Ronald van Essen wil Endstra alsnog veroordeeld zien voor moord

In het Algemeen Dagblad – en aanverwante kranten – een interview van Koen Voskuil met Ronald van Essen. Wie het Holleederproces heeft gevolgd kan moeilijk anders dan tot de conclusie komen dat vaststaat dat Sam Klepper geprobeerd heeft hem uit de weg te ruimen, met kerst 1999. Omdat hij een deel van zijn bij Endstra geïnvesteerde geld terugwilde.

Er zijn verscheidene personen die verklaren dat Endstra zelf de opdrachtgever was voor de moordaanslag, maar het is duidelijk dat ook anderen belang hadden bij het uit de weg ruimen van een van de grootste andere schuldeisers bij Endstra. Klepper zelf, zijn maatje John Mieremet en Willem Holleeder.

 

Het duurde lang voor Van Essen weer een beetje opgekrabbeld was. Ik heb hem destijds gezien op de begrafenis van Cor van Hout, een van zijn beste vrienden. AD: “De aanslag maakte hem afhankelijk van de zorg van anderen. ‘Zwaar klote’, noemt hij dat. Net als dat hij dag in dag uit in dit ‘kleine rothok’ in een verzorgingshuis zit en dat zijn geheugen en spraakvermogen zijn aangetast. Maar ondanks alles is er een heimelijke twinkeling in zijn ogen. Alsof af en toe de mooie beelden van vroeger voorbijkomen. Zijn hoogtijdagen.”

Hij vertelt over hoe het begon: met het produceren van xtc, met Danny Leclere. Van Essen investeerde 50 miljoen gulden via Endstra in vastgoed. “Dan reden we daar langs en noteerde Endstra de panden. Na afloop aten we altijd een kroketje bij de FEBO op het Stadionplein.”

Interessant detail: hij bracht het geld naar het kantoor van Endstra aan de Apollolaan. Als hij op kantoor was, bracht zus Astrid Endstra de boekhouding binnen. Dan besprak hij met Willem Endstra en diens broer Haico in welke projecten zijn geld was gestoken. 

Nadat Van Essen een gevangenisstraf had uitgezeten en hij in 1999 vrijkwam, was de situatie veranderd: Holleeder was bij Endstra en de houding van Endstra leek veranderd. Van Essen wilde tien miljoen gulden opnemen. Die zou hij op 7 januari 2000 uitbetaald krijgen.

Daar stak Sam Klepper een stokje voor. “Elk jaar kreeg Van Essen meer door de kogel verdrongen herinneringen terug. En elk jaar groeide zijn hang naar vergelding. Hij wil zijn geld terug. De problemen met de fiscus die hij daardoor ongetwijfeld zal krijgen, neemt hij voor lief. En hij wil de opdrachtgever van zijn liquidatie veroordeeld zien.”

Dat lijkt een tamelijk zinloze exercitie: Endstra is allang dood. De procedure om geld van ‘de erven Endstra’ terug te krijgen, loopt nog. We constateerden het hier al vaker: de familie Endstra is door justitie van begin af aan wel heel erg de hand boven het hoofd gehouden. Het hele Endstra-imperium is gebouwd op drugsgeld, maar de familie wordt toch vooral gezien als ‘bovenwereld’.

Voor het hele interview: klik op de afbeelding.

De Crimesong van de dag: Boer Bavo, van Miel Cools. Niet dat je Bavo één op één kunt vergelijken met Endstra, maar beiden waren populair, charmeurs, met een grote vriendinnenkring. En beiden ‘knepen de katjes in het donker’. Zie hier

31 Reacties

  1. Harrie
    14 april 2018 - 10:22

    Zal toch wel te maken hebben met het feit, dat er veel meer quote 500 personen geld bij Endstra hadden geinvesteerd. Er zijn gewoon heel veel belangen in verstrengeld en het OM en de Nederlandse staat stopt dit liever in de doofpot. Mink, Ronald en andere mensen die meer weten worden zoveel mogelijk de mond gesnoerd. Denk ook wel dat veel mensen opgelucht ademhalen dat Holleeder zijn mond houd. Haico is net zo’n type als de Vries. Overal van mee snoepen en als het puntje bij paaltje komt, dan zijn ze gewoon weer nette hardwerkende mensen en lijden ze aan selectief geheugenverlies.

    Reply
  2. broer
    14 april 2018 - 10:22

    Interessanten verhalen voor een boek denk ik

    Reply
  3. Valiant
    14 april 2018 - 11:11

    Endstra gewoon veroordelen okal is die dood, daarna van essen mooi ze centjes terug geven.

    Reply
  4. Hap slik weg
    14 april 2018 - 11:20

    De Endstra-clan. In het grote dierenbos vreet de top-predator de lagere orde en is uiteindelijk het eekhoorntje ook gewoon de klos.

    Reply
  5. Wagonnetje
    14 april 2018 - 13:45

    Hij geeft zelf toe dat het crimineel verkregen vermogen was, nl. verdiend met de xtc-productie en – handel. Kan me niet voorstellen dat hij centen zou mogen houden, ook al beslist een rechter in zijn voordeel dat inderdaad Endstra zwart geld van hem, een later veroordeelde xtc-crimineel, heeft aangepakt. Het blijft zwaar lullig wat Ronald van Essen is overkomen, maar hij vertrouwde ook de verkeerde en daar zijn veel zware jongens dus mee op de koffie gekomen.
    Een schadevergoeding van een paar miljoen vind ik echter wel gerechtvaardigd. Niemand, ook geen ooit veroordeelde crimineel, verdient het om de rest van zijn leven in een rolstoel te moeten slijten. Wat dat betreft vind ik dat de erven Endstra best gedwongen kunnen worden die man schadeloos te stellen. Wat natuurlijk niet meer kan, maar je kunt die hele Endstra-kliek op z’n minst mee laten bloeden (betalen) voor de daden van de hoofdverantwoordelijke in dit witwas-verhaal: Willem Endstra. Ze mochten 40 miljoen houden. Deze man leeft in armoede. Dat is niet rechtvaardig. Maar ja, recht is vaak krom in Nederland en wat krom is lullen ze bij het OM wel weer recht.

    Reply
    • marc
      14 april 2018 - 17:46

      Ze kunnen bij verdenking van strafbaar feit zgn conservatoir beslag leggen , de centen en bezittingen bevriezen ! laat ze dat met een bloedgang doen bij die Endstras !

      Reply
    • Witroosje
      14 april 2018 - 19:21

      Als R.v E het geld niet mag houden, dan de familie E ook niet. Want ieder geld wat daar is binnen gekomen is drugsgeld (bloedgeld) alle mensen die daarom hebben gevraagd zijn dood. Er kleeft geen zegen aan.
      Dus als ik een rechter zou zijn, zou niemand het krijgen en zou het gegeven worden aan een goed doel.

      Mocht ooit de dader worden gepakt van R. v E, dan heeft die man zeker een schadevergoeding verdiend.

      Deze man vroeg om zijn geld en is zwaar beschadigd en dat vind ik een schande en onmenselijk wreed

      Reply
  6. Donna
    14 april 2018 - 14:33

    Ze moesten allemaal hun geld witwassen bij Willem Endstra Want zelf konden ze dat niet en ze hadden geen tijd om te wachten tot het wit gewassen was. Ja en nu is hij dood en krijgen ze niks meer en maar klagen dat hun drugsgeld verdwenen is.

    Reply
    • Alley
      15 april 2018 - 18:14

      Bij leven kregen ze het al niet terug van die bloedbak.

      Reply
  7. Sjaak Bonestaak
    14 april 2018 - 15:53

    Mensen willen echt niet begrijpen hoe Nederland in elkaar steekt de familie Endstra bezit kapitaal en heeft goede contacten zij zijn iets gewiekster dan Ronald met zijn baseballcap, mensen als de familie Endstra worden hier met rust gelaten het is interessanter om Holleeder aan de schandpaal te nagelen dan lijkt het nog of je iets goeds doet voor het klootjesvolk.. werken en afdragen je sofinummer meer ben je niet en zijn de belangen groot genoeg dan valt alles af te kopen kijk naar de grotere bedrijven en criminelen het enige wat voor hun interesant is is kapitaal…. of dacht je dat asielzoekers ook uit humaniteit worden binnen gelaten dit zijn melkkoetjes alles draait om subsidies… mooie trajecten waar ook weer aan verdient kan worden en het klootjesvolk dat zich in oranje hult op Koningsdag terwijl een koningshuis geen stuiver belasting betaald en zich maar verrijkt… achterlijker dan in de westerse wereld vind je mensen bijna niet….

    Reply
  8. Pietje Bell
    14 april 2018 - 17:19

    Zoals zoveel keer verbaas ik me over de onmacht in de vaderlandse criminele gemeenschap.
    Ronald van Essen is gewoon te zacht,dus neemt men hem niet meer serieus,hij mag blijven leven in een rolstoel anderen zijn geliquideerd zoals zijn maatje Danny Leclerck.
    Tis toch van de zotte dat je als crimineel je 50 miljoen gulden niet terug kan vorderen,zouden er geen criminele incassoburo’s bestaan ?
    Marco P die er met 200 miljoen vandoor gaat, van wie was dat geld eigelijk?
    Dino,WH??
    Wie het weet mag het zeggen, ik begrijp het gewoon niet

    Reply
    • Batman
      16 april 2018 - 03:45

      Tuurlijk… met Trust hebben de Endstra’s noot meer rust…. Oke dan !

      Reply
  9. jeroen
    14 april 2018 - 17:27

    Op de Amsterdamse rechtbank voerden Koster en Stibbe advocaten op dat Ronald van Essen een gevaar voor de openbare orde zou zijn. Dat is bizar, simpelweg met de reden dat er een aangifte ligt tegen Haico Endstra voor het geven van een opdracht voor de liquidatie op Ronald van Essen. Dat is dus de wereld op zijn kop! Dan overleefd Ronald de aanslag en nu voeren de advocaten verjaring op. Ronald heeft een kogel recht door zijn hoofd gehad en het is een godswonder dat hij het overleefde! En dan durven ze verjaring aan te voeren! Bizar! Familie Endstra + Koster en Stibbe advocaten ga je schamen! Schaamteloos! En nog geholpen worden door de Staat en het OM! Ronald zal wel het gevoel hebben of hij in de slechte film zit. Echt bizar! En ook de staat en het OM moet zich schamen! Schaamteloos! Ronald is erg benieuwd naar de 2e dag wanneer PRDV gaat getuigen. Zeker met de wetenschap dat hij verklaard heeft dat het OM precies weet hoe het zit met Endstra en Ronald. De waarheid is zo krom als een hoepel, maar de waarheid komt aan het ligt. Het team RvE zit erbovenop! En al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel!

    Reply
  10. jeroen
    14 april 2018 - 17:30

    De familie Endstra + Koster en Stibbe advocaten hebben boter op hun hoofd!

    Reply
  11. marc
    14 april 2018 - 17:43

    HJK , goed dat je dit plaatst , wil je niet voor mijn karretje spannen maar kan je niet eens uitzoeken hoe dat in 40/45 gegaan is met de fam Endstra ? toen waren ze al heel fout bezig wat ik ooit ergens gelezen heb !?

    Reply
      • Harrie
        15 april 2018 - 09:35

        Dacht ik ook al bij de vader van de Vries, maar dat is niet helemaal duidelijk. Peter zelf dacht in het verzet.

        Reply
      • Koos Koets
        15 april 2018 - 09:59

        Nee, Minne Endstra was de opa van Willem, overigens even via Delpher gezocht, kwam nog tegen dat hij ooit een boot heeft overgekocht van Pistolen Paultje :)

        Reply
  12. marc
    14 april 2018 - 17:49

    Justitie is gewoon bang voor een blunder, zo een Holleeder is lekker makkelijk , maar pak dan ook door de zogenaamde bovenwereld in ! gewoon bang voor leger advocaten en media vriendjes , vies boeltje !

    Reply
    • Harrie
      14 april 2018 - 19:35

      Denk dat er ook al zou er belastende zaken aan het licht komen over Endstra, de Vries of andere personen, dat daar niets mee gedaan word. Daar gaat de zaak niet over zeggen ze dan lijkt het wel. Zoals het hoort te gaan, dat een getuige dader blijkt te zijn, direct in de boeien word geslagen en opgesloten gaat het niet meer in Nederland. Zware meervoudige moordenaars kunnen hier vals beschuldigen en getuigen zonder concequenties.

      Reply
      • Batman
        15 april 2018 - 04:54

        Endstra stond al minimaal sinds het oprollen van de XTC-bende bij justitie in het vizier. Hij is samen met Van Essen, Leclerc en Van Dalen opgepakt, maar mocht binnen een weekje weer gaan, omdat het bewijs niet rond kwam.

        Leclerc mocht kort nadat hij was opgepakt met onbegeleid verlof en toen hij niet terugkwam en zogenaamd “ondergedoken” zat, mocht hij onder toezicht oog van justitie een nieuw laboratorium opzetten voor Kok en Femer (en op de achtergrond Hillis). Zij brachten hun hiermee verdiende XTC-miljoenen ook bij Endstra naar binnen. De groep Kok/Femer stond onder sterk toezicht van justitie en werkte zelfs als informant met hen samen. (Wat later in de IRT-affaire zou uitmonden).

        Ook was bekend bij justitie dat Endstra, samen met Grifhorst, Zweden aan het oplichten was. Ik weet niet of Endstra in de nasleep van de IRT, (net als Kok, Femer en Hillis dus), een soort ‘speciale’ behandeling heeft gekregen van justitie, maar daar heeft het wel schijn van.

        Dat Endstra overigens Leclerc heeft laten omleggen, zoals Peter de Vries afgelopen week beweerde, omdat hij zijn ingelegde geld kwam opeisen, lijkt mij wel minder logisch.

        Leclerc ging, nadat hij dus eerst de benen genomen had, ook samenwerken met justitie. Toen op 6 mei 1993 echter een transport in Engeland door de britse politie werd ontdekt, veranderde alles. Er dreigde een internationale diplomatieke rel omdat uit zou komen dat met medeweten van de Nederlandse justitie er ladingen drugs werden geëxporteerd. De rol van Leclerc als chemicus van de XTC-bende was uitgespeeld. 2 weken later werd hij geliquideerd en zijn moord is nooit opgelost.

        Een ander veelgenoemd motief is, dat hij niet kon leven met het feit dat Jaap van der Heiden (ook uit de groep Femer/Kok) een maand eerder was geliquideerd. Hij zou hier over met justitie hebben willen verklaren. Wie praat… die gaat.

        Reply
        • Pietje Bell
          15 april 2018 - 12:01

          Jaap van der Heijden en Danny Leclere zijn beiden geliquideert , naar eigen zegge, door Henk Boom.

          Reply
  13. Louis
    15 april 2018 - 09:15

    Onbegrijpelijk toch, dat justitie nooit een pluk ze vordering op de familie Endstra heeft ingesteld. Met al dat geroof sinds de jaren 40 moet dit inmiddels tot een zeer aanzienlijk bedrag zijn opgelopen. Endstra zou in de jaren 90 ook een Duitse Hypotheekbank hebben opgelicht voor 115 miljoen gulden, door op dezelfde dag bij twee banken het recht van eerste hypotheek te vestigen.

    Reply
  14. Karel
    15 april 2018 - 13:38

    Als we nou ALLE drugs legaliseren (net als vroeger de Nederlandsche Cocaine fabriek) Dat is de prijs laag en zijn 95% van deze problemen verleden tijd ! Net als Endstra en die zg Oliver North affaire!

    Reply
    • Savannah
      15 april 2018 - 16:32

      Denk je werkelijk dat alle soorten drugs gelegaliseerd wordt? Over een pakje sigaretten wordt tegenwoordig al moeilijk gedaan, met lelijke plaatjes erop en dodelijke waarschuwingen. Overigens, het wordt weer niet bij drank gedaan en ook niet op een zak patat. Terwijl daar ook talloze ziektes mee gemoeid gaan.

      En goedkoper? Lijkt me ook niet. Wat betaal je voor een pakje sigaretten?

      Reply
    • Frans
      15 april 2018 - 17:21

      Prijs wordt hoger en er gaan nog meer mensen aan kapot. Drank , sigaretten is echt ellende. Gaan de meer mensen aan dood dan van wat dan ook. Maak Drugs legaal en dan zullen er middellen sigaretten en drank als killer naar de kroon steken. Wordt het nog normaler om te snuiven en slikken en roken. Echt een waardeloos plan…En allemaal om de politie te ontlasten? En wat denk je dat die drugs dealers dan gaan doen? kranten lopen? of de fabriek in? op kantoor zitten? dan wordt het pas echt leuk en gevaarlijk hier. Koop maar vast rolluiken dan. Maar wel lekker stoned achter je rolluiken. En wat is er nu gebeurd eigenlijk. Een drugs dealer is door zijn hoofd geschoten… .. Er worden dagelijks mensen dood gereden. Auto’s ook maar afschaffen? Is ook een makkelijke oplossing Niet een slimme , maar toch een oplossing. Net als drugs legaliseren. Wat een plan.

      Reply
      • Karel
        16 april 2018 - 12:52

        Aan de ene kant heb je op punten gelijk dat drugsdealers geen krantenwijk nemen! Maar aan de andere kant zijn er GEEN goede oplossingen en dus is vrijgeven de beste optie! Of wil je net als in Maleisie en Singapore zwaarder straffen ? Doodstraf bijvoorbeeld ?

        Reply
        • Frans
          16 april 2018 - 13:57

          Drank en sigaretten zijn vrijgegeven. De enige die daar aan verdient is de overheid met accijns. Het volk gaat er massaal aan onder door. Als Coke en pillen worden vrijgegeven en het wordt net zo normaal om dat in huis te hebben als sigaretten , gaan er ook hier vele malen meer mensen aan onderdoor dan nu. Dat er criminelen worden vermoord vind ik minder erg dan dat er straks burgers die normaal nooit met drugs in aanraking zouden komen, verslaafd raken en hun leven verliezen. Drugs moeten verboden blijven. Sterker nog , sigaretten en zouden ook verboden moeten worden. Volksgezondheid van nette burgers is belangrijker dan een liquidatie van criminelen lijkt mij. En wat kan mij nou schelen dat ronald van essen door zijn hoofd wordt geschoten omdat hij wel tientallen miljoenen kan verdienen, maar te stom is ze wit te wassen. Dat is toch de oplossing. Pak gewoon steeds meer geld af van criminelen. Dat gebeurt nu al, en is een goede zaak. Eigenlijk is Endstra dus een verkapte overheids dienaar. Misschien dat daarom zijn familie het geld ook mag houden…

          Reply
      • Janus
        16 april 2018 - 18:45

        Leuk verhaal dat vooral op je onderbuikgevoelens gebaseerd is. Uit feiten blijkt namelijk dat in Nederland niet meer wordt geblowd als in andere landen, terwijl wij hier coffeeshops hebben. Daarnaast is het drugsverbod ook moreel verwerpelijk, omdat volwassen mensen zelf bepalen of zij gebruiken. Indien zij overlast veroorzaken en/of criminaliteit, biedt het strafrecht voldoende mogelijkheden.

        Reply
    • JM
      15 april 2018 - 21:11

      En waarom denk je dat dit niet gebeurt? De VS, afgelopen week waren ze op bezoek in Nl. Wat gebeurt er met alle medewerkers? Op straat? Uitkering? Afkoop opgebouwde dienst jaren?

      Waarom worden de afgelopen jaren landen als Irak-Iran-Syrië aangevallen en worden tien-duizenden onschuldige kinderen vermoord?

      De aanval op een land als Columbia gebeurt niet omdat er teveel afhankelijke van af.

      Waarom wordt D.B uit Suriname niet aangepakt?

      Corruptie-€-$, de wereld economie is al een halve eeuw afhankelijk vd drugs.

      En wij Nederland zijn de spil in het web en dat zal helaas voorlopig zo blijven.

      Reply
  15. Bruynwerker
    16 april 2018 - 08:29

    Is Iran aangevallen?

    En wat heeft dat met D.B. te maken of probeer je iets uit te lokken!?
    Of staat de afkorting JM voor justitie medewerker??

    Reply

Reageer