Holleeder: de trucker, de lokker, de scooter

Als Leen Bosnie gisteren bij het Holleeder-proces was geweest, was de stoom uit zijn oren gekomen. Hij en Holleeder waren al geen vrienden. Bosnie was een goede relatie van Endstra en riep steeds dat Endstra niet meer met Holleeder om moest gaan. Gisteren kwam hij prominent langs toen Holleeder onthulde wie hem vanuit Parijs naar Nederland had vervoerd om het losgeld op te graven. Dat was de schoonvader van Ilonka, de ex-vriendin van Leen. De schoonvader had een transportbedrijf.

Rechter: Ik ben wel benieuwd waarom u wel de persoon benoemt die u naar Nederland heeft gereden. Waarom?

Holleeder: Omdat Sonja heeft verklaard dat ik regelmatig bij Leen Bosnie langsreed en dat ze daarom verhuisd zijn. Ik denk dat Sonja dat verkeerd begrepen heeft. In de zomer van  2014 zat ik met een groep mensen op de Viersprong. Toen kwam Ilonka binnen met een heleboel mensen. Daar was Leen ook bij. Hij vroeg of hij me even kon spreken. Hij vroeg: “Hebben wij een probleem?” Ik zei: “Nee.” Hij zei: “Ja, je rijdt regelmatig met je scooter in Abcoude. Ik heb hem uitgelegd dat ik een vriendinnetje in Utrecht had, daarom reed ik daar langs. In die context dacht ik: dan kan ik het toch beter zeggen. Er gaan verhalen dat ik betrokken zou zijn bij het feit dat Leen iets aangedaan zou worden.  Cor en ik weten allebei dat Leen Bosnie de lokker is geweest.”

Aldus Holleeder. De lokker? Dat is een verhaal dat weinig bekend is. Zover ik weet is dit voor het eerst dat er meer details bekend worden. Hij komt er later op terug. Officier van justitie Lars Stempher verbaast zich nogal dat Holleeder nu weel met de naam komt en eerder nooit, ondanks sterk aandringen. Dat verbaast advocaat Sander Janssen dan weer: Damn if you do, damn if you don’t.Nu valt u hem er heel erg op aan dat hij de naam noemt.

Stempher:  Het wordt nu wel heel erg: die wel en die niet.

Verder over Leen Bosnie.

De rechter zegt dat Sam en John (Klepper en Mieremet) Holleeder hebben verteld dat zij de aanslag op Cor van Hout (Deurloostraat) hebben gepleegd. Maar er zou eerder een poging zijn geweest, waarbij Leen Bosnie de lokker zou zijn geweest. Holleeder had toen samen met Cor een afspraak met Leen in Buitenveldert, bij het Novotel. Ondanks dat Holleeder gewaarschuwd was niet met Cor in één auto te gaan zitten. Dit keer wel: ze zouden toch meteen de stad uitgaan. Holleeder: “Leen Bosnie had de boel gelokt. Achteraf heb ik gehoord dat het zou gebeuren bij het Novotel. Sam Klepper vertelde mij dat we geluk hadden gehad omdat we doorgereden waren. Maar toen waren ze al met ons bezig.”

 

 

12 Reacties

  1. Broer
    9 februari 2018 - 11:26

    Holleeder heeft in Kolbak al verklaard dat Leen de lokker was bij de eerste aanslag.

    Beste Broer,

    Staat er ook bij welke aanslag? Dit gaat over een aanslag die niet doorgegaan is. Bij het Novotel.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Broer
      9 februari 2018 - 19:18

      Nee heb je gelijk in. Maar er werd wel gezegd de eerste aanslag dat bedoelde ik

      Reply
  2. Kaiser Soze
    9 februari 2018 - 13:36

    Het leest allemaal een beetje weg als de film ‘The usual suspects’ zo langzamerhand. Iedereen waarover verklaard wordt is dood en Holleeder is de manke slemiel.

    Reply
  3. S. de Jong
    9 februari 2018 - 14:27

    Uit de duim gezogen verhaal !!
    Dan zou deze man toch nooit meer hebben geleefd !
    Ben benieuwd wat Sonja hier over gaat zeggen.

    Reply
  4. Mano
    9 februari 2018 - 18:20

    Gek genoeg is het allemaal vrij aannemelijk wat hij zegt. En wat astrid betreft had ik al het idee dat zij gewoon voor het geld gaat. En ik hoor uit betrouwbare bron dat Willem er gewoon ingeluisd wordt. O.a door 2 zeer leugenachtige kroongetuigen. We gaan het zien allemaal. Maar dat de recherche en het OM smerig spel spelen is wel duidelijk.

    Reply
    • Batman
      10 februari 2018 - 00:27

      Ja, vind ik ook. Hij heeft i.i.g. aannemelijk kunnen maken, wat ook wel duidelijk was, dat hij niet achter de aanslag op Van Hout zit. Ook t.a.v. Endstra vind ik zijn verhaal wel aannemelijk. Kan me op basis van zijn verklaring wel voorstellen dat de achterbankgesprekken i.d.d. een 1-tweetje tussen Endstra en Mieremet geweest zijn. Dat Endstra dus heel opportunistisch is geweest en gezien heeft dat hij meer van Mieremet dan van Holleeder te vrezen zou hebben en daarom met Mieremet heeft aangepapt. Om op die manier een nieuwe sterke man achter zich te hebben staan om zich zo andere criminele schudeisers van het lijf te houden.

      Alleen ook als dat een aannemelijk scenario zou kunnen zijn, er ligt wel een verklaring van Endstra dat het anders is. Waarin Endstra ook aangeeft dat hij angst heeft door Holleeder uit de weggeruimd te worden en het nu niet meer kan navertellen. Een patroon wat je later ook bij Van der Bijl ziet. Dat blijft denk ik nog wel een hele kluif voor hem om dat recht te zetten.

      Reply
      • chris haag
        10 februari 2018 - 14:34

        Waarom heeft Mieremet Endstra dan opgehangen met het verhaal als onderwereldbankier. Klinkt niet als iemand met wie Endstra een een-tweetje zou doen. Mieremet heeft hem geruïneerd en kapot gemaakt. Dus vreemde redenering.

        Beste Chris,

        Mieremet was een gevaar voor Endstra omdat hij zijn geld terugwilde. Daarom liet Endstra de aanslag op Mieremet plegen. Die mislukte. Daarna zette Mieremet Endstra onder druk met het verhaal in De Telegraaf. En heeft hij als een van de weinigen zijn geld terug gekregen. Wat is daar niet logisch aan?

        Hendrik Jan

        Reply
        • De stille
          10 februari 2018 - 16:09

          Hij die niet spreekt kent de waarheid. Het overige enkel ruis in onbenutte tijd.

          Reply
  5. 9 februari 2018 - 19:06

    hoe is het mogelijk dat holleeder niets overkomt in al die jaren op een vechtpartij na.

    veel andere leven niet meer, dat betekend toch macht in amsterdam en betekemd dat

    hij bij een slimme sterke groep zit die verder gaat dan het hele om denkt.

    Reply
  6. Marco
    10 februari 2018 - 03:01

    Zeker smerig spel ze zien Holleeder als een trofee om te laten zien dat niemand zijn hoofd nog boven het maaiveld uitsteekt voeg daar een aantal op geldbeluste judassen bij die zelf die zelf bloed aan hun handen hebben met name Fred ros die smeerpijp zijn aandeel voor de aanslag op cor v hout word doodgezwegen en die aanslag met die twee negers uit de film snatch die al fouten maakte toen ze hun bed uitkwamen en überhaupt aan de moord dachten kortom heel vies spel en alles voor de beeldvorming. Ik hoop dat Willem vrij komt en dat zijn zussen veroordeeld worden voor witwassen en meineed en die kontelikker peter r erbij bah bah wat een smeerpijpen

    Reply
  7. gevlogen
    10 februari 2018 - 07:43

    ben benieuwd wanneer erik de vlieger ter sprake komt, de centen zitten al in portugal.

    Reply
  8. rob
    11 februari 2018 - 09:50

    Ik ben het met HJK waar het zijn opmerking over Mieremet betreft. Van Mieremet staat vast dat hij zijn geld (via zijn vrouw Ria Eelzak) heeft teruggehad. De advocaat van Mieremet, mr. Beckers, krijgt in 2002 namelijk de toezegging van Endstra dat hij binnen enkele weken tientallen miljoenen aan Mieremet zal terugbetalen.

    Reply

Reageer