Tbs’er John van Tamelen neemt (weer eens) de benen

Denk dat hij zich beledigd voelt als ik hem John van T. zou noemen. Bovendien: iedereen weet over wie we ‘t hebben. John van Tamelen. Bericht tbs’er en ontsnappingskunstenaar. Al was deze niet zo moeilijk; hij liep vanmorgen gewoon weg uit een rechtszaak in Den Bosch vlak voordat er een nieuwe tbs-eis zou komen.

John  zat eerder 24 jaar in behandeling na een moord. Hij ontsnapte ooit uit de  Mesdagkliniek in Groningen  samen met de Duitser Stefan Kröger. De laatste keer dat we ‘t hier over hem hadden was hij op een rechter pad dan ooit. Hielp een vriendin met dierenopvang. Maar rechte paden zijn bij John nooit oneindig lang, ergens begint er iets te wringen bij hem en dan neemt hij een afslag. Hij moest nu  voorkomen voor het bedreigen en gijzelen van twee mensen, vorig jaar, in Budel.

Hij was in afwachting van de zitting op vrije voeten. De Gelderlander meldt dat hij vanmorgen halverwege de zitting wegliep uit de rechtszaal. Officier van justitie Mart de Bruijn vroeg of de schorsing van de voorlopige hechtenis onmiddellijk kon worden opgeheven. Maar toen was hij al vertrokken.

Hij moest zich nu verantwoorden voor een wat al te stevig gesprek met de verhuurders van de boerderij in Budel. Hij wilde huurgeld en de borg terug en zette dat kracht bij met teksten als “Ik snij ter plekke je strot door”, “,We sterven hier met z’n drieën”, “,Ga zitten of ik breek je nek”, “Als je nu naar buiten gaat vreten m’n honden je op”, ,”Als je nog één keer lacht, gaat je neus eraf” en “Ik denk erover om je met duct tape in de kruipruimte te gooien en te stralen.”

Maandagmorgen kregen de rechters een heel andere John te zien: vol spijt en tranen. Hij was moeilijk verstaanbaar. Volgens hem omdat hij in de cel een zware hersenbloeding had gekregen, justitie  betwijfelt dat. De officier eiste drie jaar cel, met daarna opnieuw tbs. Maar dat hoorde John dus al niet meer.

Het uitvoerig verslag staat in De Gelderlander.

Vorig bericht van mij: klik op de afbeelding.

 

23 Reacties

  1. Saffie
    30 januari 2018 - 11:00

    En dan hebben we het over overzeese bananen republieken, niet te geloven!!

    Reply
  2. Mr.Wilson
    30 januari 2018 - 16:10

    Dus wacht even….hij is TIJDENS de rechtzaak opgestaan, naar buiten gewandeld en niemand die ook maar geprobeerd heeft hem tegen te houden? En waarom is iemand die zoiets heeft geflikt uberhaupt op vrije voeten voor zijn proces? Het wordt tijd dat we weer zelf het recht in handen beginnen te nemen en zulke idioten meteen afknallen als ze voor onze deur staan. Want op justitie hoeven we niet te rekenen. Zo veel is duidelijk.

    Reply
  3. Truida
    30 januari 2018 - 16:19

    Wy hebben john en willy leren kennen als zeer begaande mensen met dieren john heeft een verleden maar moet hy daar steeds op afgerekend worden john is zeker de goede kant opgegaan en ja als je aan zyn dieren kom kom je aan hem en idd zyn ze er ingeluisd door de vorige bewoners dat wil niet zeggen dat ik goedkeurd hoe john het heb proberen op te lossen maar om nu weer tbs op te leggen vindt ik erg ver gaan

    Reply
    • Siem
      30 januari 2018 - 23:06

      Hou toch op met dat gejammer. Was het niet zo dat volgens Willy vorig jaar John op sterven na dood was? Probleem is dat John duidelijk meer begaan is met dieren dan mensen, maar het beest in zichzelf nog steeds niet ziet. En met zijn ”ziekte’ lijkt het aardig mee te vallen. TBS-waardig klantje met snelle benen.

      Reply
    • Mr. Wilson
      31 januari 2018 - 07:46

      Allereerst, hij wordt niet afgerekend op zijn verleden maar op wat hij recent heeft gedaan. Met die mensen uit Budel. Ten tweede, als je aan zijn honden komt wordt ie boos? Hij heeft één mens vermoord om die reden en twee anderen gegijzeld en mishandeld. Dat is alles behalve een normale reactie. En daarom, omdat hij niet normaal is, hoort hij in een kliniek thuis. Deze man is ziek en een gevaar voor de maatschappij. Iets anders dan TBS is spelen met de levens van de mensen met wie hij in aanraking komt.

      Reply
  4. Bo
    30 januari 2018 - 20:24

    Kort door de bocht commentaar. Eenzijdig. En zeker niet objectief. Er lopen grotere criminelen rond, zoald pedofielen. Worden die ook zo aangepakt? Nee die kunnen gewoon weer een normaal leven leiden na een paar maanden straf.

    Reply
    • Mr. Wilson
      31 januari 2018 - 07:41

      Aangepakt? Hij heeft mensen gegijzeld, bedreigd en mishandeld en mag in vrijheid zijn proces afwachten. Vrij om te gaan en staan waar hij wil. Is dat aangepakt? Sterker nog, als hij even verdrietig wordt mag hij zo de rechtszaal uitwandelen. Ondanks alles wat hij gedaan heeft in zijn leven. Aangepakt is wat hij met zijn slachtoffers heeft gedaan. Eigenlijk moet zo iemand levenslang de bak in maar juist omdat rechters begrip hebben voor zijn situatie leggen ze hem behandeling op. Dat is alles behalve “aangepakt”. Dat is een meer respectvolle behandeling dan hij zijn slachtoffers ooit heeft gegeven.

      Reply
  5. 31 januari 2018 - 13:26

    Ik vindt hoe dat john t gedaan heeft met die mensen uit budel verschrikkelijk dat had anders opgelost kunnen worden maar dan zeker van twee kanten niet alle schuld ligt by john alleen de manier van aanpak had niet zo gehoeven maar jullie doen net of dat john de grootste boef is die er bestaat hy heb zeker een verleden maar verdient ook een nieuwe kans en idd er zyn meer zwaardere criminelen dan john die binnen een paar jaar vry zyn

    Reply
    • Mr.Wilson
      31 januari 2018 - 14:29

      Dus omdat er zwaardere criminelen zijn die over een paar jaar vrij rondlopen, moeten we deze ook maar laten gaan. Anders aangepakt van twee kanten? Dat heeft er werkelijk niks mee te maken. Wat die mensen ook gedaan hebben, mensen gijzelen, bedreigen en mishandelen is nooit goed te praten. Het kan niet zo zijn dat we op moeten gaan passen met wat we zeggen of doen omdat er anders wel eens een of andere gek ons kan komen gijzelen en mishandelen. De schuld voor de acties van John ligt enkel en alleen bij John. Als ik door het rood rijdt is dat niet ook een beetje de schuld van de Nederlandse overheid omdat ik vind dat het stoplicht te lang op rood staat. Zolang er mensen zijn die maar excuses blijven bedenken voor deze mafkezen zodat ze zich ook nog gesterkt voelen in het niet aanvaarden van verantwoordelijkheid voor hun eigen acties, kunnen we behandelen zo veel we willen, er worden gewoon weer nieuwe gekken gekweekt.

      Reply
  6. Neef slachtoffer
    31 januari 2018 - 14:25

    Deze John mag wat mij betreft rotten in de hel. Hij heeft mijn oom dmv 72 messteken en ‘m erna het water in te duwen waarin hij verdronk om het leven gebracht. Vervolgens heeft hij het leven van opa en oma en moeder en tante zo zuur gemaakt dmv zijn ontsnappingen, iedere keer weer huiverde de familie… Vervolgens komt ie met zijn smoelwerk in een docu van de vijfde dag en daarin weet deze lowlife de naam van mijn oom niet eens! Roelof lubberts was de naam, rond kerst is het gebeurd. Iedere Fucking kerst weer is onze kerst niet zoals die van normale mensen… ‘t deed me al zeer om te zien dat deze nietsnut überhaupt zendtijd kreeg maar wat zich nu toch afspeelt.. Mensen die het voor dit monster opnemen? Van mij mag hij eenzaam sterven aan een van zijn hopelijk vele tumoren.

    Reply
    • Erik
      31 januari 2018 - 16:07

      Je hebt groot gelijk! Zoals altijd: meer aandacht voor de dader dan voor de nabestaanden.
      Sowieso moeten de straffen veel hoger en harder met als toevoeging de doodstraf.
      Regels van 100 jaar geleden zijn in de moderne tijd totaal niet meer van toepassing.

      Reply
      • Neef slachtoffer
        1 februari 2018 - 16:58

        Amen! Als iemand na 24 jaar intensieve tbs behandeling en 6 ontsnappingen niets leert.. Nou dan bewijs je de maatschappij een grote dienst door zo’n een gewoon lekker te euthanizen. Vraag me trouwens af offie al gevat is en weer knijp zit?

        Reply
  7. Mr.Wilson
    31 januari 2018 - 14:31

    Ik las trouwens ergens dat zijn vader streng gereformeerd was maar zijn kinderen en vrouw mishandelde en John uit stelen stuurde. Nu ben ik niet ingelezen in de griffoleer maar volgens mij zijn dat toch dingen waarvoor je naar de hel gaat bij die gasten? Aangezien op zondag je auto wassen al dodelijk is lijkt me dit toch wel helemaal not done als je een echte bent.

    Reply
  8. J.Claude Batista
    31 januari 2018 - 17:30

    Wat een klucht zo de rechtbank uitlopen.
    Deze man en justitie net zo goed zijn geen knip voor de neus waard.

    Reply
  9. Buurman
    31 januari 2018 - 22:16

    Hé John ik krijg nog steeds 25€ die ik jou geleend hebt, op de avond van je ontsnapping. Je voormalige buurman Mesdagkliniek (Marne 2).

    Reply
    • Neef slachtoffer
      1 februari 2018 - 16:59

      Schepte hij daar op over zijn daden?

      Reply
    • J.v.S
      5 februari 2018 - 14:04

      je hebt anders vaak zat van hem geprofiteerd toch?

      Reply
  10. J.v.S
    5 februari 2018 - 13:59

    ten eerste sterkte voor john en zijn gezin.
    En iedereen die een zogenaamd oordeel heeft , vergeet nooit dat het jou ook kan overkomen.
    de nabestaande van L.T , get over it.
    het is trouwens een gegeven dat verhuurders ,weinig tot nooit borg/sleutelgeld terug geven , en ja ook deze misdaad dient gestraft te worden.

    Reply
  11. Siem
    5 februari 2018 - 16:20

    J.v.S

    Quote: En iedereen die een zogenaamd oordeel heeft , vergeet nooit dat het jou ook kan overkomen.
    – Iemand met 72 messteken afslachten is iets wat je doet, niet iets dat je overkomt
    Quote: de nabestaande van L.T , get over it.
    – Brrr. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je, net als je grote vriend, niet helemaal lekker bent in je bolletje. Empathie zit duidelijk niet in je genen.

    Reply
  12. J.v.S
    6 februari 2018 - 13:31

    ook u kunt zo boos worden dat u de controle over uw emoties verliest , dus ja 72 keer steken is inderdaad een beetje veel, maar wat je doet moet je goed doen is mij geleerd.
    “get over it” hij heeft zijn straf daarvoor uit gezeten , en laten we wel wezen het “slachtoffer” LT , was eerst dader van dieren mishandeling, en zo’n lief mannetje was LT ook weer niet.
    en empathie is iets wat in deze maatschappij , eigenlijk overbodige luxe is.
    MvG

    Reply
  13. Peter
    6 februari 2018 - 22:00

    Logisch als een dergelijke huisjesmelker weigert je borg die je ter goeder trouw hebt betaald niet wilt uitkeren moet daar wat tegenover staan, nu is dit iets buiten proporties het had minder gekund misschien wat waarschuwings steken waren voldoende geweest om de man te motiveren de borg uit te keren echter kan je hier niet de persoon veroordelen deze daad zal hij in een impuls hebben gepleegd logisch iedereen zou kwaad zijn in het moment

    Reply
  14. Erg dom
    12 februari 2018 - 12:31

    Tja deze week moet hij voorkomen maar zal er niet zijn hij is gevlucht naar het buitenland kansen verkeken

    Reply
  15. Neef slachtoffer
    21 februari 2018 - 20:55

    Volgens mij is meneertje John hier zijn eigen straatje aan het schoonvegen. Luister ik weet niet veel meer van mijn oom maar 1 ding weet ik wel: zijn hond was zijn alles! Hij zat in de hasj dat wel ja!

    Verder ga ik maar niet eens in op je gezwets.

    Reply

Reageer