Universiteitsbazen mee in de waan van RamBam

“De Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht besloten na het zien van de beelden gezamenlijk om de subsidie en bestuursbeurzen van de Utrechtse studentenvereniging UVSV met onmiddellijke ingang op te schorten.” Gaat over de undercoveractie van RamBam bij ontgroeningen. Meest stuitend is niet dat RamBam met grotendeels onjuiste informatie en een Alberto Stegeman-achtige undercoveractie een a-journalistieke reportage in elkaar draaide, maar de reacties in de media en van zo’n bestuur.

Qua media te beginnen bij De Wereld Draait Door, maar eigenlijk gingen alle kranten erin mee. Alleen bij Eva Jinek werd gisteravond het broodnodige wederhoor gegeven en bleek de actie van RamBam grotendeels een zeepbel.

Het ergste is natuurlijk dat zo’n bestuur maatregelen neemt op basis van een flutprogramma, zonder enig onderzoek of wederhoor. Het is een wrange constatering dat journalistiek en feiten er steeds minder toe doen en dat vrijwel iedereen zich maar laat meeslepen door opgeklopt nepnieuws. Dat ook een bestuur van een universiteit hierin meegaat is het voorlopig dieptepunt van dit jaar. De echte groentjes zitten aan de top.

19 Reacties

  1. jaja
    12 januari 2018 - 10:50

    Ach afgeven op (nieuwe) journalisten, zelf proclameer je een misdaad journalist te zijn maar komt met dit soort (nep) nieuws om er zo lijkt het ook een graantje aan mee te pikken al is het voor de clicks.

    Beste Jaja,

    Ben benieuwd wat jouw reden is om je hieraan te storen.

    Hendrik Jan

    Reply
    • jaja
      12 januari 2018 - 21:26

      Nou storen? Noem het liever teleurgesteld, u schrijft op ze tijd mooie artikelen over misdaad dat zal het vast zijn die erg interessant zijn.
      Fijn weekend!

      Reply
    • martijn
      13 januari 2018 - 12:27

      Zoals de titel van de pagina al zegt misdaadjournalist.
      Dit is net als dat een voetbaljournalist een stukje schrijft over korfbal.

      Reply
  2. Mo
    12 januari 2018 - 11:10

    Zonder wederhoor? De betreffende verenigingen hebben het van tevoren gewoon gekregen hoor…

    Beste Mo,

    Wat hebben ze gekregen en hoe kan het dan dat er zulke onwaarheden zijn uitgezonden? Dat maakt het alleen maar erger.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Flipper
      12 januari 2018 - 16:12

      Iets als een flutprogramma betitelen zonder het te hebben gezien… tja
      Aan verenigingen zijn inderdaad de beelden voorgelegd en tevens is hen de mogelijkheid tot een reactie op de beelden gegeven gegeven in het programma / voordat de uitzending plaatsvond…

      Reply
  3. Tim
    12 januari 2018 - 12:41

    Beste HJK,
    Wat ik heb gezien is dat er wel degelijk onder/met dwang voedsel werd gegeven in het filmpje. Ook meerdere punten die in het zgn, handvest/protocol staan worden niet nageleefd. En daar hoor je niemand over, wel over het feit dat er iemand 2 verhalen door elkaar heeft gehaald en naar nu blijkt het minder erg is geweest met die jongen. Mijns inziens zijn er dus toch dingen aangetoond die niet conform de afspraken zijn. Of heb ik het nu mis?

    Mvg, Tim

    Reply
  4. Sjaak
    12 januari 2018 - 12:59

    En wie zegt dat de dames bij eva Jinek 100% de waarheid spraken??

    Reply
  5. Mo
    12 januari 2018 - 13:27

    Onwaarheden? Jij denkt dat die betreffende studenten niet onder druk gezet zijn door de verenigingen om hier met klem afstand van te nemen?
    Die verenigingen zijn door hun netwerk enorm machtig…

    Beste Mo,

    Eerlijk gezegd, ik denk van niet. Van wat ik ervan gezien en over gehoord heb. Bovendien neemt dat niet weg dat het idioot is dat zo’n bestuur maatregelen neemt zonder onderzoek te doen en klakkeloos aanneemt wat er in zo’n programma wordt beweerd.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Mo
      12 januari 2018 - 16:12

      https://www.telegraaf.nl/video/1534018/rambam-astma-meisje-liegt

      Het astmameisje sprak in ieder geval niet de waarheid.
      En er is helemaal geen sprake van maatregelen zonder onderzoek. Er zijn opschortende maatregelen getroffen om vervolgens de boel grondig te onderzoeken. Je conclusies zijn EN kort door de bocht EN niet op feiten gebaseerd.

      Reply
  6. Dirk
    12 januari 2018 - 13:50

    De ergste misstand die ik heb gezien is het voeren van eten met een lepel.
    Ik heb mij daar dus ook aan schuldig gemaakt, door mijn kinderen in de prilste tijd van hun leven tegen hun wil te voeren met een lepel. Godzijdank hebben mijn kinderen geen PTTS overgehouden van mijn mishandelingen.

    Reply
  7. They too
    12 januari 2018 - 14:08

    De huicheltrutjes liegen zoals in het milieu waar zij uit voortkomen een gewone gang van zaken is. They too.

    Reply
  8. Martijn
    12 januari 2018 - 15:14

    Hoe naief kan iemand zijn, daarin toont u aan het beste in te zijn.
    Rambam een flutprogramma noemen nog al stuitend terwijl ze daadwerkelijk een maatschappelijk probleem aan het licht brengen.
    Vooral u zou toch beter moeten.

    Reply
  9. They too
    12 januari 2018 - 21:04

    Die corpsfiguren zijn de lui die straks van alles willen gaan bepalen in de hogere lagen in de maatschappij, je denkt toch niet dat het er in dit voorland daarvan allemaal zuiver aan toe gaat? In tegendeel, hier wordt ze geleerd hoe de boel later te besodemieteren, te marchanderen en te manipuleren.

    Dit huidige verhaal lijkt nu wel duidelijk, in deze tijd blijft niets meer onder de pet. https://nos.nl/artikel/2211527-extra-beelden-rambam-medicijnen-astmapatient-wel-degelijk-gedumpt.html

    Reply
  10. RzB
    13 januari 2018 - 00:25

    grotendeels onjuiste informatie
    een a-journalistieke reportage
    de actie van RamBam grotendeels een zeepbel
    een flutprogramma
    zonder enig onderzoek of wederhoor
    opgeklopt nepnieuws
    Om maar even wat quotes aan te halen uit jouw stukje. Het lijkt wel of je zelf bent betrokken bij die ballen?? Of er ooit wellicht aan heb meegedaan!?
    Ik vind (en ja dat mag ik) de meeste reportages van Rambam hilarisch. Dingen aan de kaak stellen met soms een knipoog.
    Net wat They too zegt: deze ballen maken straks in de regering, rechtszaal of elders de dienst uit!
    En over wederhoor: de meeste ballen wilden niet reageren! Alleen bij Rotterdam mochten ze komen. Maar mochten niks zeggen of vragen, alleen de beelden tonen waarna ze in beraad zouden gaan en met een statement zouden komen en ze daarna mochten ophoepelen. Te laf voor een discussie of om een visie op de zaak te geven.
    En ja daarbij geven die twee kinderen eigenlijk toe dat het niet klopt wat er is gebeurd.
    Jouw uitgesproken mening (of “gelijk”) wordt dan gevormd (“aangetoond”) door die twee kiddo’s bij Jinek die de boel aantoonbaar lijken te verdraaien (zie de link bij de post van They too 21:04) .
    Lekker makkelijk afgeven zo op anderen!

    Reply
  11. Bjorn Van der Veen
    13 januari 2018 - 01:31

    Beste HJ,

    Mooi kort door de bocht! Goede journalist ben je zeg!

    Reply
  12. Andre
    13 januari 2018 - 05:42

    Ja rambam… Ze hebben auteursrechten youtube filmpjes geschonden en reageren maar niet op mails en beantwoorden mijn telefoontjes niet

    Reply
  13. Harold
    13 januari 2018 - 12:35

    HJK. Bekijk het nu volledig uitgezonden filmpje van RAMBAM eens. Het zou wel heel erg gemanipuleerd moeten zijn, om aan hen versie van het verhaal te twijfelen. Ik denk toch dat het astmameisje misschien toch een ietsie pietsie de verheid verdraait. Het is jammer dat ze niet wist dat dit ook gefilmd is, maar dat heb je altijd met liegen. Een keer komt het uit en hier was dat al heel snel het geval. Ik ben benieuwd of Jinek er nu ook aandacht aan besteed.

    Reply
  14. gerrit
    16 januari 2018 - 04:52

    Nepnieuws regeert de wereld.Journalisten nemen klakkeloos alles over van geruchten.Er zijn enkele uitzonderingen.Oorlogsverslaggever Arnold Karskens is hier een mooi voorbeeld van.

    Reply

Reageer