Header image  
logo2
logo3
 
 

Homohaat op Aruba

charlene
Charlene Oduber-Lamers

Naar aanleiding van de berichten over het Nederlandse lesbische paar Esther en Charlene Oduber-Lamers, die van Aruba zouden zijn weggepest (17 april 2007), ontving ik een stuk van iemand die de situatie op Aruba goed kent, maar om begrijpelijke redenen (wie het leest snapt wel waarom) zijn naam liever niet genoemd ziet. Maar het is dus geen anoniem verhaal. Leest en huivert!

"De Telegraaf berichtte over het stel Esther en Charlene Oduber-Lamers, die door hun geaardheid van het eiland Aruba zijn weggepest. Op Aruba heerst een ware homo-fobie: het is niet macho en het 'anders zijn' wordt als een ziekte beschouwd.

Het grappige echter is dat heel veel Arubaanse mannen bi-sexueel zijn maar er dus absoluut niet voor uit willen komen. Er zijn gevallen bekend bij ouders die hun kinderen (die ervoor uit kwamen homo te zijn) met shock-therapie lieten behandelen in Miami. Het is meermalen voorgekomen dat jongeren op Aruba zichzelf verhangen omdat ze zich absoluut doodongelukkig voelen op Aruba. Maar wat wil je ook op een eiland waar ze al hun afwijkende kindjes (mongolide kinderen) in tehuizen en ver weg stoppen zonder er ooit nog naar om te kijken? Hoeveel mannen er op Aruba getrouwd zijn omwille van 'de familie' en zelf eigenlijk doodongelukkig zijn?

De kat in het donker knijpen is een onbekende uitdrukking op Aruba maar ze doen het bijna wel allemaal. Zo is er het verhaal van Tico Croes, ex-minister, ex-zakkenvuller, die 100% homo is maar zich in alle bochten wringt (wrong) om het maar niet te laten blijken. Jammer alleen dat zijn Cubaanse lover (door een collega-minister van Tico destijds van het eiland geschopt) loslippig werd en steeds meer (zwijg) geld ging eisen om alles maar onder de klep te houden.

Dan Glenbert Croes, kleinzoon van de BIG BOSS van Aruba, wijlen dronkaard Betico Croes, DE BEVRIJDER, die dagelijks zijn neus zo vol met coke stopte dat hij in het openbaar met diverse jongens stond te flirten. Henny Eman, ook wel "La dama Rosa" genoemd omdat hij met zijn vette pens de moed had om strakke roze string zwembroekjes te dragen en op zijn boot (jacht) de Prince van Lignac liep uit te hangen. Henny Eman was de Minister President van Aruba, ziet u het onze JP al doen? En dan de ergste van allemaal, Rudy Croes, de bestrijder van het kwaad, de minister van justitie op dit moment. Oom van Glenbert Croes (de snuiver / flirter) en broer van Betico (de dronkaard).

Rudy Croes is openlijk anti-homo, heeft de dames Oduber-Lamers openbaar tot persona-nona-grata verklaard, vogelvrij en heeft ze verguisd en zelfs gecriminaliseerd. Maar onze Rudy gaat wel naar de kerk, zit braaf op tv zijn praatje te houden en wil zo graag een kopie zijn van zijn broer de dronkaard Betico Croes maar ondertussen. Rudy fladdert vrolijk met verblijfsvergunninkjes voor zijn Venezolaanse schandknaapjes en stopt ze in appartementjes (lokatie is CATIRI) en laat ze dienst doen als persoonlijke slaafjes voor de sex voor hem en zijn brave vriendjes. Met zijn vieze baardje en zijn enge kraaloogjes, puur een product van incest, kan niet anders.

Op Aruba barst het van de 'appartementjes per uur' en wat denkt u dat daar gebeurt dan? 'Nos Lugar' en 'Mi Casita', bijvoorbeeld, om er maar een paar te noemen, het krioelt er van de homomannen, maar alleen als het goed donker is, na 22:00 uur natuurlijk. De tirades tegen Nederland zijn ronduit schokkend maar die blijven doorgaan en Nederland doet er niets aan. Nederland is de kolonisator, de onderdrukker. Rudy Croes creëert maar al te graag hetzes tegen de groepen mensen die hij niet aankan.

Is het u ook opgevallen? Glenbert CROES, Rudy CROES, Tico CROES, als je het telefoonboek open slaat valt gelijk iets op. Ze heten allemaal CROES, TROMP, ODUBER, ze zijn allemaal familie van elkaar, zijn met elkaar getrouwd en gaan met elkaar vreemd bij het leven, Volendam is er heilig bij. O ja, ik woon ook op Aruba en heb het er nog steeds naar mijn zin hoor, al lijkt dat er aan de hand van dit artikel niet erg op. Kunt u zich voorstellen dat er complete demonstraties tegen homoseksualteit waren georganiseerd en ook nog eens voor de deur van de woning van de dames Oduber-Lamers? Oduber-Lamers, de huidige minister-president heet Nelson Oduber. Zelfs hij heeft tegen het anti-gevoel op Aruba zijn naamgenote niet kunnen beschermen. Sterker nog, deze premier doet ook nog of hij anti-homo is want hij moet natuurlijk wel in het goede plaatje van zijn kiezers blijven. Tegen beter weten in, wel erg, daar te bedenken dat zijn jongste telg in Nederland regelmatig in de Reguliersdwarsstraat te vinden is  (de homostraat van Amsterdam). Maar ja dat is ver van het Arubaanse bed en zoals met alles op Aruba, 'wat niet weet wat niet deert.' Dat Aruba onderdeel uitmaakt van ons koninkrijk is soms niet te bevatten. Nederland die alles maar toelaat, de corruptie, de schandalen, de fraudes en maar geld blijven sturen naar deze bananenrepubliek. In mijn opinie zou ik Hugo Chavez bellen (president van Venezuela) en hem dit koninkrijksdeel cadeau doen. Als-ie het wil hebben, dat valt nog te bezien."

Een column van Charlene Oduber-Lamers staat op de site van RozeRijk

 

Ik snap inderdaad echt niet wat jij nog op Aruba doet??
Je kan gewoon online bij de Klm een ticket boeken hoor..of ben je Nederland uitgetrapt en kan je hier ook geen werk vinden ofzo en daarom zo verbitterd..
Ik snap best wel dat er dingen op Aruba zijn die niet goed gaan..maar Nl...please..nog erger met jullie slome Harry potter..
Mensen aanvallen die je niet kent..nog zieliger..
Zoontje van Nel Oduber..goede vriend van me..en geloof me..echt geen homo..dus doe ff je huiswerk voordat je je smoel opentrekt..
Goede reis terug..

Geplaatst door: Angelina | 20 april 2007 om 0:41

Angelina, heb je een moment gekend van verstandsverbijstering? Ik heb het artikel met aandacht gelezen en besefte me best wel dat er wellicht iets overdreven werd, maar jouw reaktie begrijp ik totaal niet.

Wil je net als alle andere Arubanen (en Antillianen) ook je hoofd in het zand steken als het om dit onderwerp gaat? Ik ben blij dat er iemand eens een spraakmakend, taalkundig redelijk goed in elkaar stekend stuk schrijft over de belachelijke hypocrieten op deze eilanden die de bevolking verkeerd voorlichten en hele groepen mensen het licht in de ogen niet gunnen op gronden van sexuele geaardheid. Terwijl er zoveel, echt zoveel zijn die 1 woord prediken, maar totaal ander gedrag ten toonstellen in het donker, in het geniep? Je woont per slot van rekening op aruba, je hebt tal van homosexuele vrienden / vriendinnen en je bent in mijn ogen een intelligente vrouw.


Stelt me dus een beetje teleur, want door jouw reaktie lijkt het alsof je de hele kern van het verhaal als verzonnen beschouwt, dat het helemaal niet zo erg zou zijn en dat het elders (nederland) slechter zou zijn met de behandeling van andersdenkenden. Je liefde voor het eiland is bekend en noemenswaardig (en wordt door mij gedeeld), maar dat betekent niet dat je het niet eens mag zijn met welgemeende, overtuigende en bewezen argumenten die de homofobie op de eilanden aan de kaak stellen. Ik weet zeker dat je in weze dezelfde mening bent toegedaan , maar ik vrees dat je nu je gevoel hebt laten reageren, het gevoel dat Aruba aangevallen werd. Niet Aruba wordt aangevallen, maar de bestuurders van deze eilanden die, bang om hun kiezers te verliezen, schaapachtig de bevolking voorhouden dat homofilie afgewezen moet worden. Dat het tegen de Arubaanse moraal indruist en dat het geimporteerd is uit Nederland.

Jammer, dan had ik liever geen reactie van je gezien.


Maar toch hou ik van je.

Geplaatst door: peter | 20 april 2007 om 3:34

Ja Peetje..je gaat hier veel te serio op in..ik heb gewoon een schijt hekel aan de Nederlanders op Aruba die over alles en nog wat zeiken..was het niet dit verhaal dan was het wel over scholen,Setar,Web etc..
Ik geef die vent helemaal gelijk en weet ook hoe hypocriet ze hier zijn over dit soort dingen..maar namen noemen van mensen die je niet helemaal kent is ook beneden de maat..
Verder had ik een shit dag..mag de hele wereld weten..en ik ga ik binnnenkort een gay party organiseren..misschien dat dat je geruststeld..je kent me toch
love you xxxxx

Geplaatst door: Angelina | 20 april 2007 om 4:02

hi peter, ik heb je reactie gelezen op angie, over de homofobie op Aruba. 'forgive her, she didn't know what she was doing' hehe ze nam gewoon de gelegenheid te baat om lekker te schoppen, reacties los te maken, no matter what! ik zei ook dat ik t niet eens was met haar, erg ongenuanceerd en niet 'to the point', maar dat maakte haar zogezegd geen 'flikker' uit! maar jou reactie was heel terecht, en goed geformuleerd. ik ben t trouwens ook volledig eens met de schrijver, jij en ik zijn wat dat betreft 'ervaringsdeskundigen', we weten hoe ze met (homo)sexualiteit omgaan hier in de caribean! wat dat betreft leven ze nog in de middeleeuwen! en zo gaat t in de meeste (latijns-)amerikaanse landen, of landen waar de (vooral katholieke) kerk nog een grote invloed heeft.
ja, wat dat betreft kun je beter in nederland wonen, of proberen de homofobie en disciminatie hier aan de kaak te stellen! groetjes jj

Geplaatst door: JJ | 20 april 2007 om 15:57

JJ..Dus jij bent het volledig eens met de schrijver..??
Ik ben getrouwd met een Arubaanse man-Tromp- dus volgens de schrijver is mijn man waarschijnlijk homo,gaat zeker vreemd en neukt met zijn nichtje..dus dat mag wel gezegd worden..dat is volgens jullie wel ok.
Mijn reply naar de schrijver toe heeft niks te maken met homo's of hetero's of whatever..ik kom gewoon voor mijn Arubaanse vrienden en familie op zoals ik ook altijd voor jullie zou opkomen..mocht dat nodig zijn.
Je weet dat het voor mij niet uitmaakt of je Homo of hetero ,Turk of Colombiaan bent.
dus wat de schrijver nou is maakt me ook niks uit.
Wat ik erg vind is dat mijn Arubaanse man dit met pijn in zijn hart leest omdat dit over zijn vrienden en familie gaat (Tromp.Croes Oduber)je weet wel mijn man..de die gisteren een biertje voor je ging halen..
Je begrijpt me wel JJ..Je weet dat ik van jullie hou,maar please zie het even van beide kanten.
Ik weet ook wel dat ze zwaar hypocriet hier zijn over dit...maar niet iedereen..anyway genoeg...kom je nog koffie brengen dushi?? xxx

Geplaatst door: Angelina | 20 april 2007 om 18:33

tja angie, t is niet leuk om aangevallen te worde, daar weten wij alles van, en denk maar eens aan die 2 vrouwen met kind, die t land uitgepest zijn en nu hun gelijk moeten halen (en krijgen!) bij het gerechtshof.....en denk eens aan al die gays hier op t eiland die zich in allerlei bochten moeten wringen en zelfs hun eigen 'zijn' moeten verbergen en ontkennen, omdat ze anders anders hier geen leven hebben?

ps ik heb niks tegen je man, t is een schat ook al is hij hetero en heet hij tromp...haha (grapje!)...ik ben blij dat hij dit ook leest en misschien aan t denken wordt gezet...dat is al een eerste stap....maandag weer koffie!

Geplaatst door: JJ | 20 april 2007 om 22:32

Goedendag Mw. Angelina,

Uw (heftige) reactie met belangstelling gelezen echter op 1 punt wil ik U toch even attenderen op een fout van U. De schrijver stelt niet dat Uw man homosexueel is maar dat het hem opvalt dat er op Uw eiland zoveel mensen dezelfde achternaam dragen en dat het (volgens de schrijver) dan zou betekenen dat hele families sex met elkaar hebben. Dat is wat ik eruit filter en het gaat niet over Uw man. Overigens is het toch
algemeen bekend dat Tico Croes een homosexuele man is of ben ik nu verkeerd ingelicht? Uw anti-nederland houding is exact wat de schrijver bedoeld in zijn stukje, hij had het dus bij het goede eind blijkens Uw ongeremde reactie.

Geplaatst door: Adri Gangelman | 21 april 2007 om 1:34

Mijn naam is Bert de Vries en ik woon 22 jaren op de Antillen. Mijn naam komt ook veel voor in Nederland, maar dat betekent niet dat alle de Vries-en familie van elkaar zijn en sex met elkaar hebben.
Verder moeten Nederlanders op de Antillen (vooral de "beginnelingen" of "bij elkaar kruipers") ermee ophouden alles met Nederland te vergelijken. Heb respect voor de cultuur waar je woont of ga terug. Stop met het vergelijken met Nederland, dan had je daar moeten blijven. Aanpassen zoals ook de Nederlanders van medelanders verwachten in Nederland!

Geplaatst door: Bert de Vries | 21 april 2007 om 2:45

hi bert,

kan t helaas niet laten als 'beginneling' om te reageren: helaas klink je, zoals je naam misschien al doet vermoeden, zelfs na 22jaar op de antillen, als een echte hollander, met je 'pas je aan of rot op naar je eigen land' houding. voor die bekrompen instelling was ik nu juist NL ontvlucht, een beetje jammer......

Geplaatst door: JJ aruba | 21 april 2007 om 3:51

Adri,bedankt voor je reactie.
Even over de anti Nederland houding.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde Nederlander op Aruba zeikt..je woont op een prachtig eiland,mooi weer,goede mensen..what the hell zeur je dan nog??
Je komt hier toch om een reden,je verlaat Nederland niet voor niks,niemand heeft je gedwongen..ja of het belastingskantoor,maar dat is weer een ander verhaal.
Ik ben zelf in Nederland geboren,heb ook veel Nederlandse vrienden..dus ben niet anti-Nl..misschien anti.Nlers op Aruba??
Okee mijn man,de schrijver zegt misschien niet heel duidelijk dat mijn man een Homo is ,maar hij gaat wel vreemd en doet het met zijn eigen familie leden..staat er toch duidelijk..om die reden reageer ik zo heftig.
Verder ben ik redelijk relaxed en kan met iedereen wel een discussie aan zonder echt pissed te worden..maar dit irriteerde me.

Geplaatst door: Angelina | 21 april 2007 om 5:15

Bert..ik ben het met je eens hoor.
In Nederland verwachten ze van de buitenlanders ook dat ze zich aanpassen..en de TAAL SPREKEN...Hier lach je je dood..de meeste kunnen na 10 jaar nog niet een Goedemorgen zeggen in het Papiamento...so far for de integratie..

Geplaatst door: Angelina | 21 april 2007 om 5:25

Ik woon nu 5 jaar op Aruba en ik vind die
anti-NL houding wel meevallen. Er zijn inderdaad een aantal Nederlanders die zich absoluut niet willen aanpassen hier en laten dat ook blijken. Met hun typisch Nederlandse gewoontes in stand te willen houden en dat een ieder door de strot willen duwen. Om die redenen vermijd ik ook plaatsen zoals Cafe The Plaza en Moomba Beach. Neemt niet weg dat de Arubaanse mentaliteit tegenover "anders-geaarden" ook weer helemaal uit de middeleeuwen is. Ik had een buurjongen die homosexueel is en om die reden zijn studie hier op Aruba niet kon afmaken vanwegde de enorme pesterijen
op school etc. Dit was een geboren en getogen Arubaanse jongen trouwens. Hij heeft zijn studie in Nederland afgerond en is daarin 100% geslaagd. Of de Nederlanders hier op Aruba allemaal voor een reden komen weet ik niet. Mijn reden is en was dat ik een reuma patient ben en het klimaat mij enorme voordelen geeft. Ik ben gepensioneerd en ik leef rustig in mijn cunucu woning maar kan mij over een aantal dingen hier wel ernstig verbazen. Dat een Arubaans volk zich zo verschrikkelijk in de maling laat nemen door de politiek dat is voor mij echt ongelofelijk. Maar goed, ik woon hier en ben hier "te gast" want zo voel ik dat en mij maakt het ook niet zoveel uit eigenlijk. Het blijft ook een soort "dorp"hier natuurlijk.

Geplaatst door: Hans Vonk | 21 april 2007 om 13:29

Hallo JJ Aruba,

I zie aan jouw bericht dat je het nog niet helemaal begrijpt. Je bent inderdaad nog een beginneling en je kan er ook niets aan doen. Als je jaren op de Antillen hebt gewoond en met de autochtonen omgaat (want nu ben jij zoals ik de allochtoon), zul je het leren begrijpen hoe de Caraibische cultuur inelkaar zit en hopelijk ook er respect voor krijgen.

Geplaatst door: Bert de Vries | 6 mei 2007 om 16:02

Hi Angelina,

Bedankt voor je begrip voor mijn reactie. Ik woon op St.Maarten, maar ken de andere eilanden ook behoorlijk goed. Mijn vrouw is een Arubaanse en ik verblijf op Aruba meestal in Lago Heights of Pos Chiquito.
Ik erger mij aan Nederlanders (maar ook Amerikanen) die samen kluiten en inderdaad na jaren nog steeds de taal niet spreken (in mijn geval Engels) of geen enkel begrip hebben voor andermans cultuur.
Vaak is het dat in Nederland alles beter is, maar toch komen ze regelmatig weer terug op het eiland. Ik ken een paar Nederlanders die na eindeloos geklaag hier zelfs zijn blijven wonen (inclusief Marechaussees).
Een bekende lokale persoon op St.Maarten heeft op de radio hier een grappige advertenie van gemaakt voor een auto-onderdelen bedrijf en klinkt als een Nederlander die heel zuinigjes met het caraibische engels op de Nederlandse hakkerige manier klanten probeert te lokken. Dit zegt al genoeg hoe de lokalen soms over ons denken, maar op een manier waar ik als Nederlander ook om kan lachen.

Geplaatst door: Bert de Vries | 6 mei 2007 om 16:22

Hallo Bert, leuk verhaal over Sint Maarten maar hoe zit het met de acceptatie van de homo's op jouw eiland? Ken jij homo's daar?
Of is het net zoals hier op Aruba allemaal achter gesloten deuren. Underground scene?
Let wel, anno 2007

Geplaatst door: Hans Vonk | 9 mei 2007 om 0:19

beste bert,

ik ben zeker niet wereldvreemd, en ik begrijp best hoe de Caraibische cultuur in elkaar zit, en daar heb ik zeker ook respect voor, maar dat wil nog niet zeggen dat ik t daar mee eens ben en r niet een eigen,andere mening op na kan houden! als psycholoog zie ik t aan en kijk r met verwondering naar, en realiseer me dat er op bepaalde gebieden, zoals de acceptatie van homosexuelen nog heel wat te verbeteren valt! daarbij sluit ik me bij hans vonk aan, over de 'undercoverscene'. en ik heb diep respect voor angelina, die binnenkort een homofeest hier op aruba gaat organiseren. ben benieuwd wat de arubaanse reacties daarop zullen zijn!

Geplaatst door: JJ | 9 mei 2007 om 7:16

Er wordt heel wat stront over Arubaanse hoogwaardigheidsbekleders van destijds gespoten .
Groot gelijk
Arubanen laten een vrouw vaak in de steek als hun zoon of dochter geboren is .
Dat is mij ook overkomen en de rest van een aantal vrouwen 4 in totaal
slappelingen zijn veel kerels daar.

Geplaatst door: elly | 19 november 2007 om 0:04