Waarom merkte Martin Kok niks van ‘mislukte poging’?

Hoe kan het dat Martin Kok niks heeft gemerkt van die eerste aanslag op hem, toen hij op de dag van de moord om ongeveer half zeven het CitizenM Hotel verliet, samen met Scotty? Ik was van de week, naar aanleiding van ‘Paul’, nog even weer bezig met de moord op Martin, op 8 december 2016, en dan zit je toch even te piekeren over sommige details. Als je het filmpje bekijkt (bijvoorbeeld hier), vallen er een paar dingen op.

Je ziet iemand achter Martin aanrennen, die een wapen op zijn hoofd richt, maar dat ook meteen terugtrekt en dan naar de overkant van de straat rent. Martin heeft er niks van gemerkt. Er is – zover mij bekend  – niet naar buiten gebracht om wat voor wapen dit gaat. Later die avond is Martin vermoord in zijn auto, daarvan zal de politie wel weten welk wapen daar is gebruikt, maar we weten niet of dit hetzelfde is als van ‘s middags. Ook niet of het dezelfde dader is, al lijken de witte zolen wel in die richting te wijzen.

Er is een verdachte aangehouden: Zakaria A., alias ‘de schietende pizzakoerier’.  Het staat bepaald niet vast dat hij de man op deze foto is, die kort hiervoor met een capuchon over het hoofd in de bar van het hotel had gezeten. Is dit wel een Marokkaan? Het zijn niet allen Marokkanen die capuchons dragen. Waarom weten wij niet meer over ‘de man uit de bar’: de politie zal daar toch wel veel meer informatie over hebben?  

Zakaria in een videoclip van de Maarssense rapper Lijpe

Ik heb niet veel verstand van wapens, maar ik neem aan dat het een pistool was. Er is gesuggereerd dat het wapen blokkeerde, ketste of nog was vergrendeld en dat er daarom ‘s middags niet is geschoten. De vraag is: als het inderdaad iets met het wapen te maken heeft, hoor je dan geen geluid?

Op het filmpje zie je dat het wapen dichtbij het hoofd van Martin is, als er een geluid is geweest had hij dat ongetwijfeld gehoord. Het is dan ook aannemelijk dat het anders is gegaan. Je ziet ook dat op het moment dat de schutter wil schieten, er een fietser naast hem rijdt. Waarschijnlijk vond hij het toch te druk ineens en besloot hij een minder opvallend moment af te wachten.

Ook opvallend: er zijn meer fietsers. Hebben die niet gezien wat er gebeurde, vond niemand het nodig Martin te waarschuwen?

Ik heb de zaak met Paul en de moord op Martin in een reportage gegoten. Voor de meeste bezoekers van deze site zal het niet veel nieuws bevatten, maar het komt ook op Reporters Online, vandaar.

 

Moord Martin Kok: de Colombia-connectie

30 Reacties

  1. Bart
    17 mei 2018 - 09:48

    Deze zaken zijn allang genoemd maanden geleden. Nu herhaal je de vragen die andere kranten/sites al hebben benoemd.

    Wanneer kom je met je eigen nieuwtjes?

    Beste Bart,

    Ik heb de benoeming van deze vragen niet kunnen vinden.

    Hendrik Jan

    Reply
  2. Frits
    17 mei 2018 - 09:56

    Mijn mening:
    Het gebeurde heel snel. Als je een beetje in gedachten verzonken bent gaat dit al snel aan je voorbij. Zeker als het druk is buiten, dan focus je toch vooral voor je.

    Het is misschien moeilijk voor te stellen als je het filmpje ziet, maar je vergeet ook al snel hoeveel voorkennis je hebt als je kijkt. Het is niet zo makkelijk om een geluid op waarde te schatten als je gewoon bezig bent met van A naar B gaan, en niet nadenkt over moordpogingen.

    Reply
    • joop
      17 mei 2018 - 14:49

      Niet nadenken is in dit geval het meest waarschijnlijke, nadenken was nu bepaald niet iets waar Martin in uitblonk

      Reply
  3. Dana
    17 mei 2018 - 11:28

    Ik denk echt dat hij vergeten is de ‘veiligheidspal’ eraf te halen!
    (een mechaniek det er voor zorgt dat een vuurwapen geblokkeerd is en dus niet per ongeluk kan afgaan)

    Reply
  4. Ab
    17 mei 2018 - 11:33

    Plus dat martin ws al een paar borrels verder was en dus een stuk minder scherp.

    Reply
  5. Loetje
    17 mei 2018 - 11:39

    Wie dan ook of hoe dan ook , ongeacht welk wapen, Martin was toch wel aan de beurt geweest wees eerlijk hij heeft het over zichzelf afgeroepen toch? Het vreemdste vind ik nog dat hij er zelf niets om gaf en het weg lachte bommeronieeee, ik ga nog ff naar de hoeren en zuipen enz enz….laat ze maar komen ben voor niemand bang…….. nou ja we hebben het gezien!!

    Reply
  6. Sjaak
    17 mei 2018 - 12:13

    Volgens mij bedenkt die gast zich op t laatste moment, zo dicht bij je hoor je wel klik denk ik.

    in het boek ‘kokkie’ stond dat de dodelijke aanslag met een automatisch wapen werd gepleegd dacht ik?

    Reply
  7. Peter
    17 mei 2018 - 12:35

    Als het wapen nog op veilig stond, zal het sowieso geen geluid maken.

    Reply
  8. sjon
    17 mei 2018 - 12:59

    En de man die alles schijnbaar onverstoorbaar observeerde rechts van de ingang dan? Werd ook geen oproep gedaan bij opsporing verzocht om zichzelf te melden. Leek wel op een wout.

    Reply
  9. Dirk
    17 mei 2018 - 13:50

    Als je wapen blokkeert dan hoor je niets, de trekker zit muurvast.
    Martin was Martin, die let niet op gevaar, hij zag geen gevaar.

    Reply
  10. Tinus
    17 mei 2018 - 14:11

    Sorry dat ik het zeg HJK, maar je begint echt te oud te worden voor dit vak. Heb jij wel bronnen binnen de “mocro-maffia”?? Het nieuwsgehalte is zeer laag op deze website. Het laatste jaar begint dit een knip en plak website te worden. Zelfs het AD heeft betere misdaadjournalisten.

    Er is een autoverhuurbedrijf in Utrecht beschoten vannacht. Breng daar wat meer informatie over.

    Als jij zo door blijft gaan is het denk ik binnen 2 jaar gedaan met je carrière.

    Reply
    • marc
      18 mei 2018 - 10:12

      Vind ik beetje gelul Tinus , nieuws is meestal het van meerdere kanten belichten van de feiten , zijn niet altijd onthullingen ,beter breng je dan weinig nieuws dan onzin, trouwens er zijn er meer die met echte onzin en gewauwel het heel lang uithouden , zal de namen niet noemen want heb gemerkt dat als ik over mede journalisten lullige dingen zeg de berichten niet altijd doorgelaten worden

      Reply
  11. Anoniem
    17 mei 2018 - 14:48

    Als de veiligheid erop zit dan hoor je geen geluid.

    Reply
  12. Boriz
    17 mei 2018 - 15:21

    Misschien omdat Martin rond de klok van 18:30 over het algemeen al lam en doorgesnoven was ?

    Reply
  13. Vinnie
    17 mei 2018 - 15:26

    Is het antwoord niet veel simpeler? Martin een beetje kennende had hij al een flink bakkie op en zoals eerder al opgemerkt, in een drukke stad rondlopend…
    Vind overigens de poging erg gewaagd, zonder vermomming, zo in het openbaar.

    Reply
  14. Richard
    17 mei 2018 - 15:46

    Als ik de foto’s vergelijk. Zakaria a heeft geen overloop dat op zijn achterhoofd lager loopt. Deze schutter wel. Het kan inderdaad een colombiaan zijn geweest. Mischien dachten ze iemand van buiten moet het uitvoeren omdat het moorden van Kok toch heel gevoelig is en hij vaak werd beveiligd.

    Reply
  15. dikke Lien
    17 mei 2018 - 16:11

    vergrendeld hoor je niks

    Reply
  16. houtmus
    17 mei 2018 - 16:11

    Buiten op straat hoor je die klik van de haan of slagmechanisme niet.
    Is ook niet zo’n hard geluid als ze in films altijd laten zien.
    Waarom het ding niet afging zal alleen die jongen zelf weten, onmogelijk om dat van afstand te raden.
    Ik ga er vanuit dat hij de trekker heeft overgehaald en dat de fietser hem niks deerde, gezien de plek, dat hij in de bar was, het tijdstip en ontbrekende spullen zoals een bivakmuts of iets dergelijks.
    Voor mij lijkt het erop dat die jongen geen enkele moeite heeft genomen om er van te voren goed over na te denken.
    Als die jongen binnen is geweest dan zal ie daar ook op camera staan, tegenwoordig zijn overal camera’s en zullen er zoals gebruikelijk meer en betere beelden zijn.
    Zoals zovaak in opsporing verzocht word geroepen “nieuwe beelden opgedoken” die ze al maanden hadden.
    Verder zal meneer kok zoals gebruikelijk onder invloed van het een en ander geweest zijn wat ook niet bevordelijk is.
    Dat die jongen een pistool had in plaats van een AK en hoe die hele actie is gegaan is wel compleet anders dan de hele rij liquidaties die er zijn geweest voorafgaand.

    Reply
  17. Mano
    17 mei 2018 - 20:57

    Op de video zie je links boven in beeld een persoon zich achter een geparkeerde auto ophouden. Die goed kijkt in de richting van de schutter en kok. Op het moment dat de poging misluktvof afgebroken wordt, zie je die persoon vlak voor de schutter uit snel weglopen. Volgens mij hoort deze persoon bij de schutter. En deze persoon kan eventueel zakaria zijn. Het kan ook dat deze persoon de tweede geslaagde poging voor zijn rekening heeft genomen. Ook bondtehond maakt melding van de 2de persoon in de video. Hoor je verder niemand over, raar?

    Reply
  18. Pietje Bell
    17 mei 2018 - 23:38

    De essentie is niet hoe het gedaan is maar wie de opdrachtgever is en waarom,wat heeft Paul er mee van doen en scottie, stond die stille naast de ingang er om te kijken of het wel uitgevoerd werd of ?
    Allemaal vragen maar tot op heden geen antwoorden,maakt ook niet uit, opgeruimd staat netjes,ik was bepaald geen fan van Martin.
    Zal wel weer niet geplaatst worden HJK is selectief aan het worden,alles voor de knaken,maar geen risico lopen, vind dat de zgn misdaad journalisten aardig van Martin geprofiteerd hebben, alleen kunnen ze er niet veel van

    Beste Pietje,

    Ik begrijp dat ik het net zo moet doen als Martin? Zo moeilijk is dat niet, dat zou jij ook kunnen. Probeer het eens.

    Hendrik Jan

    Reply
    • Mr.Wilson
      18 mei 2018 - 10:48

      Waar hij wel gelijk in heeft is dat veel, zullen we zeggen, traditionele journalisten van Kok zijn verhalen en informatie geprofiteerd hebben HJK. Ik vind dat jij een van de weinigen in je vak bent die Kok met respect behandelde. Het is niet jouw stijl en daar ben je eerlijk in geweest, maar in tegenstelling tot anderen, meer narcistische collega’s, die in eerste instantie lacherig over Kok deden en daarna met hem aan tafel gingen zitten jolig doen. Persoonlijk heb ik 0 respect voor de mens Martin Kok maar wat hij heel erg goed doorhad was dat mensen tegenwoordig vooral behoefte. honger, hebben naar informatie en niet aan een mooi geschreven achtergrondverhaal. Ik lees bijvoorbeeld zelf de misdaadverhalen in Panorama maar echt nieuwe informatie staat daar vrijwel nooit in. Dat is dan toch altijd een beetje jammer achteraf.

      Reply
  19. Air max 90
    18 mei 2018 - 06:25

    Slecht verhaal dit, alles wat is hier staat weten we al.

    Maar goed om inhoudelijk te reageren. Die witte zolen, hoe kom je daar bij? Het is over duidelijk, en dit heb ik en meerdere al eerder geplaatst, dat bij de eerste poging de schutter Nike air max 90 draagt. Met witte zool en rond om het “air” is het zwart. Dat de daadwerkelijke schutter andere schoenen heeft is ook verduidelijk, welke weet ik in dit geval niet maar dat dit dezelfde zool heeft klopt op zeker niet.

    Verder blijft die man bij de deur en de man achter in beeld bij de auto verdacht als je t mij vraagt. Bijna opvallend weinig word er gesproken en of gevraagd naar deze personen, wat ik raar vind. Misschien al bekend bij justitie?

    Reply
  20. El padrino
    18 mei 2018 - 07:20

    Geen fan van Martin kok ? En waarom dan nie vraag ik mij af. Of vinden jullie Peter r de vries en die andere miskraam John van d heuvel journalisten ? Nou martin zei tenminste wat. En die andere doen maar wat. En die zijn heel bang.

    Reply
  21. daan
    18 mei 2018 - 08:59

    ik denk dat hij niet geschoten heeft omdat die man die langs martin liep recht in de schietlijn zat..dan had hij martin geraakt maar die andere ook

    Reply
  22. bassisthenk
    18 mei 2018 - 09:14

    martin over zichzelf afgeroepen? ook de criminelen waar hij over schreef hebben dat over zichzelf afgeroepen,
    Moet je , als je iemand niet mag, dan maar iedereen afschieten? Of om wat voor reden dan ook?
    Is daar mee alles opgelost?
    Die lui sporen niet.
    Geldt hetzelfde voor dat clipje van die vreemde rapper, hebben ze nou niet wat anders te doen daags dan deze onzin te verspreiden?
    Goed dat dat soort mensen maar eens goed onder een vergrootglas gelegd worden.

    Reply
    • marc
      18 mei 2018 - 10:23

      Rappers zijn zo ie zo al een misselijk soort , als de kinderbijslag van hun vriendinnetjes opgepint is slaan ze het roverspad in , te lui en te stom om te werken of iets slims te doen , het uitblijvende miljoenen succes met hun k.u.t. muziek enz maakt ze totaal idioot , te veel videoclips en vechtgames gekeken en voila new born killa gangsta !

      Reply
  23. Mr.Wilson
    18 mei 2018 - 10:41

    Kok kwam op mij over als iemand die nogal verliefd was op zijn eigen stem en aandacht krijgen. Hij loopt druk lullend over straat, in Amsterdam ook, niet Lutjebroek, en dan wordt enig geluid al snel overstemd door jezelf en andere omgevingsgeluiden. Het gaat ook in een fractie van een seconde dus je hebt niet echt tijd om uberhaupt iets anders waar te nemen dan datgene waar je op dat moment op gefocust bent.

    Ik ben er niet rouwig om. Die gast heeft zelf, zonder enige wroeging achteraf, twee mensen vermoord dus boontje komt om zijn loontje.

    Reply
  24. Mo
    18 mei 2018 - 11:22

    Dat rappen is niets meer dan rijmen en dichten in slecht Nederlands het liefst alleen maar over maar “haram” zaken en dan op een melodie, inderdaad in en in triest.

    Normaal geld verdienen -> no way

    Reply
  25. Tim
    20 mei 2018 - 10:42

    Martin was in feite suïcidaal. Uiteraard wist hij dat het vroeger of later over zou zijn. Het is een ander die een einde aan zijn leven heeft gemaakt; in feite ‘suicide by criminal’
    En ik ben het met sommigen hierboven eens, dat hij niks merkte; je bent bezig, lopen, in gedachten, pratend met iemand, wellicht aangeschoten etc. Het gaat dan snel langs je heen…..

    Reply

Reageer