Ad van Hout (broer van Cor) over de erfenis

In het Algemeen Dagblad en EenVandaag aandacht voor Ad, broer van Cor van Hout.  Over zijn eerste televisie-interview ooit, maar voor mijn boek over Cor heb ik hem natuurlijk heel vaak gesproken en daar komt hij veel aan het woord.

Een onderwerp dat hij toen meed was over het opgraven van het losgeld. Hij vertelde wel dat hij samen met Thomas van der Bijl naar Parijs was geweest. Maar toen lag het allemaal nog gevoelig, met het Goudsnipdossier.

Kinderfoto van Cor en Ad

Over de erfenis zegt hij: “Volgens hem moet Sonja Holleeder, de ex van Cor, veel meer geld hebben ontvangen dan ze tegenover de politie heeft verklaard.”

Dat is inmiddels wel duidelijk.

 

In zijn verklaringen vertelt Willem Holleeder uitvoerig hoe het gegaan is met het losgeld. Dat ze ‘natuurlijk’ niet zo dom zijn geweest dat allemaal mee te nemen naar Frankrijk: veel te link. Hij is later zelf teruggegaan, met de schoonvader van Leen Bosnie, om het op te graven. En dat Thomas het zou hebben gewisseld bij het GWK: onzin, daar blijkt ook helemaal niets van.

Ad vertelt nu: “Ik ging samen met Thomas, die had net een nieuwe Golf, naar Parijs toe. Ik heb op vliegveld  Charles de Gaulle een Renaultje 5 gehuurd. Ik ben achter Thomas aangereden. Zijn we naar het bos gegaan. En Thomas is daar aan het scheppen geweest.”

Wie of wat moet je geloven? Het ‘schep-verhaal’ en het wisselen door Thomas ontbeert elk feitelijk aanknopingspunt, behalve dat Thomas het heeft verteld. Het is ook onwaarschijnlijk: hij kan zelfs fysiek en logistiek onmogelijk die zeven of acht miljoen gulden aan losgeld onopgemerkt bij GWK’s hebben ingewisseld.

In het interview zegt Ad “geen cent te hebben ontvangen” uit de erfenis van Cor. Ik weet niet wat hij er in EenVandaag nog meer over vertelt, maar dit klopt natuurlijk met wat Holleeder beweert: dat Astrid dat allemaal heeft tegengehouden. De familie dacht (en denkt) dat Willem de boosdoener was. Maar dat Cor de familie geld had beloofd, dat was een verhaal dat in de familie breed leefde.

Hun moeder is overleden in de periode dat ik met het boek bezig was. Ik heb haar één keer ontmoet. Ad vertelt dat toen ze overleed, ze een armenbegrafenis heeft gehad. Hij is kwaad dat Sonja niet is bijgesprongen. “Als ze zoveel centjes heeft, betaal dan de begrafenis van mijn moeder. Daar ben ik kwaad over. Ik geef dit interview vanwege de eerlijkheid. Dat ze eerlijk is over de erfenis.” 

Het zal allemaal nog wel ter sprake komen. Ik zie nergens wanneer het interview wordt uitgezonden, maar dat zal op de reguliere EenVandaag-tijd zijn. 

De Crimesong van de dag: He ain’t heavy, he’s my brother. Van de Hollies. Zie hier

47 Reacties

  1. Frans
    9 maart 2018 - 09:18

    Onder dieven en boeven zijn geen mannen ( en dus ook geen vrouwen ) van Eer. Alles draait om geld, wat vaak niet eens echt kan worden uitgegeven.

    Reply
  2. Bas
    9 maart 2018 - 09:50

    Hij verteld ook dat hij Cor zn bodyguard was hahaha. Ze willen nu de holleeders aanpakken dat snap ik ook wel weer

    Reply
  3. Mies
    9 maart 2018 - 10:10

    Vind dat losgeld verhaal van Willen geloofwaardiger. Het waren geen domme jongens en alleen domme jongens gaan met hebben en houwen op de vlucht de grenzen over. Zeker die tijd met alle controles en gedoe.

    Reply
  4. pauke van wal
    9 maart 2018 - 12:20

    Het meest wonderlijke is natuurlijk dat Ad van Hout hier Willem zijn advocaten een enorme steun biedt.
    Hiermee gaan zij Sonja om de oren slaan dat zij hier over heeft gelogen en daarmee alles wat zij verklaart heeft onbetrouwbaar is.
    Mijn vraag is dan ook,wat wil of denkt van hout hier mee te bereiken?

    Reply
    • Free willem
      9 maart 2018 - 16:47

      Willem heeft cor niet omgelegd.
      Sonja weet meer,zij had immers geen goede relatie meer met cor.
      En wou al zijn geld.
      Deze Sonja en Astrid en die Sandra
      Willen geld meer niet,Alles op alles willem moet weg.leugens voor levenslang .

      Deze zaak zit al zwaar te wankelen.
      De zussen liegen, op veel punten. Kunnen ze geen antwoord geven.

      Kijk dat willem een crimineel is kan wel .
      Maar dit is een opgezet spelletje
      Die taps zijn zo zielige als ik weet niet wat ..ik scheld nog meer dan hem in gesprekken ben je dan een moordenaar haha..elke keer weer die gesprek in de media.

      Let maar op Willem komt vrij.

      Reply
    • Batman
      10 maart 2018 - 16:29

      Sonja heeft sowieso wat uit te leggen lijkt me als ze volhoudt 63 ramen voor 1,1 miljoen euro te hebben verkocht. Dat betekent zo’n 17.500 euro per raam. Lijkt mij aan de lage kant, lijkt me dat ook eenvoudig aangetoond kan worden, dat ze het dan ver onder de marktprijs heeft verkocht. Nog even los van de vraag waarom ze het heeft verkocht. De panden leverden jaarlijks minimaal het bedrag waarvoor ze het verkocht heeft aan huurpenningen op. Waarom zou je dat doen ? Dat is ongeveer hetzelfde als dat je de open haard met briefjes van 1000 gaat aansteken: kapitaalsvernietiging van jewelste. Ik heb wel eens gelezen, dat Sonja niet als de slimste van de Holleeders gezien wordt, maar Astrid wel. Die had haar zus toch kunnen adviseren dat dit niet echt een verstandige move was. (Als dit verkoopprijs van 1,1 miljoen euro klopt).

      Sonja heeft dus in ieder geval de schijn tegen, dat ze met opzet een te laag bedrag noemt omdat dit beter in haar straatje paste. Ze kon (op papier) hard maken, dat ze geen cent aan de erfenis heeft over gehouden, want alles is naar de fiscus gegaan. Ze heeft hiermee vervolging afgekocht en ook voor eventuele schuldeisers heeft ze een verhaal, want ze heeft niets meer.

      Ze heeft zich (samen met Astrid) alleen in de vingers gesneden, omdat ze dit als HET motief heeft genoemd waarom Holleeder haar broer heeft vermoord. Dus de verdediging van Holleeder KAN niet anders dan daar nu mee aan de slag gaan. En nu loopt ze dus het risico dat ze als leugenaar ontmaskert wordt, met alle gevolgen van dien voor haar rol als getuige in dit proces.

      Beste Batman,

      Dat bedrag van 1 miljoen was de deal met justitie, ik geloof niet dat iemand beweert dat die Achterdam voor 1 miljoen is verkocht.

      Hendrik Jan

      Reply
      • Batman
        10 maart 2018 - 20:48

        Hoi HJ,

        Sonja wel. Zij zegt dat ze de achterdam voor 700k heeft verkocht en 40 kilo goud. (toevallig had ze ook al voor Cor’s dood 40 kilo goud gekregen). Dat komt in de reportage van 1 vandaag naar voren en kun je ook bijv. hier (https://www.crimesite.nl/sonja-holleeder-erkent-witwassen-heineken-losgeld/) teruglezen.

        Alleen zegt Holleeder dat Sonja tegen hem op de avond van de liquidatie heeft gezegd 10 miljoen (guldens of euro, dat isniet duidelijk). Marcel Grifhorst noemt 5 miljoen euro. Er wordt dus over verschillende bedragen gesproken.

        Tijdens het proces was er ook een hele discussie over Robbie of Bertus Hassing. De verdediging zegt de laatste, zij houdt vol de eerste.

        Reply
        • Frans
          11 maart 2018 - 12:39

          Cor van hout is in 2003 doodgeschoten. Toen hadden we euro’s.

          Reply
          • Batman
            11 maart 2018 - 17:07

            Klopt, 1 jaar. Willem Holleeder noemde het in de rechtzaal zonder valuta-aanduiding, vandaar even de slag om de arm. In een aantal andere gevallen was duidelijk dat hij wel over guldens sprak volgens mij.

      • dikke Lien
        11 maart 2018 - 00:54

        jawel hoor. Sonja beweert dat. 7 ton en 40 kilo goud toch?

        Als je liegt is het het beste (liefste controleerbare) waarheid met leugens te vermengen. Stel dat Holleeder achter de moord op van Hout zit, wie zou dan de meest logische opdrachtgever zijn? Degene die er het meeste voordeel uithaalt. Even denken wie is dat..?
        Ja dan kun je niet echt praten want dan hang je sowieso. Of je nou Willem of Sonja heet. Wie zou die Willem nog geloven als hij die twist er aan zou geven? De eerste die praat heeft gelijk bij justitie.

        Dan zou je dus krijgen van : ja, je weet wat ik met Corretje gedaan heb. en : Als ze praat over Cor dan is het klaar etc etc maar dan in een heel andere context. Je kunt naar hartelust al die opgenomen gesprekjes allerlei kanten opduwen maar hij zit dan hoe dan ook fucking klem tussen de deuren van de tram.

        Reply
        • Harrie
          11 maart 2018 - 09:57

          Dikke Lien, ga eerst eens wat over de zaak lezen en verschillende verklaringen, voordat je reageert. Hier blijkt uit, dat je de zaak helemaal niet volgt en alleen reageert op een paar citaten. Daarbij, wie het eerst praat met justitie die heeft gelijk?? Nou, dan gaan er heel wat landveraaiers nu direct op de brommer hoor.

          Reply
          • Frans
            11 maart 2018 - 12:41

            Zo werkt het helaas wel vaak…

          • dikke Lien
            11 maart 2018 - 19:21

            beste Harrie, Ik heb heel lang geleden al geleerd dossiers te beoordelen op wat er NIET in staat. En als jij dat niet weet over de eerste die praat dan moet je nog heel wat leren blijkbaar.

  5. Batman
    9 maart 2018 - 12:29

    Zou de waarheid in het midden kunnen liggen ? Dat ze een groot deel in NL hadden achtergelaten en een klein deel in Frankrijk. (In het geval ze daar langer moesten blijven dan voorzien en zonder cash zouden komen te zitten. Maar dat ook dit kleinere bedrag net te veel was, dat ze niet het risico wilden lopen, dat dit bij een eventuele politie-inval gepakt zou worden).

    Reply
    • Moessie
      9 maart 2018 - 19:32

      Geloof dat ze 3 ton hadden meegenomen voor op de vlucht wat uiteindelijk in een piano is teruggevonden. Dit meen ik mij te herinneren uit het boek van de Vries. Lijkt mij zat genoeg. Daarnaast waarom zouden Willem en Cor het risico nemen om van Frankrijk naar Nederland in een verhuiswagen te zitten om dat geld op te graven als van der Bijl en remmetje betrouwbaar genoeg waren om dat ook te doen? Ze hadden immers dat geld in Parijs ook al opgegraven. Geloof er in ieder geval geen reet van dat zij het volledige losgeld of een groot deel daarvan mee naar Parijs hadden genomen.

      Reply
      • Hans
        11 maart 2018 - 23:30

        Ad is niet remmetje

        Reply
  6. Harrie
    9 maart 2018 - 12:33

    Ja, hij gaat zichzelf natuurlijk ook een beetje opblazen, maar van de erfenis dat geloof ik wel. De dames hebben een sterker belang bij een verdwijning van Cor, dan Willem dat had. Het was feitelijk gewoon of Cor weg of het geld weg.

    Hoe hij er dan bij komt dat hij 98% zeker weet dat Willem het heeft gedaan omdat Cor dat gezegd heeft vind ik maar vreemd. Het is niet zo zeker als 99 en 100, dus feitelijk weet hij niks meer dan een gerucht,
    waarschijnlijk hard ondersteund door de Vries en de zussen.

    Hij hoopt natuurlijk dat de Zussen en WIllem allemaal verdwijnen en dat hij er nog wat aan overhoud, maar eerst de Neus weg, want dan kan hij nog onderhandelen met de zussen.

    Reply
  7. Kees
    9 maart 2018 - 15:48

    Als het testament ze dwars zit kunen ze naar de rechter stappen maar ze hebben geen poot om op te staan.Geen van de zeiksnorren die geld wil zien is een erfgenaam,ruzie over een erfenis vecht je uit in de rechtzaal en niet met zielig doen in de krant.

    Reply
    • Anoniem
      9 maart 2018 - 19:50

      Nou wat die erfenis betreft had Sonja Holleeder nog het minst recht omdat ze nooit getrouwd is met cor en ze al jaren niet meer samen woonde

      Reply
      • Kees
        11 maart 2018 - 19:48

        Het testament zegt iets anders.

        Reply
    • Wesselac
      9 maart 2018 - 21:28

      Een, met zwaar illegaal verkregen gelden, erfenis uitvechten in de rechtszaal… Gaat niet gebeuren natuurlijk…

      Reply
  8. Spider
    9 maart 2018 - 18:45

    2003 is Cor v Hout neer geschoten, en Ad v hout werd daar, terwijl onderweg was naar Cor, over gebeld…
    Waren we in 2003 al zover dat we met mobieltjes rondliepen? Of had hij een pieper?

    Reply
    • Harrie
      9 maart 2018 - 19:56

      Kom op he in 99 liep ik al met de Nokia 3210 en daarvoor de Motorola met klepje.

      Reply
    • Kaziem
      9 maart 2018 - 20:04

      Nmt’s en Gsm’s hadden wel al half jaren negentig , bij het normale publiek

      Reply
    • Frans
      9 maart 2018 - 21:27

      Ik weet niet waar jij mee liep , maar ik had gewoon een mobiel telefoon hoor. Die heb ik vanaf 1996. Is niet zo raar hoor.

      Reply
    • Lou
      9 maart 2018 - 22:05

      We hadden toen al gewoon mobieltjes Spider.

      Reply
    • Anoniem
      10 maart 2018 - 00:40

      Jazeker hadden we toen al mobieltjes, 2001 had ik me eerste.

      Reply
    • Ronmvv
      10 maart 2018 - 01:43

      Ja natuurlijk halverwege de jaren ’90’ begon dat

      In Nederland werd het eerste gsm-netwerk in juli 1994 geopend door het toenmalige PTT Telecom volgens wikipedia

      Reply
    • mus
      10 maart 2018 - 02:02

      in 1986 zag ik mn oom al op het terras bij de vinkeveense plassen mobiel bellen. kostte iets van 15-20.000 gulden, met zo’n dikke “autoaccu” en zo’n krulsnoer dr aan. Als je die toen niet had hoorde je er echt niet bij.
      Daarna kreeg je zo’n zwart of wit melkpak met antenne die waren al weer een stuk goedkoper.
      Dus ga d’r maar van uit dat ze vanaf die tijd allemaal mobiel waren. Vaste autotelefoon hadden ze al wat eerder.

      Reply
    • jasper
      10 maart 2018 - 10:24

      pff kom je uit een aardappel ofzo ??
      denk eens ff na

      Reply
      • Spider
        10 maart 2018 - 13:08

        Rustig maar hoor, stel alleen maar een vraag…

        Waar heb jij fatsoen vandaan?

        Trouwens als je beter had gekeken had je kunnen zien dat mijn vraag ruimschoots was beantwoord, maw, jouw reactie was overbodig…

        Reply
        • koos
          10 maart 2018 - 18:00

          omdat de meeste graag willen dat jij denkt dat ze allemaal hele grote en slimme boeven zijn

          Reply
        • Youhan
          11 maart 2018 - 01:13

          Net zoals jouw reactie, wijsneus.

          Reply
  9. dikke Lien
    9 maart 2018 - 19:22

    Deze man zijn eigen moeder heeft een armenbegrafenis gehad. Hij moet zich schamen om dat te vertellen.

    Reply
  10. Dana
    9 maart 2018 - 21:21

    In 2003 liep iedere Jongere al met een Nokia 3210

    Reply
  11. Wesselac
    9 maart 2018 - 21:33

    Het verhaal over het losgeld slaat natuurlijk nergens op.
    Samen met Thomas en in de auto van Thomas naar Frankrijk om daar vervolgens een auto te huren en rond te rijden terwijl Thomas in zijn eentje 8 miljoen opgraaft en versleept naar een gwk….
    Had nou iets beter over deze smoes nagedacht Ad… Dit ontkracht je geloofwaardigheid behoorlijk.

    Wel mooi dat de zusters er alles aan doen om geen foto’s van hen in de media te krijgen en dat Ad meerdere familie video’s de wereld in slingert waarop Sonja van alle kanten te zien is…

    Reply
  12. mijzelf
    10 maart 2018 - 06:11

    voor de willem lovers in denk dat jullie net zulke laffe honden zijn als hem kan niet anders ,vrouwen meppers een vriend verraders als het te heet onder zijn voeten word stapt hij over naar de vijanden kan toch niet zo zijn dat jullie dat stoer vinden lafaards en over dat losgeld waarom zou ad dat zeggen als het niet zo was heeft hij hier wat mee te winnen denk het niet toch

    Reply
    • jasper
      10 maart 2018 - 10:26

      play the game zo gaat het in die wereld heet niks voor niks de onderwereld..

      Reply
  13. mijzelf
    10 maart 2018 - 06:28

    welkom in de soap van de familie holleeder een familie van list en bedrog die op commando kunnen huilen schelden en je beste vriend zijn die het zo leuk vinden dat ze je weer zien die je kadootjes brengen als ze denken dat ze je nodig hebben (haha peter de vries) droom maar lekker verder liefde en vrienschap kunnen deze mensen niet dus blijf vooral geloven in deze soap van verraad en bedrog en blijf goede tijden slechte tijden volgen en geloof er vooral stellig in dat dit waar is whahaha

    Reply
    • Harrie
      10 maart 2018 - 12:02

      Weet niet hoe jij het hebt, maar het klinkt behoorlijk als de werkelijkheid wat jij zegt. Het gebeurt overal in het klein en in het groot haat en nijd.

      Al is het maar die vervelende collega, die er stiekem voor heeft gezorgd, dat je spullen kwijt bent en niet verder kan.

      Deze zaak ligt onder een vergrootglas en als iemand iets verkeerds zegt of doet, dan word een ruzie of wat dan ook al gauw een oorlog.

      Ik wacht nog steeds op het proces van Ludo Sanders met al zijn smerige zaakjes;)

      Reply
    • Batman
      11 maart 2018 - 23:26

      Ook hier de verwisseling guldens en euro. Waar Sonja zegt dat ze het voor 700.000 euro en 40 kilo goud heeft verkocht, zegt Grifhorst hier 750.000 gulden en 40 kilo goud.

      Reply
      • Frans
        12 maart 2018 - 09:33

        Het lijkt mij sterk dat er iemand is die in 2003 in guldens betaald zou willen worden. Eind 2001 was er in Nederland best wat commotie om dit alles om te wisselen. Zeker als je een beetje ( veel ) zwart had liggen. Veel betalingen werden uitgesteld aan het einde van dat jaar. Niemand had nog zin in guldens.
        In 2003 hadden producten en vastgoed echt al Euro prijzen hoor.

        Reply
        • Batman
          12 maart 2018 - 14:13

          Het gaat erom of ze euro’s en guldens door elkaar halen. Veel mensen hebben in hun hoofd nog jarenlang met guldens gerekend nadat de euro was ingevoerd. Ikzelf nog minimaal 5 jaar. Dat heeft niets met de fysieke betaling te maken. Wij hebben geen bankafschriften van de transacties.

          Bovendien zegt Rob Grifhorst hier, als je het artikel gelezen hebt, dat de koop al min of meer in 1998 was beklonken, hij al een deel (40 kilo goud) voor Cor zijn dood had betaald en de rest kort na de dood van Cor in 2 contante betalingen. Of dat waar is, is een ander verhaal. Het gaat erom dat er geen duidelijkheid is over wat er voor de Achterdam betaald is.

          Reply
          • Mis
            12 maart 2018 - 15:02

            Moeilijk te geloven dat Cor zich zou laten afschepen met 40 kilo goud en 7 ton contant voor de achterdam.

  14. VandaagAnoniem
    11 maart 2018 - 09:48

    Dus broer, vertrouweling en beveiliger van Cor had het goud op zolder maar heeft nooit iets gekregen?
    Kreeg de indruk dat Cor graag met geld smeet en familie het belangrijkste was.

    Reply
  15. Martijn
    14 maart 2018 - 08:55

    Als het om geld draait komen alle ratten en egoïsten wel te voorschijn.
    Naïef om je daar als buitenstaander in te gaan mengen Cor had niet voor niets een Testament.

    Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.