De ironie van het bloedbad in Las Vegas: country & wapens

Ook in de weekendbijlagen van de binnen- en buitenlandse kranten was weinig nieuws te vinden over het motief van Stephen Paddock. Zoals een talkshowhost verzuchtte: ‘We weten niet eens genoeg om te man te haten.’ Het is de vraag of we ooit meer zullen weten.

Eén element dat ik slechts zeer terzijde zag aangestipt, is dat het eigenlijk wel heel ironisch is dat de aanslag was gericht op bezoekers van een countryfestival. Een vraag die ik nog niet beantwoord zag: van welke muziek hield Paddock? 

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar countrymuziek is van oudsher nogal verbonden met wapens. Met ‘take an eye for an eye’, schietpartijen in café’s, volkomen zinloze moorden (“I shot a man in Reno just to watch him die’). Grof gezegd: een beetje een koekje van eigen deeg, daar in Las Vegas.

Ik schat zo dat minstens tachtig procent van de aanwezigen daar voor die tijd zou hebben gestemd tegen een strengere wapenwetgeving. Misschien nu nog wel. Voor de Crimesong van de dag vandaag een tamelijk willekeurige moordballade, Red headed stranger, van Willie Nelson. Het kan niet altijd Johnny Cash zijn. Zie hier     

Voor wie ’t had gemist: een verhaal over die andere massamoordenaar die schoot vanaf een toren (Charles Whitman) staat hier

7 Reacties

  1. CNX
    9 oktober 2017 - 11:17

    Ironie? Hebben de slachtoffers dat verdiend dan? Wa tals het een gangsterrap optreden was geweest? Ook ironisch?

    En in welke staat in de VS zijn er automatische wapens toegestaan?

    Reply
  2. 9 oktober 2017 - 11:57

    @CNX: in elke staat, als de automatische wapens van voor 1986 zijn (Hughes Amendment)

    Reply
  3. ton
    9 oktober 2017 - 13:04

    Het klassieke burgerwapen in Nederland is het mes…voor de meeste van ons was het eerste mes het padvindersmes..
    Voor WW2 had elke middenstander,boer of tuinder wel een pistool in huis.
    Een wapen hoort bij een man,denk ik,maar dan alleen voor persoonlijk gebruik en bescherming .

    Reply
  4. Anoniem
    9 oktober 2017 - 13:43

    Wat niemand van de Nederlandse journalistiek oppakt, is dat er beelden zijn van een 2e schutter op een veel lagere verdieping.

    Beste —

    Lijkt mij terecht, omdat dit een opmerking is in het kader van een malle complottheorie.

    Hendrik Jan

    Reply
  5. Mook
    9 oktober 2017 - 15:27

    Snap de ironie er totaal niet van. Wapens worden wel eens bezongen in country muziek, dus alle country muziek vereert wapenbezit?
    Ik zie dat (als enorme country-liefhebber) niet als iets vanzelfsprekend.
    Zouden alle aanhangers van het recht op zelfbescherming dmv een wapen dan ook automatisch country liefhebbers zijn?

    Reply
  6. Kees
    9 oktober 2017 - 18:57

    @Mook,ook Ilse de Lange staat ook bekend als groot wapen liefhebster,stond op facebook ergens,dus waar.Maar even serieus,country zijn cowboys en cowboys hebben wapens zelfs bij het linedansen worden er nog pief paf poef handgebaren gemaakt,hun vrouwen zijn ook geen haar beter,Jolene was een homewreckster en zo zijn ze allemaal.Country bah bah en nog eens bah met een godvrezend sausje erover heen.Incest bezingen ze niet ze doen het gewoon,lees de verhalen van de beroemde zangeressen er maar op na,rare jongens die zuiderlingen.

    Reply
  7. Thomas
    9 oktober 2017 - 21:23

    “He liked country music, relatives said, and went to concerts like the Route 91 Harvest festival where he killed so many Sunday night.” (Washington Post, 2 oktober)

    Reply

Reageer