‘Onschuldig’ over Blind Date Moord: paarden voor een strontkar

Verliefd, een blind date, en denken dat dat is met degene waar je zo verliefd op bent. Hoe romantisch kan het zijn, en hoe invoelbaar. Chemisch analist Pim Overzier uit Apeldoorn liep op 4 december 2001 de hele dag met vlinders in zijn buik. Hij was al een hele tijd verliefd op collega Rianne. Net als hij werkzaam in het ziekenhuis in Ede. Hij had goede redenen om aan te nemen dat het wederkerig was. Hij had haar een brief geschreven en toen hij  werd uitgenodigd voor een blind date, ging hij er zonder meer vanuit dat hij deze avond met Rianne zou doorbrengen.

Wat hij niet wist, was dat Rianne een jaloerse ex-vriend had. De gescheiden oudere Henk Haalboom. Die haar stalkte, niet kwijt wilde en haar woning was binnengedrongen en daar de brief van Pim had gevonden. Met het adres. 

Toen Pim met een bos bloemen en op z’n paasbest die avond werd afgehaald voor de blind date, was Henk Haalboom de chauffeur. Ze kenden elkaar niet, op zich hoefde Pim nog geen argwaan te koesteren. Hij moet zich wel wat ongemakkelijk hebben gevoeld toen de auto steeds verder wegreed uit Apeldoorn. Richting de polder. Richting Dronten. Waar het aardedonker was. Blinder kan een date niet zijn.

Wat er toen precies gebeurd is? Aan de rand van een verlaten bos zijn ze gestopt. Een paar maanden later werd het lichaam van Pim gevonden, in een graf in dat bos.

Ik heb er veel over geschreven. Ben bij de rechtszitting geweest. Heb tal van betrokkenen gesproken. Haalboom ontkende eerst alles, maar zijn leugens waren zo doorzichtig en het bewijs tegen hem zo overtuigend dat er geen schijn van kans was dat hij niét veroordeeld zou worden. Het werd twintig jaar. Uit alles blijkt dat het een goed voorbereide actie was, dat hij een schep had meegenomen, wellicht vooraf al het graf had gegraven.

Er is één punt waarmee hij zich op zijn onschuld beroept. De doodsoorzaak kon niet worden vastgesteld. Verwurging, verstikking, levend begraven? Hij heeft allerlei wetenschappers, advocaten en ook een thrillerschrijver achter zich weten te krijgen. Die heilig in zijn onschuld geloven (al kun je dat van een advocaat natuurlijk nooit zeggen). Allemaal gebaseerd op de onduidelijkheid over de doodsoorzaak. Volgens hen is Pim een natuurlijke dood gestorven. Zelfs al zou dat zo zijn, bijvoorbeeld door een hartverlamming, of van schrik, of uit doodsangst, hoe onschuldig is degene die hem op die plek heeft gebracht?

De affaire heeft een van de meest potsierlijke capriolen opgeleverd die ooit door een advocaat zijn uitgehaald. Vanavond te zien in Onschuldig, van Peter van der Vorst (RTL4). Een vechtpartij tussen Geertjan Knoops en Henk Haalboom. Om aan te tonen dat de oudere Haalboom nooit de kracht kan hebben gehad Pim Overzier (ongeveer zelfde postuur als Knoops) te overmeesteren en naar het graf te slepen.

Dat is het andere argument. Waarbij alle andere scenario’s (bedreiging met een vuurwapen) buiten schot blijven.

Het is dieptriest dat RTL4 zijn vingers brandt aan deze zaak. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat Knoops zich voor deze kar heeft laten spannen, al begrijp ik het van hem nog het best: een advocaat wordt ingehuurd. Ook de beste paarden moeten soms een strontkar trekken.

Vorig bericht, uit mei 2015, met meer achtergronden en details en een link naar de reportage Blind date met een moordenaar staat  hier

Crimesong van de dag: Blind Date, van Barbra Streisand. Zie hier

11 Reacties

  1. its me
    14 november 2017 - 09:40

    Inderdaad, diep triest. Waardeloze vent. 2jaar met hem gezeten, constant in de telefooncel. Contacten, lees geld aftroggelen van mensen die via zijn side in hem met contact zijn gekomen. Belde voor 150€ in de week weg. Ruzie met de medische dienst koste hem overplaatsing naar Arnhem, oh tranen gemeen. Raar ventje kan nog veel meer vertellen. Hypocriete zak is het. De hele wereld was tegen hem ja dan moet je je eigen toch eens afvragen of t niet toch een beetje aan jezelf ligt toch?

    Reply
    • Ronald B
      16 november 2017 - 11:44

      “2jaar met hem gezeten, constant in de telefooncel.”
      Als ik onschuldig vast zou zitten zou ik ook vaak in de telefooncel zijn. Helemaal niet zo raar toch ?

      Reply
      • Siem
        16 november 2017 - 22:03

        Quote: Als ik onschuldig vast zou zitten zou ik ook vaak in de telefooncel zijn.
        – Misschien toch maar eens wat puntjes, de bewijslast, uit het vonnis tegen de ziekelijke fantast Haalboom lezen?
        * De telefoon van Rianne E. van zaterdag 1 december 15:55 uur tot woensdag 5 december
        15:01 uur door H. doorgeschakeld stond naar zijn eigen telefoon;
        – Hoe doortrapt.
        * het lichaam van Pim op 28 maart 2002 in Dronten wordt gevonden in een diep graf;
        • in de in beslag genomen auto van H. op het linkerachterportier bloed van Pim is
        aangetroffen;
        – Waarover Haalboom een kletsverhaal ophing over een toevallige ontmoeting met Pim.
        * In de wielkasten van de auto van H. diatomeeën van een specifieke soort zijn aangetroffen die ook aangetroffen zijn in de diepste lagen van het graf;
        – In de diepste lagen van Pim ’s graf.
        * n de tuin van H. een bats wordt aangetroffen met daarop dezelfde diatomeeën als hierboven aangeven;
        – Een bats heeft een groter schepblad en wordt met name voor het verplaatsen van los zand gebruikt. Op de gewone schep van Haalboom, ook in zijn tuin aangetroffen, werden geen sporen die aan het graf gelinkt konden worden aangetroffen.
        * Een auto soortgelijk als de auto van H. op 4 december 2001 door getuige S. is gezien nabij het graf van Pim.
        – Ja, ja, Het stikte er die avond van auto ’s die qua merk met die van Haalboom overeenkomen.
        * Mede wordt gewezen op het telefoongesprek tussen H. en zijn zoon op 26 maart 2002. In dit telefoongesprek zegt H. dat zijn auto is gezien en later in het gesprek zegt H. dat hij zelf is gezien;
        – Door een getuige die Haalboom heeft geholpen zijn auto los te trekken omdat die was vastgelopen in de modder. Bad Karma!
        * H. geen alibi heeft voor 3 en 4 december 2001;
        – Was toen vast te druk bezig met de voorbereiding van de moord. Graf graven op 3 december, uitvoering moord en graf dichten op 4 december.
        * Niet is gebleken dat H. last heeft van de lichamelijke tekortkomingen die hij zelf zegt te hebben. Lichamelijk onderzoek heeft deze tekortkomingen ook niet uitgewezen. De rechtbank kent ook betekenis toe aan het feit dat H. zonder opgave van redenen zijn medische dossier onthoudt aan de processtukken.
        – Ach en och, kreun en auw. Alweer een puntje dat in de uitzending van Onschuldig niet aan de orde is gesteld. Nee joh, zwakke rug en zo. Toch knap dat Haalboom, tot vlak voor de moord desondanks zware wijndozen voor zijn handeltje wist te sjouwen. Bekijk vooral ook:
        http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/318163/2doc.html
        Men zou zich kunnen afvragen waarom uiterst belangrijke details, zwaar in het nadeel van Henk Haalboom, niet in die uitzending aan bod zijn gekomen. Onwetendheid of luiheid van de redactie die het dan slechts heeft gedaan met een aangeleverd concept over het verloop van die zaak en daar blindelings op heeft vertrouwd? Enge gedachte, hoe een publieke opinie gestuurd en gevormd kan worden door onjuiste en zelfs het weglaten van cruciale informatie zoals:
        – Het lengteverschil tussen Haalboom en Pim was, anders dan in de uitzending (en tijdens de bizarre reconstructie werd gesuggereerd) slechts 5 centimeter.Qua gewicht was het verschil slechts enkele kilo ‘s
        – In het graf, links, naast de hals van Pim, werd een deel van een riem aangetroffen.
        Het behoeft weinig fantasie hoe Pim, nadat door ‘Blind-date-chauffeur’ Haalboom het linker achterportier werd geopend (aan de binnenkant daarvan werd DNA, bloedspoortje van Pim aangetroffen) Pim om het leven is gebracht en hoe Pim daarna die laatste meters naar het vooraf gedolven graf is verplaatst. Met overigens een keurig afgemetenlengte van 2.00 meter.
        – Haalboom plus verdedigers beroepen zich o.a. op het gegeven dat een doodsoorzaak niet meer was vast te stellen. Pim is volgens hen een natuurlijke dood gestorven op een homo-ontmoetingsplaats en op ‘nette wijze’ door geschrokken getuigen begraven.
        Koek-koek! De doodsoorzaak van Pim was door de staat van het lichaam niet meer vast te stellen. En ‘netjes begraven’? Met een broekzak binnenstebuiten gekeerd, zonder zijn jas, zonder zijn sleutelbos, zonder zijn GSM, maar wel met een stuk riem links naast zijn strot. Netjes afgehandeld!

        Reply
      • ist me
        17 november 2017 - 17:17

        @Roland, er waren meer zaken. Ik ken de buurt daar goed heb er vlakbij gewoond. Heb zelfs nog een tekening met de verharde en onverharde wegen gemaakt want zoals hij beweerde was er in de ochtend rond zeven uur een rood autootje gezien op pd. Nouja iemand die dat gezien moet hebben ken ik en heb hem de naam en plaats waar hij hem kon vinden gegeven om zijn verhaal te bevestigen. Nooit heeft die zak hooi, er iets mee gedaan, als het in zijn voordeel zou wezen dan ga je er met je alu hoedjes team toch achteraan? Nee meneer was drukker brievenschrijfster, trouwens opvallend alleen vrouwe, in te palmen en zorgen dat ze op bezoek kwamen en geld gingen overmaken, bah misselijk mannetje. Ik ben na drie jaar vrijgesproken en nee ik zat niet constant in de telefooncel. Nee dan heb ik meer respect voor Henk F. (moordenaar Andrea Luten, HJK) die zijn strafvdraagt accepteert en hem eigenlijk nog te licht vind, liefst zou die eindigen in de cel.

        Reply
  2. Svl
    14 november 2017 - 11:07

    Heb dit ook vanaf het begin gevolgd. Geloof ook helemaal niets van zijn onschuld.

    Reply
  3. 14 november 2017 - 12:51

    Heel vreemd dat deze zaak wederom aandacht krijgt. Wie ondanks (of dankzij) alle fratsen en trucages die Haalboom al heeft uitgehaald, nog enige twijfel over zijn schuld heeft, die leze het rapport van de (toenmalige) Commissie Evaluatie Afgesloten Strafzaken: https://www.om.nl/onderwerpen/commissie-evaluatie/@25141/rapport-ceas-inzake/ (of te vinden op de site van het OM) .
    Het rapport bestaat uit 434 pagina’s verslag van een gedegen, hernieuwd onderzoek waarin tot in detail wordt afgerekend met al het zand dat Henk Haalboom goedgelovige volgelingen in de ogen heeft trachten te strooien.

    Reply
  4. Floris
    14 november 2017 - 13:13

    Ongelooflijk dat een zaak waarin nota bene DNA sporen van het slachtoffer zijn gevonden in de auto van de dader zoveel aandacht krijgt in de media. Zelfs als het slachtoffer een natuurlijke dood zou zijn gestorven, dan ga je hem toch niet begraven in het bos?

    Reply
  5. Svl
    15 november 2017 - 12:24

    Vanwaar nu nog de reconstructie? De beste man is inmiddels 13 jaar ouder en dus ook zwakker op deze leeftijd. Erg vreemd.

    Reply
  6. C. de Bruin
    16 november 2017 - 01:17

    Er wordt door het echtpaar Knoops gewoon maar even gesuggereerd dat de overledene (moet natuurlijk zijn: vermoorde) er homocontacten op nahield, zodoende in het bos verzeild raakte en daar pardoes dood neerviel. Vervolgens zou hij keurig in een graf zijn neergelegd door homoseksuele medebezoekers van dat zelfde bos.
    Overigens werd er in de uitzending voorbijgegaan aan het feit dat Haalboom destijds zijn ex-vriendin lastigviel, zelfs stalkte en er dus moeite mee had dat hij destijds door haar is gedumpt.
    Hij verkocht wel wijn vanuit zijn kofferbak, althans dat werd gesteld door diezelfde Haalboom.
    De familie Knoops moet zicht diep schamen om aan dit soort flauwekul medewerking te verlenen, hun kostbare tijd aan dit soort moordenaars te besteden en met droge ogen een vermoord persoon, die zich dus niet kan verdedigen, te ‘betichten’ van contacten in bepaalde seksuele kring.
    Kortom:
    walgelijk!

    Reply
  7. Phil
    18 november 2017 - 12:42

    Voor mij was de uitzending van RTL de eerste keer dat ik van deze zaak hoorde. De hele uitzending bekroop mij al een gevoel dat er iets niet klopte. De lichaamstaal van Henk zorgde ook voor twijfels bij mij. Hij leek met een glimlach over al deze gebeurtenissen te spreken, waar kwaadheid meer op zijn plaats zou zijn. En ik vond het erg vreemd dat RTL zo weinig aandacht besteedde aan het DNA spoor. Ik ben blij dat ik dit artikel heb gevonden. Afgaande op al deze informatie lijkt het mij volstrekt terecht dat deze zaak niet heropend wordt. Ik ben enigszins teleurgesteld in het programma van RTL, waarbij ik tegen beter weten in objectievere journalistiek had verwacht.

    Reply
  8. Harry
    21 november 2017 - 20:05

    In uitzending gemist wordt ook gezegd dat Pim Overzier 1 m 80 lang is dus helemaal geen 1 m 90 zoals gesuggereerd word. Haalboom is 1 m 79. Bovendien was Haalboom in 2001 16 jaar jonger en vele malen sterker dan nu. Ik heb ook het hele CEAS rapport gelezen en ben er voor 100% zeker van dat Haalboom wel de moordenaar is. Haalboom is totaal niet te vertrouwen spreekt alleen maar leugens en is bovendien een verzekeringsoplichter.

    Reply

Reageer