Krimpen: dat zit niet lekker

“Goedendag, ik schrijf u dit betoog omdat het tijd wordt dat Nederland te horen krijgt hoe het er werkelijk aan toe gaat binnen onze gevangenissen,althans in één van de gevangenissen. Mijn man verblijft op dit moment in detentie en hoe langer hoe meer misstanden wij helaas moeten constateren.”

Aldus een mailster. Tip voor wie dit soort zaken aan de kaak wil stellen: het is niet handig zo’n mail aan alle bekende sites (kranten en misdaad) te sturen, dan is de kans groot dat niemand er iets mee doet. Je kunt beter één site benaderen. Niettemin: ik wil de brief wel weergeven, ik zie dat de anderen er niets mee hebben gedaan. Wat ook meespeelt: er zijn niet veel media die warmlopen voor misstanden binnen het gevangeniswezen.

Het vervolg:

“Mijn man lijdt aan een dubbele hernia en astmatische bronchitis en heeft tot afgelopen week altijd alleen op een cel gezeten. Nu is hij afgelopen week zonder enige reden of overleg overgeplaatst naar een dubbel cel. Dat is op zichzelf geen onoverkoombaar probleem ware het niet dat de staat van deze cellen en de gezondheidstoestand van mijn man deze situatie gevaarlijk en ongezond maken.

De staat van deze cel laat te wensen over. Het is een éénpersoonscel waar een  stapelbed in is geplaatst. Doordat mijn man aan een dubbele hernia lijdt kan hij niet op een normale manier ( dus zonder pijn ) zijn bed in of uit. Doordat ze met twee mannen in een te kleine ruimte (Europese regelgeving ) verblijven is er tekort aan leef- en bergruimte. Hierdoor moeten gebruiksartikelen op de grond en op de bedden worden gezet. Stofophoping is daardoor het gevolg.

De loopruimte van beide mannen wordt nog verder bemoeilijkt door de beperkte leefruimte. Als een van de mannen naar het toilet moet of iets in de vuilnisbak wil gooien moet de ander met zijn stoel naar de deur om daar in een klein hoekje te staan, zodat de ander er langs kan en dat is elke keer als ze ook maar willen bewegen. Er is ook maar één tafeltje in de cel dat door het schrijnend gebrek aan ruimte vol ligt met spullen. Hierdoor kunnen de mannen niet eens fatsoenlijk eten, maar moeten zij met hun bord op schoot zitten.

Deze leefomstandigheden in een dubbel cel gaan in ieder geval met de gezondheid van mijn man niet samen. Tot overmaat van ramp werkt het ventilatiesysteem (wat moet zorgen voor schone lucht en zuurstof) niet of nauwelijks. Daardoor wordt er zeker voor mijn man (met astmatische bronchitis) maar ook voor de andere mannen een ongezonde leefomgeving gecreëerd en blijven de leefruimtes vochtig waardoor schimmel ontstaat.

Nu hebben we in Nederland de GGD die dit soort misstanden controleert. De GGD  is in januari van dit jaar nog in de inrichting geweest en heeft toen om bovenstaande redenen deze cellen afgekeurd. Althans zo gaat het verhaal. De inrichting lijkt zich van de GGD niets aan te trekken.

Mijn man heeft alle mogelijke manieren benut om zijn protest kenbaar te maken, maar de reacties van zowel de directie als de afdeling piw’ers zijn ronduit teleurstellend. Een paar voorbeelden: mijn man heeft de directie meegenomen naar de cel om ze te laten zien waar de knelpunten liggen. De reactie:  “Is niet ons probleem.” 

Toen hij over de ventilatie begon kwam de volgende reactie:  “Heb wel een klein ventilatortje voor je, doe je het daar maar mee “.

Sommige piw’ers  lachen je  midden in je gezicht uit of dreigen met het intern bijstandsteam dat het wel even op komen lossen en je in de iso plaatsen als je durft te klagen over de leefomstandigheden. De paar piw’ers die wel hun werk willen doen, wordt het bijna onmogelijk gemaakt door de directie. Zo mogen kapotte spullen niet vervangen worden.

Ook verantwoordelijkheid nemen wordt lastig gevonden. De afdeling legt het bij de directie of de medische dienst, de medische dienst bij de directie of de afdeling en de directie weer bij de afdeling en de medische dienst. Kortom:van het kastje naar de muur.

Na een hele hoop gesteggel is door de gezondheidstoestand van mijn man besloten om de medische dienst te laten kijken of hij wel geschikt was voor een dubbelplaatsing. Het antwoord van de medische dienst richting mijn man was: “Dit kan met jouw gezondheid niet, is onverantwoord, we gaan spoedoverleg houden.”

Nog geen twee minuten later, bij terugkomst op de afdeling, is er echter al een bericht waarin staat: “Nee hoor, meneer kan gewoon dubbel.” Het lijkt er dus op dat ook de medische dienst geen verantwoordelijkheid durft te nemen.

Klagen bij de Commissie van Toezicht heeft weinig effect, want voordat de commissie tijd heeft om je klacht te behandelen ben je weken verder.

Het wordt tijd dat dit soort praktijken eens aan de kaak word gesteld en ik hoop dan ook dat u hier aandacht aan wilt besteden, want ondanks dat deze mannen gedetineerd zijn blijven het wel gewoon mensen en dienen ze dan ook zo behandeld te worden. Ik dank u bij voorbaat mede namens mijn man en medegedetineerden voor uw aandacht.”

 

38 Reacties

  1. Moraalridder
    22 november 2017 - 06:46

    Oplossing nummer 1, zorgen dat je er niet komt!!!

    Reply
    • marc
      22 november 2017 - 14:21

      Moraalridder of Fredje Teeven zijn billemmaat ?

      Reply
      • Camping life
        22 november 2017 - 17:17

        Nee hoor, gewoon iemand die de waarheid zegt. En het feit dat je iemand voor homosexuel uitmaakt omdat hij iets zegt wat niet in je straatje past zegt bijzonder veel over jezelf. Waarvan akte.

        Reply
  2. koos
    22 november 2017 - 10:10

    Don’t do the crime, if you can’t do the time.

    Reply
    • marc
      22 november 2017 - 14:18

      soms kom je er terecht zonde ”crime ” en dan nog zijn er regels

      Reply
  3. Greenking
    22 november 2017 - 10:13

    Het is schandelijk.. ik heb het geluk gehad dat ik de status gvm-hoog had en daardoor gelukkig één mans cel had… en in je ééntje is het al niet groot. En dat vieze eten echt droevig. Bakje kost de bajes 1.50€ daar verdienen 2 partijen mee dus het kan ook niets zijn… waarom staat er op dat bakje niet wat er inzit? 1 ingrediënt zit er zeker in en dat is kampfer en dat is om het libio te verminderen…

    Reply
    • W.
      24 november 2017 - 08:10

      Je kan gewoon elke dag koken tijdens recreatie.Als je uit die zwarte bakkies eet ben je gewoon een zwerver.

      Reply
      • Jaap
        24 november 2017 - 10:07

        Realiteit:
        A) er is niet elke dag recreatie
        B) er is maar 1 kookplaat
        Die ook nogal eens kapot is
        C)antillianen/turken/Marokkanen
        Claimen deze dus of ruzie of
        Niet koken tenzij je meedoet in
        Hun kookgroepje.
        D) wegens medische (diabetis etc)
        Ander eten krijgen, joods zijn
        Wil ook weleens helpen
        Eten komt dan van buiten:)

        Reply
  4. Jos
    22 november 2017 - 11:26

    He wat vervelend. Ik zou als ik uw man was er voor zorgen daar nooit meer terug te komen.

    Reply
  5. Verhoek
    22 november 2017 - 12:29

    O oh wat een goeie en weloverwogen reactie… Echt iemand die op een site als deze helemaal niets te zoeken heeft.. Als je geen interesse hebt in misdaad en alle gevolgen van dien, ga dan lekker facebooken met je gelijkgestemde vrienden en vriendinnen… Zeikerd!!!

    Reply
    • Jos
      22 november 2017 - 13:58

      Speciaal vvor mijn soort reacties hebben we mensen zoals u beschikbaar. Dit om de broodnodige nuance aan te brengen. Dank daar voor

      Reply
    • marc
      22 november 2017 - 14:20

      Ja zo iets wou ik zeggen , toetsenbord helden clubje ? !

      Reply
  6. Dave
    22 november 2017 - 13:15

    Ik kan er echt geen medelijden voor opbrengen mevrouw! Tip: zorg dat je je man op het rechte pad houdt, probleem opgelost!! Wat een gemauw.

    Reply
    • marc
      22 november 2017 - 14:23

      Ik vind het ook beetje gejengel maar geloof mij het is er echt slecht , ik weet het , ben geen mauwer maar als die ”hotel” praatjes maar stoppen keertje !

      Reply
  7. Anoniem
    22 november 2017 - 13:35

    Goed dat jullie er van alles tegen doen!

    Reply
  8. Mano
    22 november 2017 - 13:37

    Je kan ook het beste altijd halal eten. Dat doen de meezte met een beetje ervaring. Dat is tenminste nog een beetje te vreten. Verder kan je er betwr niet komen. Zonde van je tijd. Althans deze jaren waren verloren jaren voor mij.

    Reply
    • Verhoek
      24 november 2017 - 13:31

      Alleen jammer dat er zoveel gefucked wordt met het zogenaamde “halal vlees” of hebben jullie moslims de illusie dat er in deze handel geen oplichterij plaatsvindt? Dat zou wel heel dom zijn, net zoals jullie kleine boodschappenjochies denken iedereen te kunnen naaien worden jullie inclusief familie natuurlijk ook keihard genaaid in een industrie waar miljoenen zoniet miljarden omgaan…

      Halal is een grote fabel… Hypocriet als je denkt dat je de boel kunt naaien zonder zelf genaaid te worden… Grote vrienden…

      Reply
  9. Batman
    22 november 2017 - 13:50

    Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar vind dat mevrouw wel een punt heeft en dat de samenleving de plicht heeft om gedetineerden op een fatsoenlijke wijze te behandelen. Als daar Europese richtlijnen voor zijn, dan zouden die als uitgangspunt genomen moeten worden. Het is natuurlijk populairder om dat niet te doen, want vermoed dat de gemiddelde Nederlander denkt, lekker laten creperen… je zit er niet voor niets en dat daarom de directie hier ook vrij laks mee omgaat.

    Maar ik denk dat niemand 100% heilig is en dat de meeste van ons, eventueel onder speciale omstandigheden, zouden kunnen knappen en dingen kunnen doen die strafbaar zijn om zo in de gevangenis te belanden. Als het in dat geval je eigen kind/echtgenoot/ouders betreft zouden diezelfde Nederlanders dan ook zeggen: Nee pa, eigen schuld… lekker creperen, zal je leren om het nooit meer te doen. Dat denk ik niet.

    Reply
  10. Lezer
    22 november 2017 - 13:58

    Ik ken 2 personen in krimpen die er lange tijd zitten.. Ik hoor ze niet klagen ze bellen regelmatig heb zelfs een keer gehoord dat ze daar wel goed zitten..
    Nou kan het zo zijn dat uw man gewoon niet tegen vastzitten kan dat hebben velen.
    Ik ga niet zeggen dan had hij daar maar niet moeten komen want ik weet dat sommige omstandigheden geen andere oplossing kennen dan wat het systeem ons verbied.
    Ik wil wel een tip mee geven.
    Je mag daar een staande ventilator een natte koude handdoek even in het vriesvakje stoppen of tijden recreatie in de grote vriezer en ventilator aan doen met handdoek eroverheen is echt het zelfde als airco. Stofzuiger dagelijks over ventilatierooster halen. Kleine dingetjes helpt wel succes.

    Reply
  11. Maurits de Vries
    22 november 2017 - 14:18

    Verhoek heeft zeker een punt. Iedereen loopt het risico ooit in de bajes te belanden. Alleen beseft niet iedereen dat…

    Reply
  12. jo
    22 november 2017 - 16:23

    Als dit nou het ergste is, lijkt het mij in die gevangenis werkelijk prima geregeld.
    Het klopt dat iedereen kans zou kunnen maken om daar ooit te belanden. Maar over het algemeen moet je echt wel behoorlijk “je best” doen om in de bak te belanden. Een gevangenis is nooit bedoeld om fijn of comfortabel te zijn.
    Dat meneer daar een beetje (overkomelijk) ongemak van ondervind lijkt mij nou niet zo’n probleem, eerlijk gezegd.

    Reply
  13. Camping life
    22 november 2017 - 17:35

    De heer Marc heeft duidelijk zitten tuchten in Krimpen, dat feit alleen al is bijzonder lachwekkend. Back on topic; de Nederlandse gevangenissen zijn een luxe hotel waar je niet uit mag, en niks anders. Dat die kerel van bovenstaand verhaal zich niet dood schaamt om zo te janken tegen z’n vrouw is me een raadsel, als je een beetje ballen heb bel je elke dag lachend naar huis ipv te zeiken over hoe slecht je het hebt. Schaam jezelf en ga lekker bij de Albert Heijn werken als je vrijkomt alsjeblieft, lijkt wel of ik weer vast zit met dat gejank hier.

    Reply
  14. 22 november 2017 - 18:34

    Valt reuze mee allemaal hier in de Nederlandse bajessen.Kwestie van gewenning

    Reply
  15. Cristina Vicol - VicolClean
    22 november 2017 - 21:52

    Beste vrouw van gedetineerde.
    Ik kan me ook voorstellen dat het nu de winter nadert best wel koud kan zijn.
    En een lekkere warme sjaal is niet eens toegestaan vanwege ophangingsgevaar .
    Wat onmenselijk allemaal toch :(

    Hopelijk verstrekt de medische dienst wel strepsils voor uw man.
    Indien uw man de voorkeur geeft aan een wat meer tropisch klimaat dan heb ik goed nieuws voor u.
    Vandaag ben ik bij een werknemer in Bali in de gevangenis op bezoek geweest.
    Aangehouden wegens drugsgebruik en de gemiddelde straffen daarvoor zijn zo rond de 3 jaar bij niets betalen, rond de 1,5 jaar met rond de 7000 eur betalen en rond de 6 maanden met 15.000 eur.
    https://i.imgur.com/w2cXRVu.jpg

    We hebben het niet over dealen. Daar is staat een minimum van 5 jaar op.
    U kunt echter wel gewoon ten alle tijden naar uw man toe , als u maar betaald en u bent niet gebonden aan een bezoekzaaltje.

    Ventilatie is geen probleem want de vensters zijn gewoon altijd geopend.
    (Aziatische Regelgeving)
    http://kerobokan-prison-health.weebly.com/uploads/5/2/2/5/52252619/8837081_orig.jpg

    Ik kan u ook vertellen dat ik van deze gozer in zn eigen huis al op de grond slaapt (dat doen veel aziaten als ze geen airco hebben omdate en matras te warm is)
    Toch heb ik hem nog nooit zo treurig gezien in het cellencomplex en nog nooit zo vaak horen vragen om niet boos op hem te zijn maar om hem te helpen.

    Wellicht kunnen we hem ruilen met uw man.
    Dat is dan toch voor beide partijen een win-win situatie
    Ik betaal met alle liefde de tickets.

    En indien u dit superaanbod onverhoopts mocht afslaan , is het misschien beter om in het vervolg toch maar even na te denken alvorens u uw grote waffel opentrekt

    Reply
  16. Weethet
    22 november 2017 - 22:25

    Hopelijk komt die janker niet in bels in de gevangenis terecht dan kan hij eens goed janken daar gaat het er even anders aan toe trouwens je kan beter gaan werken van negen tot vijf en dan mooi naar huis gaan want als je foute dingen doet moet je weten dat het op een dag verkeerd kan gaan punt aan de lijn .!…!…

    Reply
  17. Siem
    22 november 2017 - 22:46

    Ik heb geschaterd, vooral om de schaamteloze reacties. Even samenvatten:
    Quote: en in je ééntje is het al niet groot.
    – De bajes is nu eenmaal geen hotel met kamers van redelijk formaat.
    Quote: En dat vieze eten echt droevig
    – Kwestie van smaak. Een niet veroordeelde crimineel kan thuis daarover zeuren naar moeders, of de vrouw, of zelf koken. Maar niet in de bak. Oorzaak en gevolg.
    Quote: 1 ingrediënt zit er zeker in en dat is kampfer en dat is om het libio te verminderen…
    – Denk dat je hoogbejaard bent. Dat waren de praktijken van 40 jaar geleden om de boel rustig te houden.
    Quote: maar geloof mij het is er echt slecht , ik weet het , ben geen mauwer maar als die ”hotel” praatjes
    – Nogmaals, de bajes is niet als hotel bedoeld. En dan nog: een 1-persoonscel is gemiddeld net zo groot als studentenkamertjes in de grote steden. En die moeten daar ook nog eens vette huur voor betalen. Exclusief 3 maaltijden per dag.
    Quote: Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar vind dat mevrouw wel een punt heeft en dat de samenleving de plicht heeft om gedetineerden op een fatsoenlijke wijze te behandelen.
    – Even omkeren. Als gedetineerden de samenleving op een fatsoenlijke wijze hadden behandeld, dan was er nu geen reden tot stompzinnig klagen voor ze geweest: matras niet goed, cel te klein, eten niet lekker etcetera. Koek-koek!
    En voor de klagende echtgenote:
    Quote: Mijn man lijdt aan een dubbele hernia en astmatische bronchitis
    – Ben benieuwd naar het delict waar hij voor veroordeeld is, gezien zijn zwakke rug en de bronchitis. Of heeft hij die dubbele hernia opgelopen bij een val tijdens een poging tot inbraak in een tapijtwinkel?
    Quote: Doordat ze met twee mannen in een te kleine ruimte (Europese regelgeving ) verblijven is er tekort aan leef- en bergruimte. Hierdoor moeten gebruiksartikelen op de grond en op de bedden worden gezet. Stofophoping is daardoor het gevolg.
    – Stof ophoping! Jeeeeeeee! Tja, moeders of moeders de vrouw/jij, zal wel gemist worden in de schoonmaak taken die uw man van anderen gewend was. Arme man: nu moet ie zelf tijdelijk de boel bijhouden om ‘stof ophoping’ te voorkomen. Lijkt me echt een zaak voor het Europese Gerechtshof voor de Rechten van de Mens.
    Quote: Er is ook maar één tafeltje in de cel dat door het schrijnend gebrek aan ruimte vol ligt met spullen. Hierdoor kunnen de mannen niet eens fatsoenlijk eten, maar moeten zij met hun bord op schoot zitten.
    – Vol ligt met spullen, hoe heerlijk! Aan materiele zaken dus geen gebrek. En ook, hoe verschrikkelijk: maar één tafeltje in de cel! U moet eens weten hoeveel mensen er in het dagelijkse vrije leven met hun boord op schoot zitten te eten. Het zou verboden moeten worden, gezien uw dramatische klachten en normen.
    Vraagje: uw mail is toch geen set-up van Jiskefet of Lubachgeweest om reacties van de media uit te lokken, heh? Het zou zomaar kunnen.

    Reply
    • batman
      23 november 2017 - 03:04

      Quote: Even omkeren. Als gedetineerden de samenleving op een fatsoenlijke wijze hadden behandeld, dan was er nu geen reden tot stompzinnig klagen voor ze geweest: matras niet goed, cel te klein, eten niet lekker etcetera. Koek-koek!

      Je analyses lees ik (meestal) graag Siem, maar hier loop je echt uit je nek te kletsen. Dat heet fatsoen/beschaving: we zijn tenslotte geen apen.

      Als er (europese) richtlijnen zijn voor het fatsoenlijk huisvesten van gedetineerden, dan moeten die nageleefd worden…. klaar. Levenslang schijnt inmiddels volgens Europese regelgeving ook niet meer opgelegd te mogen worden, omdat een vorm van onmenselijke bestraffing is.

      Als er richtlijnen zijn ten aanzien van minimale voorwaarden waaraan huisvesting moet voldoen, dan moeten die gewoon gerespecteerd worden. Punt. Kun jij het wel niet mee eens zijn, omdat het populair is te roepen dat de crimineel dat over zichzelf heeft afgeroepen, maar gelukkig is het hier Nederland en geen bananenrepubliek en hebben we instanties die goed kunnen beoordelen of de huisvesting voldoet of niet.

      Reply
      • Siem
        23 november 2017 - 20:15

        Ha Batman,

        Ik ben het uiteraard met je eens dat er voldaan moet worden aan de (Europese) richtlijnen m.b.t. de minimale voorwaarden waaraan de huisvesting van gedetineerden dient te voldoen. Punt is dat er aan de richtlijnen, ook voor meerpersoonscellen, keurig wordt voldaan.
        Er wordt door de klaagster ten onrechte geschermd met het niet naleven van de richtlijnen., nog los van de rest van haar gejammer.
        Ter info: De internationale verdragen op het gebied van de rechten van de mens waar Nederland aan is gebonden, zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (hierna: EVRM), kennen geen recht op eenpersoonscellen voor gedetineerden. Echter, artikel 18.5, 18.6 en 18.7 van de European Prison Rules (hierna: EPR) bepalen dat gedetineerden in beginsel behoren te beschikken over een eigen cel. De plaatsing op een meerpersoonscel zou slechts kunnen plaatsvinden indien dit ‘preferable’ is. [7] Het gaat hier echter om een aanbeveling van de Raad van Europa (‘soft law’), en niet om een juridisch bindend instrument. De EPR hebben derhalve, ondanks ondertekening door Nederland, geen juridisch bindende werking.
        Zie: https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/meerpersoons_celgebruik/meerpersoonscelgebruik/
        Ook aan de richtlijnen voor de minimale oppervlakte en inrichting van (meerpersoon)cellen wordt voldaan. Zie met name de inrichting van de verblijfsruimte bestemd voor één of twee gedetineerden en In het bijzonder artikel 2 t/m 10 lid 2.: http://wetten.overheid.nl/BWBR0010175/2005-01-01#Paragraaf2
        Mijn grootste bezwaar tegen het jammerpamflet van de klaagster is dat de inhoud op een aantal onjuistheden is gebaseerd en er van alles, stof ophoping en schimmelvorming, uit de kast wordt getrokken om de situatie van haar man te dramatiseren, terwijl de betrokken echtgenoot net 1 week in de meerpersoonscel zat toen de klaagster haar jammerpamflet naar de media stuurde.
        Ze schrijft namelijk: Nu is hij afgelopen week zonder enige reden of overleg overgeplaatst naar een dubbel cel.
        – Tja.

        Reply
    • Jaap
      23 november 2017 - 03:48

      Het is wel droevig gesteld met onze mede mens.
      Gevangenis straf = buiten samenleving plaatsen vandaar die muur maar dat er binnen die muur extra gestraft word is eigenlijk belachelijk ,doe er maar eens wat aan, niet dus. Of te wel de gedetineerde moet maar roeien met te korte roeiriemen de 1 kan dat de ander verzuipt , die mevrouw heeft wel een punt meer persoon cellen waren gekomen om het cellen te kort op te vangen, alleen staan er een paar duizend leeg dus plaatsing op meer persoon cel is geen verplichting meer.

      Reply
  18. Anoniem
    23 november 2017 - 06:08

    Een wijs mens beslist zelf. Een ontwetend mens volgt depublieke opinie

    Reply
  19. excrimineel
    23 november 2017 - 13:22

    Je zal maar gezond de gevangenis ingaan voor een paar maanden en daarna je levenlang rugpijn hebben van die kutmatrassen. Eten is zwaar kut en zwaar omndder de dagelijkse voedingswaarde, dan kun je wel zeggen dat je zelf boodschappen kunt doen en koken maar koken kan lang niet overal, bovendien wordt de winkel soms wekenlang niet geleverd, of voor de helft. Mits je natuurlijk geld hebt want 80 % zit er zonder 1euro van familie of vrienden. Voor medische klachten altijd en zeer frequent het medisch tuchtcollege aanschrijven, voor klachten over eten altijd en zeer frequent de voedsel warenwet aanschrijven, of gewoon bellen. Overige klachten gewoon bij de RSJ.
    ook collectieve beklagzaken zijn een dwangmidddel om de inrichting te doen toegeven aan je klachten. Verder kunt u ook contact opnemen met BONJO hét krantje van de bajes die ook regelmatig klachten aan de orde stelt. Vergeet niet bij iedere afzonderlijke zaak een GRATIS/PRODEOADVOCAAT te krijgen.
    Succes!

    Reply
  20. Lezer
    23 november 2017 - 14:11

    @batman
    Waarom niet protesteren bij asielzoekerscentra? Daar is het toch echt slechter gesteld dan gemiddelde bajes.
    Ik heb er wel eens strafwerk moeten doen in mijn jeugd en nou is dit misschien wel enkele jaren geleden maar ik kan je wel vertellen dat ze daar met zijn 6en op een kamertje zo groot als 2 celletjes moeten doen en over de hygiene hoeven we het echt niet te hebben. Weet je wie het echt moeilijk hebben in de bajes maar die hoor je niet zeuren ( ja behalve Klaas O. Zo nu en dan maar begrijpelijk.) je raad het al de “zware” criminelen de mannen die worden verdacht van deelname aan criminele organisaties die met niemand contact mogen en hun het leven zuur word gemaakt door justitie.

    @betoogster nog een tip aan uw man.
    Niet zo miereneuken daar houden ze in de bajes niet van.

    Reply
  21. Dikke lien
    23 november 2017 - 18:48

    Doe maar grappig allemaal.
    De medische dienst is echt drama in de bajes.
    Ook al heb je kanker of een dwarslaesie. Je krijgt voor alles een kont torpedo van een voor de buitenwereld afgekeurde dokter.
    Ook al ben je buiten al jaren gediagnosticeerd dan nog negeren ze dat gewoon daar.
    Ga niet spotten met medische verzorging stelletje sukkels.

    Schadevergoedingen wegens onterecht gevangen gezet torenen hoger en hoger.
    Nederland koploper voorlopige hechtenis Europa

    Over het eten wil ik niet zeuren maar toch even voor de duidelijkheid van al die brave burgerlezers hier De warm eten bakken zijn 0.80 cent kosten voor de bajes. En dan hebben er al twee partijen aan verdiend

    Reply
    • Piet de Wit
      24 november 2017 - 00:03

      Dikke Lien, het lijkt me beter voor je gezondheid om af te vallen, dus zo min mogelijk voedsel tot je te nemen, dan hoef je verder ook niet meer te klagen.
      En sukkels?
      De echte sukkels zitten in de bajes.

      Reply
  22. john
    23 november 2017 - 20:32

    Zag laatst een ex bijlmer bewaeerder op de markt staan met die etensbakjes, ingevroren.

    Reply
  23. Insider
    23 november 2017 - 21:23

    Volgens mij stelt mevrouw hier een stelselmatige overtreding van Europese regelgeving door de dienst DJI aan de kaak. De reden waarom haar man gedetineerd zit en al de overige kul reacties daaromtrent zijn belachelijk. Er zijn gevangenissen gesloten vanwege de waanzinnigen plannen van dhr. Teeven. Dat hele dubbel zitten is flauwe kul.
    De 31 Antilianen die vorige week naar Nederland zijn overgevlogen met een gevolg omdat de orkaan de gevangenis muren deed wankelen hoeven niet dubbel?. Die krijgen alle faciliteiten en luxe, daar hoor ik de belasting betaler niet over. Het mag wat kosten dat soort praktijken van de DJI.

    Reply
  24. Pompiedoe
    24 november 2017 - 20:33

    Wat u zegt is nog maar het topje van de ijsberg.

    Het probleem zit hem o.a. in
    dat inderdaad bijna niemand verantwoording durft te nemen en dat iedereen “bang” is voor degene die boven hem staat.

    Uiteraard zijn er ook goede welwillende medewerkers,
    maar als ze te vriendelijk worden, wordt er aan ze gevraagd of ze hun baan willen behouden. Ik ken weinig bedrijven waar (onderling) zoveel vieze spelletjes worden gespeeld dan in de Nederlandse bajes. Niet alleen onder elkaar, maar ook gewoon tijdens mdo’s. Zegt de ene medewerker iets, dan vraagt de ander zich af (soms zelfs hardop) waarom de welwillende piw’er zich zo hard maakt voor een bepaald iemand (een bepaalde gedetineerde).
    Je word er echt misselijk van.

    Maar het is niet alleen in de bajes, want het tientallen miljoenen verslindend orgaan Reclassering Nederland genaamd is ook een grote schijnvertoning. Dus laat uw man van dit vervolgtraject
    ook niet teveel verwachten naast zijn lichamelijke klanten.
    Binnen hebben ze daar toch sch..t aan. Een hoop aanstellers hebben het al verziekt voor de mensen die daadwerkelijk iets mankeren. Hierdoor heeft men als snel zoiets van; stel je niet aan.

    Uiteraard moet je proberen weg te blijven uit dit systeem want de tijden dat het nog hotels waren en er over en weer gelachen werd ligt heel ver achter ons.

    Hoop dat er eens een paar goede journalisten in(op)duiken, desnoods samen met de RSJ.

    Want sommige klachten (ook serieuze) destijds (en misschien nog) afkopen met een telefoonkaart (toen waren die er nog) of een pakje shag is ook een van de vele merkwaardige situaties binnen ons gevangeniswezen.

    Reply
  25. koos
    25 november 2017 - 08:37

    in 2007 een tijdje in Munster (Duitsland) gedetineerd gezeten,

    wat een paradijs in vergelijking met b.v strafkamp Vught,

    veel en vers uit de keuken warm eten,

    goed geld verdienen met arbeid,(Sorbo doekjes verpakking,betaling naar prestatie , 8 uur per dg

    s’avonds op de koffie bij iemand naar keuze ,recreatie kennen ze daar niet,

    veel sporten,

    gevangenismentaliteit onderling keihard (veel Russen en Polen),maar uiterst correct ,

    bewaarders streng maar zeer rechtvaardig,

    is samen met HVB de Koepel in Breda waar ik soms nog met plezier aan terugdenk

    Reply

Reageer