Het geheim van Asten (en Deurne): spoorloos verdwenen vrienden Piet en Hans 40 jaar geleden vermoord

Asten-Panorama

In Panorama deze week een reportage over Piet Hölskens (22) en Hans Martens (21) , twee vrienden (stratenmakers) uit het Brabantse Asten die in maart 1974 spoorloos verdwenen. Vanaf het begin een mysterieuze zaak: waarom reden ze midden in de nacht nog weer weg, terwijl ze normaal gesproken gewoon naar huis zouden gaan? Daar waren ze al bijna. 

Deze verdwijning heeft de gemoederen altijd bezig gehouden. Ook die van Panorama. In 1975 reisden verslaggever Peter Hagtingius en fotograaf Robbie Bouwer af naar Asten, elf jaar later Léon de Galan en Guus de Jong. En vorig jaar ik, dus. Voor de ontknoping. Een getuige met gewetenswroeging vertelde in het diepste geheim twee jaar geleden aan de CIE in Eindhoven wat er was gebeurd. 

Hans Martens had een geheime relatie met de vrouw van een onderaannemer. Uit Deurne of Asten, dat is niet helemaal duidelijk. Die had daar lucht van gekregen en de jongens ‘s nachts naar een plek gelokt. Vermoedelijk geld in het vooruitzicht gesteld. Voor een klus. Het was alleen bedoeld voor Hans, maar Hans had geen auto, Piet wel. 

De onderaannemer was op dat moment aan het werk bij de aanleg van een weg in Duitsland, een eindje verderop, tussen Straelen en Kerken. Daar zou hij samen met op z’n minst één andere betrokkene de jongens hebben begraven, nadat ze waren vermoord.

De zaak is allang verjaard en het is de vraag of er alsnog een onderzoek wordt opgestart. De politie heeft er overigens wel alles aan gedaan wat men binnen de mazen van de wet kon. De rechercheurs zijn ook bij de betreffende persoon geweest, de onderaannemer-van-toen. Maar dat was te verwachten: die gaf geen sjoege. Maar er moeten in Asten en Deurne aardig wat mensen zijn die van deze duistere hoed en mysterieuze rand weten.  

 

8 Reacties

  1. Tedje van Es
    21 januari 2015 - 12:57

    Klinkt als een fabeltje. Iemand bellen voor een ‘klus’ waarvan je weet dat hij geen auto heeft. Vrij onlogisch, met inderdaad het risico dat ze ineens met zijn tweeën verschijnen en je dus een probleem extra hebt. Als die persoon echt wat zou weten en serieuze gewetenswroeging had, dan kan hij toch simpel de plek aanwijzen waar ze liggen. Maar hoeveel verhalen er wel niet bestaan van vermiste personen die onder de snelweg schijnen te liggen, die net toevallig op moment van verdwijnen wordt aangelegd. Net alsof alle bouwvakkers die aan zo’n snelweg werken achterlijk zijn en de volgende morgen niks merken aan hun eigen bouwterrein. Ik kan zo drie zaken noemen waarbij deze roddel ook speelt, waaronder eentje in Haarlem.

    Beste Tedje,

    Ik begrijp je argwaan, maar hier ligt het volgens mij heel anders. Het aanwijzen is niet het probleem, maar het opgraven (in Duitsland).

    Hendrik Jan

    Reply
  2. Tedje van Es
    21 januari 2015 - 14:28

    Ja, daarom wijzen ze zo’n locatie ook aan. Je weet dat daar nooit gegraven kan worden, omdat de kosten voor de logistieke omlegging gigantisch zijn. Er ging in Amsterdam ook een tijd zo’n verhaal dat er iemand onder de Rembrandt-toren bij het Amstelstation zou liggen. Probeer dat maar eens te ontkrachten met bewijs. Moet je die hele toren weghalen, daarom zijn dat soort verhalen altijd bullshit. De Panorama serveert een Broodje Aap: lijk weggewerkt onder een laagje asfalt.

    Beste Tedje,

    Kan het zijn dat je het verhaal helemaal niet gelezen hebt?

    Hendrik Jan

    Reply
  3. R. Hood
    21 januari 2015 - 21:42

    Nou voor iedereen die 40 jaar geleden eens ergens een gat heeft gegraven weet echt na al die jaren niet meer te vertellen waar dat precies was. Bedoel de snelweg is er dan nog wel, maar vegetatie en of bebouwing er om heen en dergelijke veranderen. Tenzij hij er elke half jaar een ode heeft gebracht aan die ‘begraafplaats’. Plus moet de (ex) vrouw van de onderaannemer toch ook argwaan hebben gekregen. Die twee gasten verdwenen in de nacht dat man lief ook niet thuis was ‘s nachts?! Mijn idee is ook ‘broodje aap’ verhaal.

    Beste R. Hood,

    Je hebt het verhaal niet gelezen, dus houd je commentaar even voor je. Dit is gezwets.

    Hendrik Jan

    Reply
  4. Anoniem
    22 januari 2015 - 22:56

    Ik ga zeker de panorama kopen,maar ik meende dat jijzelf ook dacht,HJ,dat ze waarschijnlijk te water zijn geraakt?

    Beste Anoniem,

    Blendle kan ook. Ik dacht dat eerst ook, voordat ik me erin had verdiept.

    Hendrik Jan

    Reply
  5. willem
    23 januari 2015 - 18:16

    wie gaat nou midden in de nacht ergens na toe, om over een klus te praten ?

    Beste Willem,

    Verhaal zeker ook niet gelezen?

    Hendrik Jan

    Reply
  6. HOLSKENS
    20 mei 2015 - 19:23

    BESTE LEZERS,VOOR ALLE DUIDELIJKHEID MIJN VERHAAL,.EIND 2012 IS ER BIJ CIE (CRIMINELE INLICHTINGEN EENHEID )INFORMATIE BEKEND GEWORDEN DAT EEN PERSOON IN 1974 BETROKKEN IS GEWEEST BIJ DE MOORD OP PIET HOLSKENS EN HANS MARTENS, DIE PERSOON DE AANGEVER HEEFT DE TWEE MANNEN UIT ASTEN MET MESSTEKEN OM HET LEVEN GEBRACHT, NADAT ZE IN DEURNE OP STAP WAREN GEWEEST,TIJDENS HET UITGAAN HEB IK PIET MIJN BROER NOG GESPROKEN IN DE ZANZIBAR, PIET EN HANS ZIJN IN DE ZANZIBAR MET IEMAND OF MEERDERE PERSONEN IN GESPREK GEKOMEN, EN TIJDENS HET GESPREK IN EEN VAL ZIJN GELOKT,NA VIJF MINUTEN KWAM PIET WEER NAAR MIJ ,MET ZIJN WOORDEN ! IK GA NU WEG , EN ALS IK TERUG KOM HEB IK VEEL GELD, DIT WAREN DE LAATSTE WOORDEN VAN PIET , DE AANGEVER DIE OP 13 DEC 2012 IN EINDHOVEN ZICH HEEFT GEMELD, ZOU DE DADER IN DUITSLAND ENKELE KM OVER DE GRENS WERKZAAM ZIJN GEWEEST IN DE WEGENBOUW, WAAR HIJ GEZIEN DE WERKZAAMHEDEN DE LIJKEN GEMAKKELIJK KON LATEN VERDWIJNEN, HIJ HEEFT NA DE MOORDEN DE TWEE LIJKEN IN EEN AUTO MEEGENOMEN NAAR DE PLEK WAAR HIJ WERKTE IN DUITSLAND (EN GEDUMPT) , FAM MARTENS HEEFT DIT VERNOMEN VAN HET CIE,IN 2012 EN IK BROER VAN PIET VERNAM DIT VERHAAL VAN FAM MARTENS OP 3-6-2014 IVM ZWIJGPLICHT DOOR HET C.I.E OPGELECHT AAN FAM MARTENS .

    Reply
  7. Harry van den Berg
    9 maart 2016 - 16:38

    Nadat ( ongeveer een week of wat later) de beide heren al als vermist waren vermeld, heb ik Piet nog gezien en gesproken in een discotheek in Venray waar ik ook zo af en toe kwam. Ik kwam hem daar tegen en ik zei tegen hem “Hé Piet ze zijn je aan het zoeken, je bent als vermist opgegeven” Piet zei, ik moet even naar de WC en dan zie ik je zo meteen wel” Ik heb hem daarna niet meer gezien. Ik heb dit verhaal toen een dag later of zo aan Gerrit Holskens verteld. Ik weet het niet maar ik denk dat dat hele Duitsland verhaal niet klopt.

    Beste Harry,

    Ik denk dat je je vergist. Het is niet goed voor te stellen dat de mannen nog een week lang ergens hebben rondgelopen en dat jij de enige bent die hen nog heeft gezien.

    Hendrik Jan

    Reply
  8. Frans
    13 maart 2017 - 08:17

    Wat ik het vreemde aan deze zaak vind is het volgende. Op bestaat een site van de politie waarop “alle” vermiste personen zouden staan. dat is deze site https://www.politie.nl/gezocht-en-vermist
    Waarom staan deze 2 mensen hier niet bij ??????? Kennelijk is deze site ook niet volledig.

    Reply

Reageer