen? Natuurlijk, een moord kan niet en moet bestraft worden, maar in het gehucht Santoalla in Galicië ligt de sympathie meer bij de broers Julio (53) en Juan Carlos (50) Rodriguez dan bij de biologische boer die zich hier had gevestigd.

Martin en zijn vrouw kwamen in 1997 naar het kleine dorpje, met  de broers als enige inwoners. Er ontstond ruzie over houtverkoop, die  eindigde in een rechtszaak “waarbij de Nederlanders in hun gelijk werden gesteld en als dorpsbewoners gezien werden en dus recht hadden op een deel van de inkomsten.” Aldus Spanje Vandaag. Er is niet veel fantasie voor nodig om zich dit conflict voor te stellen. Meer: zie hier

De Crimesong van de dag: Un canto a Galicia, van Julio Iglesias. Een lied voor/ode aan Galicië. Waar de nabestaanden van het Nederlandse echtpaar gemengde gevoelens bij zullen hebben. Zie hier

 

 

9 Reacties

  1. Joop
    10 september 2017 - 12:35

    @HJK: Natuurlijk ligt in het gehucht Santoalle de sympathie meer bij de broers.
    Je schrijft zelf dat de broers de enige bewoners waren.

    Hoewel, op internet kun je vinden dat de broers de enige buren waren wat toch iets anders is.

    Reply
  2. Dave
    10 september 2017 - 14:08

    Dat schrijft HJK niet zelf Joop, dat staat letterlijk in het bericht op Spanje vandaag te lezen dat de Hollander en de broers de enige bewoners van het dorp waren. Je kunt hem niet van àlles de schuld geven! ;o)

    Reply
    • marc
      12 september 2017 - 16:49

      Hallo , wie zou er een linkje kunnen verzorgen hoe en waar die doku te zien is , liefst eentje dat je de credietkaart opgeborgen kan laten

      Reply
  3. marc
    13 september 2017 - 13:37

    Zoek me suf naar die doku over dit onderwerp , wie helpt ? dan wel even zonder creditcard ?

    Reply
    • Bert1968
      13 september 2017 - 18:28

      Stelen (onbetaald kijken)?
      Past wel op een misdaadsite lol.

      euro! En dan worden de makers betaald voor hun werk, net zoals u betaald wil worden voor uw werk.

      Of heeft u uberhaupt geen creditcard? Een snelle rondgang langs de gebruikelijke plaatsen geeft weinig hoop dat ie al online staat. Bijvoorbeeld nog niet op usenet gestaan.

      Reply
      • Bert1968
        13 september 2017 - 18:30

        Woeps. dit script begreep deze link niet.
        vimeo.com/ondemand/santoalla
        Zo wel?

        Reply
        • marc
          15 september 2017 - 08:20

          Bert , bedankt , ja die had ik ook gevonden , betaal gebeuren allemaal , heb ook geen creditcard , en lol ja dat we op de misdaad site proberen betalingen te ”omzeilen” , hoop dat HJK dat allemaal maar goedvind haha

          Reply
  4. Megan
    21 september 2017 - 03:28

    Normaal reageer ik niet eens op slechte journalistiek maar ik maak vandaag maar even een uitzondering.
    Hoe u er bij komt dat er meer sympathie voor de daders is vraag ik mij echt af. Ga een keer naar het dorp toe en ervaar het tegenovergestelde. Vrij logisch ook want de meeste mensen daar hebben het niet erg breed dus het kleine aantal toeristen afschrikken die er nog komt vanwege een moord door een dorpsbewoner wekt alles behalve sympathie op. Dan na dit half bakken verhaal met walgelijke titel nog een ode aan galicie eronder zetten met een tekst over de nabestaande getuigt al helemaal van weinig klasse. Maar goed als u maar iets gepost heeft he…

    Reply

Reageer