‘Verwarde mannen’: een ervaringsdeskundige vertelt

Onder de reageerders op deze site bevinden zich heel wat ervaringsdeskundigen, op menig gebied. Op het bericht over ‘verwarde mannen’  – met name de Syriër die in Den Haag aan het steken ging –  reageerde iemand die zich Poedel noemt en die aangaf dat hij te kampen heeft gehad met een Post Traumatisch Stress Syndroom, waar veel militairen die in oorlogsgebieden hebben gediend mee te maken krijgen.

Zijn verhaal:

“Ik ben niet door mijn PTSS in detentie terecht gekomen. De werkelijke oorzaak is dat ik een keuze heb gemaakt naar aanleiding van iets. En aangezien de ene persoon niet de andere persoon is, lost ieder op zijn manier zijn problemen op.

Helaas is mijn keuze niet de juiste keuze geweest, maar ik bekijk de situatie nu positief en zeg: ‘Ik ben blij dat ze mij in Frankrijk hebben gepakt en niet ergens in Scandinavië.’ Daar was mijn straf veel zwaarder geweest.

Nu kan ik zeggen dat mijn tijd er bijna opzit en dat ik straks terugkom naar Nederland. En dat ik ooit meer zoiets doe als wat ik gedaan heb. Mijn straf is 5 jaar, een douaneboete van een half miljoen en een levenslang Frankrijk verbod.

PTSS loop je niet even binnen 5 minuten op. Ik heb in een Maison d’ Arrêt gezeten, die op de eerste plaats stond qua zelfmoorden. Heb psychiatrische patiënten op mijn afdeling gehad die gewoon naar een inrichting hadden gemoeten. Heb vechtpartijen meegemaakt waarbij diverse personen een vermeende pedofiel aanvielen. Heb mensen gezien die een ander met een scheermesje sneden. Heb diverse zware invallen gehad met celcontrole om te pesten. Heb 22 uur per dag op cel gezeten met een Fransman of een Spanjool die het woord hygiëne niet in zijn vocabulaire had.

De onduidelijkheid van het Franse rechtssysteem: daar kunnen boeken over geschreven worden.

Je krijgt een goede klap te verwerken en als je na twee maanden detentie hoort dat je vrouw een ander heeft, dan wordt het toch wel zwaar. Nu ben ik bijna klaar en kom ik terug naar Nederland. De bezoekers/vrijwilligers die vanuit Nederland worden aangestuurd zijn een goede afleiding. Het contact met de Nederlandse ambassade loopt redelijk en in Nederland hebben we reclassering speciaal voor buitenlandse gedetineerden. Die proberen je ook te helpen, maar diverse andere instanties schieten te kort en daardoor lopen er een hoop mensen “verward” rond en weten ze niet meer waar ze terecht kunnen.

Er is laatst iemand vrijgelaten na 18 jaar. Die heeft nog nooit euro’s in zijn handen gehad. Ze hebben een man na 15 jaar buiten moeten zetten met de oproerpolitie, die durfde niet terug de Franse maatschappij in.

Dus ja,  ik weet waar ik over praat. Het hele geloof wordt zo makkelijk gebruikt bij nieuwsberichten,  maar er wordt niet verder gekeken. Ze moeten van twee zinnen een uitgebreid artikel maken en dat  moet gelijk op internet en in de krant. Dan krijg je veel bla bla.

Iedereen blijft het over deze man hebben, maar ik zie nergens iets over de slachtoffers, of het goed met ze gaat. Ze hebben een bos bloemen en een fruitmand gekregen van een uitgever van de krant omdat ie weer extra kranten heeft verkocht met hun leed.”

Aldus de reageerder.

 

12 Reacties

  1. Savannah
    11 mei 2018 - 10:51

    Beste H.J. K.,

    Ik kon zijn reaktie niet vinden, ik hoop dat hij terug komt op dit onderwerp die u heeft geopend.

    Beste Poedel,

    Ik ga pas reageren op uw stuk zodra u hier bent. ;) Wel zo eerlijk. Ik kan alleen wel zeggen: het is waar dat de mens niet verder kijkt. Ook ik soms niet. :)

    Beste Savannah,

    Dit was zijn reactie, ik heb er een bericht van gemaakt.

    Hendrik Jan

    Reply
  2. Caat
    11 mei 2018 - 12:06

    Vraag ik me af. De man in Den Haag heeft PTSS (zag zijn vader verdrinken verder wordt niet gerept over wat hij in Syrie heeft meegemaakt) en begint op een dag op mensen in te steken onder het roepen dat Allah groot is. Waar is de trigger die deze steekpartij dan heeft veroorzaakt? Want PTSS wordt toch getriggerd? Denk dat deze meneer door de mazen van het net van de hulpverlening is geglipt met alle gevolgen van dien.

    Reply
  3. houtmus
    11 mei 2018 - 12:21

    mijn chronische ptss werd ingedeeld in de categorie niet behandelbaar omdat het te complex zou zijn.
    tig jaar later toch echt stukken beter dankzij o.a. wondermiddel EMDR (werkt helaas niet bij iedereen).
    heeft bij mij voorkomen dat ik door de ptss helemaal het verkeerde pad op zou gaan.
    ptss is net als een glijbaan, as niemand je onderweg tegenhoud ga je steeds harder naar de bodem.
    op een gegeven moment ben je dan zover dat als iemand je afsnijd je diegene ter plekke aan de lantaarnpaal wil opknopen. kun je op 2 vingers natellen dat dat alleen maar meer ellende brengt.
    ben blij voor andere mensen en mezelf dat het bij mij goed geholpen heeft.
    voor de mensen die denken wat een mafkees, vroeger was het echt veel erger haha.

    Reply
  4. dikke Lien
    11 mei 2018 - 15:33

    Dus al ik het goed begrijp uit het verhaal hierboven heb je PTSS opgelopen door wat je meegemaakt hebt in onder andere dat Maison d’ Arrêt?
    ” PTSS loop je niet even binnen 5 minuten op. Ik heb in een Maison d’ Arrêt gezeten, die”

    Waarom mocht je je straf niet (voor een deel) in Nederland uitzitten?

    Hebben ze internet waar je nu zit?

    Reply
  5. Skorpio
    11 mei 2018 - 17:19

    Ik denk dat het 1 groot bullshit verhaal is wat er in Den Haag gebeurd is en dat alles in scene is gezet. Het bloed zag er zo nep uit, en toen hij werd op getild stopte hij spontaan met bloeden. Onmogelijk. Mensen, laat je niet voor de gek houden door wat ze jullie op tv laten zien!

    Reply
    • Mark
      12 mei 2018 - 09:24

      Hahaha, goed verhaal heb je! En mooi onderbouwd ook. Ga je ons nog laten weten hoende samenzwering inelkaar steekt? Laat me raden; het is de Bilderberggroep in samenwerking met de Illuminati. Nou, zit ik er ver naast?

      Reply
    • koos
      13 mei 2018 - 05:16

      ik denk dat het tijd is voor je pilletjes

      Reply
  6. Dendev83
    12 mei 2018 - 02:19

    Krijg ook spontaan last van ptss gezien me lopende zaken. Krijg ik daarvoor strafvermindering dan?

    Reply
    • houtmus
      12 mei 2018 - 15:26

      hangt echt van de specifieke situatie af. ze kunnen het als verzachtende omstandigheid zien maar ze kunnen het ook als extra risico of recidivegevaar zien. meestal kun je het beter niet hebben dan wel.

      @Poedel: ptss kun je wel degelijk in 5 minuten oplopen, is maar net wat er gebeurd.
      helaas is net als met veel andere medische en psychische zaken ook hier het probleem dat veel mensen zichzelf de diagnose geven waar anderen dan weer in volgen zodat elke vervelende herinnering door mensen opeens als ptss gezien word. tegenwoordig heeft iedereen ptss, autisme, adhd, dislectie en een gluten@lactose allergie. dan kan iedereen die zichzelf zorgbedrijf noemt weer uit zo’n pgb roven en is de zorg voor de echte patienten op.

      Reply
    • koos
      13 mei 2018 - 05:29

      strafvermindering niet ,maar aangezien je blijkbaar niet echt succesvol bent op het gebied van criminaliteit

      (anders had je niet zoveel openstaande zaken) is het misschien verstandig om te denken aan omscholing

      naar een ander vak

      Reply
  7. koos
    13 mei 2018 - 05:25

    dus een ezel (drugssmokkelaar ) loopt detentieschade op (zijn ook al vaak niet de sterkste

    persoonlijkheden die zich laten verleiden tot smokkelen van drugs)

    en denkt dat hij hetzelfde syndroom heeft als soldaten die elke dag de dood in de ogen hebben gekeken,

    kameraden doodgeschoten zien worden ,nee vriend ,jij en de mensen die je beschrijft zijn simpelweg

    bajesmaf geworden ,deze mensen (en jezelf) konden buiten de gevangenis al geen stabiel leven

    opbouwen dus waren al psychisch niet 100% voordat ze in detentie gingen,

    als mensen vanuit een geloof willekeurige slachtoffers maken heeft dat niets met verwardheid te maken

    anders zou er wel eentje een moskee binnen zijn gevallen en dan geloofsgenoten hebben gedood

    maar zo verward zijn ze dan blijkbaar niet

    Reply
  8. dikke Lien
    13 mei 2018 - 09:23

    Ik zie ook niet veel verschil genoemd worden met een normale bajes in Nederland. daar heb je dit soort genoemde voorvalletjes ook. Hij beschrijft eigenlijk een zorgafdeling in Nederland. Tweemanscellen met junks heb je hier ook. Maar aan de andere kant ik wil die Frankrijk bajesen ook niet onderschatten.

    Waar jij de grote fout in maakt is dat hij werkelijk denkt dat de reclassering hem hier straks gaat helpen. Het is allang geen werk, wijf en woning gedoe meer bij die reclassering. Je wordt helemaal door niks en niemand geholpen als je uit de bajes komt.

    Ik heb er genoeg zien staan met een blauwe plastic zak die wel busgeld hadden maar geen idee waar ze met die bus naar toe moesten gaan.

    Reply

Reageer