Dag des oordeels voor Geert G: het wordt 20 jaar

Als gezegd, in het vorig bericht: vanmiddag was de uitspraak tegen Geert G., voor zijn betrokkenheid bij de moord op de Marokkaanse inbrekers Karim en Fouad.  In hoger beroep werd hij vrijgesproken van moord, wel veroordeeld voor twee keer doodslag. Het vonnis van de rechtbank was dertig jaar, de uitspraak: twintig.

Daar wringt naar mijn idee toch iets. Het is duidelijk dat Geert is meegetrokken in een actie die hij zelf niet zou hebben uitgevoerd. Hij heeft ook niet geschoten.

Wat Lau Geeraerts deed, was puur moord. Dat had niks met doodslag te maken. Ik zou dan eerder denken aan medeplichtigheid aan moord. Daar staat misschien wat minder straf op dan het hof hem eigenlijk wil geven, omdat hij al die jaren zijn mond heeft gehouden over de vindplaats van de lijken. Dat was weliswaar uit – begrijpelijke – angst voor Geeraerts, maar het lijkt me dat dit wel heeft meegewogen in het eindoordeel. Ik ben benieuwd hoe juristen hiernaar kijken.

Vorig bericht staat hier

16 Reacties

  1. Jurist
    27 februari 2017 - 15:15

    HJK, meneer heeft jaren zijn mond gehouden en heedt geholpen bij het wegmaken van het “bewijs.
    Meneer heeft geluk dat hij niet voor moord is veroordeeld. hij is willens en wetens meegegaan met Lau die een vuurwapen meeneemt. Wat ga je dan doen, waarschuwingsschoten ermee lossen?
    HJK je doet alsof je erbij was, wie zegt dat hij niet heeft geschoten? Er is geen andere getuigen meer, hij kan er zijn eigen draai aan geven.
    Meneer heeft geluk, maar een stukje minder als de Marokkanen in de bajes erachter komen dat hij erbij was!! Laat je zeepje niet vallen!!

    Reply
    • mokum
      27 februari 2017 - 20:15

      @jurist wat een wazige klets, ben je ook zo’n mocro fan? Lees meer dan eens dat mensen mocro’s haast ophemelen tot ware goden, denk je echt dat ze hebben gewacht tot de rechter netjes uitspraak deed en dan nog hem de kans gaven tot het hoger beroep haha? Als iemand in de bajes echt ergens van verdacht word dan krijgt die ze verdiende loon in andermans ogen al wel eerder of hadden ze iemand ze tijd fijner gemaakt voor een gunst, maar er zijn er zat die geen ruk doen of blijven spreken over hun vi die ze niet op het spel willen zetten. Uiteraard gebeuren er dingen binnen de muren, maar doe nou niet alsof hij een dead man walking.

      Reply
  2. Rippen=Dom
    27 februari 2017 - 17:03

    @Jurist

    Marokkanen hebben echt niet zoveel te vertellen in de bajes. Dat je dit zegt, getuigt van onwetendheid. Marokkanen zoeken steun bij elkaar, maar de meeste kruimelaars vallen echt niet onder die befaamde zogenaamde Mocro-maffia, de meeste hebben geen nagel om aan hun reet te krabben en kijken wel beter uit in onmin te gaan vallen bij medegedetineerden. Of risico nemen voor een ander. Sterker nog: het zal de meeste Mocro’s hun reet roesten of twee rippertjes er niet meer zijn, Het doodschieten van rippers was misschien wel het uiterste, maar als deze Mocro’s hun vingers thuis hadden gehouden en niet bij criminelen waren gaan inbreken, was dit ook nooit gebeurd. Dat weet iedereen en dus wordt deze doodslag (officieel vastgesteld door de rechtbank) ook niet als zeer onterechte en laffe daad gezien, of als daad waarmee je medegedetineerden nu zo mee tegen je in het harnas jaagt. Integendeel. Je kunt het nou eenmaal niet accepteren dat je gepikt of verraden wordt. Dat weet ook iedereen. En dacht je nou echt dat in de bajes Marokkanen al niet op de hoogte zijn over wie of wat? Sleep on.
    Of het als slimme daad gezien wordt, is weer een ander verhaal. De meeste mensen zullen eerder geneigd zijn te denken: voor een wiethok 20 jaar opknappen? Lekker slim. Er valt nu nl. helemaal weinig wiet meer te kweken voorlopig de eerste 13 jaar…. laat staan geld te verdienen.

    Reply
  3. Tinus
    27 februari 2017 - 18:57

    @Jurist Die Lau en geert g. Waren beide bewapend met een geweer en een pistool.
    Het is nooit duidelijk geworden wie heeft geschoten. Tijdens t onderzoek bleven ze naar elkaar wijzen met de vinger. Lau G heeft uiteindelijk het enige juiste gedaan en Geert G. Kan +-12 jaar zeepjes rapen voor de Mocros.
    Hoop dat ze hem er flink van langs geven.

    Reply
  4. Corleone
    27 februari 2017 - 20:18

    Zullen vast geen 20 prettige jaren worden voor de onderkruiper. En over doden praten is makkelijk natuurlijk, die kunnen zich niet meer verdedigen. Geert kan vertellen wat die wil, Lau kan er niks meer tegen in brengen. Dus het wringt echt niet bij mij.

    Reply
  5. Siem
    27 februari 2017 - 20:58

    Had vrijspraak verwacht voor moord/doodslag, juridisch gezien. En hoogstens een veroordeling voor het wegmaken van de lichamen. Ronduit: een belachelijk vonnis!

    Reply
  6. zn
    27 februari 2017 - 23:08

    Ja misschien beter geweest om ze in hun ballen te schieten. Of hun handen eraf hakken? (dieven).

    Reply
  7. Krystof
    28 februari 2017 - 00:00

    Zag in de bajes eens een mocro met hakenkruis op zijn rug getatoeerd,dan vraag je je wel eens wat af

    Reply
  8. M-020
    28 februari 2017 - 03:48

    Voor die 2 gasten was het gewoon risico van het vak, de eigenaren hadden alleen de lichamen eerder vrij moeten geven. Dat is tenminste mijn mening, in sommige landen mag je je bezit verdedigen. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan en aangevallen met een voorwerp die je vind in zo een boerenomgeving en gooien op noodweer.

    Reply
  9. Hermanos
    28 februari 2017 - 14:25

    Luister dan Rippen=Dom, ik kan aan je tekst zien dat je hebt vast gezeten(wet van Mulder of zo) een paar weken omdat je geen belkaart kon kopen om je familie te smeken om voor je te betalen.ik ben geen Marokkaan,maar ik kan je wel vertellen dat zij de scepter zwaaien in de bajesen,na 10 jaar cel kan ik jou dat wel meegeven. Het zijn geen Surinamers of Antillianen die hun maaltijd bij elkaar moeten bietsen om te kunnen koken of rookwaar bedelen.

    Reply
    • jailtime
      1 maart 2017 - 08:03

      gelijk heb je ze hebben altijd zat geld. leven daar altijd goed .in tegen stelling tot anderen gedetineerde .
      rippen IS DOM .maar jou uitlating is nog veel dommer .

      Reply
  10. Jos
    28 februari 2017 - 19:02

    Mij vraag blijft voor wie werken die 2 zogenaamde 2 onschuldige schaapjes.
    20 jaar is behoorlijk veel. Voor een zaak met zoveel open vragen.

    Reply
  11. zn
    1 maart 2017 - 18:55

    Juist@ jos

    wie waren ze aan het bellen..?? Toen de een was aan geschoten in dat wiethok..

    Er zijn altijd meer belangen… Die je niet ziet of hoort in de rechtsgang. ( ik mis martin kok hier in. haha die durfde wel iets meer)

    En tuurlijk is het spijtig en zwaar voor de familie en mensen die zijn achtergelaten…. Maar ieder zijn eigen verantwoording voor de daden en beslissingen die je zelf neemt.

    stelen rippen of afpakken. hoe je het ook noemt… als je het doet… weet je ook wat je iemand aandoet.. of dat iemand het jezelf aandoet.

    Laterssss

    Reply
  12. JanmetdePet
    1 maart 2017 - 20:11

    Ik vraag mij sindsdien nog steeds af: wat hadden de heren rippers nou eigenlijk verwacht? Dat Lau G. de politie ging bellen dat er inbrekers in zijn pand waren? Deze jongens zijn doelbewust bij dit pand binnen gegaan, ze moeten ook geweten hebben wie de eigenaren waren. Iedereen (ook mensen zo als ik die totaal geen idee hebben) weet toch wel dat het in alle professionele wietkwekerijen vol met bewegingsdetectoren hangt. (er kruipen soms zelfs krokodillen rond). Je kan toch als ripper niet zo naief zijn om te verwachten dat het zonder gevolgen zou blijven…? Deze jongens hebben zonder over de gevolgen na te denken, zelf hun families in het ongeluk gestort. Oke, je mag in NL niet voor eigen rechter spelen, maar daar kun je toch verder geen enkel recht aan ontlenen? Ik raad beide families aan door te gaan met hun leven en niet de schuld bij anderen te zoeken. Zo hard zit het (criminele) leven soms in elkaar…

    Reply

Reageer