Djordy’s nabestaanden: wie betaalt de schadeclaim?

“De raadsman van de vriendin en het dochtertje van Djordy Latumahina liet woensdag weten te zullen aansturen op een schadeclaim wegens shockschade en gederfde inkomsten.” 

Vrijdag was er in het proces tegen de verdachten van de moord op deejay Djordy Latumahina aandacht voor de nabestaanden. Indrukwekkend en confronterend, hopelijk ook voor het zootje ongeregeld op de tekening van Aloys Oosterwijk hier onder (de onderste rij).

Namens de nabestaanden zag ik Richard Korver en Yehudi Moszkowicz. Ik was er later ‘s middags niet bij, misschien heb ik iets gemist, maar ik ben in de verslagen nergens de schadeclaim tegengekomen. In de wandelgangen hoorde ik wel iets over één komma nog wat miljoen.

Het is zonneklaar dat het leven van de vriendin van Djordy grotendeels is verwoest. Ze heeft ernstige lichamelijke en emotionele klachten. Dat het niet onredelijk is daar enige vergoeding voor te geven, daar zullen de meesten het wel over eens zijn. Maar hoeveel en wie moet het betalen?

Laten we ervan uitgaan dat deze verdachten worden veroordeeld. Dan zullen zij in principe voor de kosten van zo’n claim opdraaien, maar het is overduidelijk dat er hier geen cent te halen valt. De advocaten staan hen Pro Deo bij. Misschien op één of twee na, dat weet ik niet zeker. Nu is dat Pro Deo nog altijd een uurtarief waar de meeste freelancers een moord voor zouden doen, maar toch: het geeft aan dat er niks te halen valt. Het zijn stuk of stuk losers. Degene die ervan wordt verdacht de contacten te hebben gehad met de opdrachtgever, degene die het grote geld voor deze klus heeft gekregen, staat nergens ingeschreven en heeft niks op zijn naam staan.

Dat is ook nog wel een ding. Zo’n aanslag komt niet uit de lucht vallen. Iemand heeft er veel geld voor over gehad om iemand uit de weg te ruimen, om wat voor reden dan ook. Er zal een aanbetaling zijn geweest van – naar ik schat – 50.000 euro. De rest als de klus was geklaard. Of er bij een vergismoord (dat begrip wordt inmiddels in bijna alle media gebruikt) ook het resterende bedrag wordt uitgekeerd, weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen van niet.

Als er een claim wordt toegewezen, betaalt de Staat het en die probeert het te verhalen op de veroordeelden. Dat komt er in de praktijk op neer dat ‘wij’ ervoor opdraaien: als er al iets van terugkomt, is het tientjeswerk. Dat roept de vraag op: wie betaalt de advocaten van de nabestaanden? Krijgen ze een percentage van de claim, of heeft justitie hier een regeling voor en zo ja, geldt die dan ook in andere gevallen? 

De Crimesong van de dag heeft te maken met iemand uit de muziekwereld die ons ook is ontvallen, maar op een heel andere manier: Klaasje van der Wal, van Shocking Blue. Zie hier

 

 

 

33 Reacties

  1. Bondtehond
    11 maart 2018 - 10:43

    Vind dat een totaal irrelevante vraag in dit verband. Kan mij het schelen wie dat betaalt? Belasting betalen doe je toch. Liever hieraan betalen dan in een van de vele bodemloze putten te flikkeren, zoals parkeerbelasting die nu ook arme burgers plukt in wijken waar voorheen totaal geen parkeerproblemen waren.
    Dat bedrag wordt inderdaad voorgeschoten door de Staat en via het CJIB teruggevorderd op de verdachten. Dat zal natuurlijk langzaam gaan als er geen vermogen is. Slachtoffers kunnen ook een beroep doen op het schadefonds geweldsmisdrijven: https://schadefonds.nl/.
    Die nieuwe regeling is natuurlijk wel goed, ook al betalen “wij” dat met z’n allen. Als je zelf slachtoffer wordt, houdt dat in dat je zelf (mits toegewezen) ook gebruik kunt maken van die regeling. Dat zie ik als een soort verzekering. We betalen met z’n allen de lasten. En dat is hun van harte gegund. In dit geval vind ik dat die vriendin van Djordy Latumahina Cherissa en hun/haar dochtertje alle schadevergoeding toekomen die je maar kunt bedenken. Als er iemand onterecht is getroffen is en getekend is voor het leven is zij het wel. Om over het kindje nog maar te zwijgen…

    Reply
    • Maurits de Vries
      11 maart 2018 - 12:59

      Sowieso. Geen enkele schadevergoeding zal hoog genoeg zijn. Verschrikkelijke tragedie die zijn weerga niet kent…

      Reply
    • mus
      11 maart 2018 - 16:55

      Als slachtoffer heb je helaas gewoon verloren zodra je slachtoffer word, dat is altijd zo. De straf van justitie is nooit hoog genoeg en zelf mag je geen incasso gaan doen.
      wij kregen zo ook via schadefonds ons eigen belastinggeld terug omdat de kip te kaal was om te plukken en slachten doen ze helaas niet aan anders had de overheid de organen wel kunnen verkopen.
      Iets van 2500 euro kreeg ik voor het overleven van een moordpoging.
      Maar dan hebben we het over zaken met een verdachte waar justitie tot vervolging over gaat en probeert een veroordeling te krijgen. En we hebben allemaal kunnen lezen dat iets van 82% van de misdrijven nooit vervolgt word. Als ik die pipo niet zelf binnen dat kwartier gepakt had dan had ik niks gehad en was er geen vervolging geweest. Dan had die pipo al in oost europa gezeten en had het me nog een hoop geld gekost om hem te gaan zoeken.
      Daarom moet je als slachtoffer nergens op rekenen. Ga er vanuit dat het allemaal niks word dan valt het uiteindelijk niet zo tegen. Justitie interesseert het als organisatie namelijk geen ene ruk, behalve als ze er zelf wat mee kunnen winnen. Bijv. een officier die hogerop wil, of om de beeldvorming in het publieke te verbeteren. De politiemensen op straat zijn elke dag werkelijk voor de kat zn kut bezig, en voor de toekomst van de korpschefs en hun baasjes. En aan de teringleijer die onze aangifte niet wilde opnemen wil ik nog even zeggen je kunt wel een blauw pak aantrekken maar als je voor 100% uit stront bestaat dan ruiken we dat heus wel. Je mag je kapot schamen met je grote bek die je 3x zo hard terug kreeg. En dan een echte menselijke agente neerzetten die zit te huilen tijdens het opnemen van de aangifte omdat je zelf niet met mij in dat hokje wilde? Had je geen zin of durfde je niet??? En als je nu denkt straks nog vervelend te moeten gaat doen omdat je teringleijer genoemd word…
      @Bondtehond of jij de vraag irrelevant vind boeit toch helemaal niet? Moet Hendrik Jan toch zelf weten waar hij vragen over heeft? Ik vind het een terechte vraag.

      Reply
      • mus
        11 maart 2018 - 16:59

        p.s. de veroordeling die onze dader kreeg was 3x kut, sloeg nergens op en inmiddels is de situatie weer net zo gevaarlijk als toen want gekkie de moordenaar loopt hier gewoon weer dagelijks door de straat en enige wat wij kunnen doen is wachten tot ie het weer doet en kijken wat politie en justitie dan doen, als we het dan tenminste ook overleefd hebben. Nederland is stuk.

        Reply
        • Suffe sjors
          13 maart 2018 - 10:01

          Dus gekkie de moordenaar loopt alweer door de straat?
          Slappe ouwehoer en fantast! Waarom is ie niet naar oost europa gegaan dan? Omdat je liegt en intressant wilt doen dat blijkt uit de opmerking:” met je grote bek die je 3x zo hard terug kreeg”
          Kinderachtige flapdrol dat je er rond loopt! Met je zielige opmerkingen over je ip adres en stoere toetsenbord praatjes!
          Als je zo stoer bent om via internet mensen te bedreigen en zelfs uit te nodigen om ze ” rust te geven ” waarom doe je dat niet bij je zogenaamde huurmoordenaar die nog steeds door je stráat loopt en waar je niks aan doet flapdrol verspil je eigen tijd met je slappe geouwehoer!

          Reply
      • Maurits de Vries
        12 maart 2018 - 04:28

        Dus omdat je die pipo zelf gepakt hebt, heb je nou 2500 in je zak. En nou voel je je zeker kampioen. Maar hij had het zeker niet voor niets op jou gemunt. Dat maakt het verschil, slimme. Je begrijpt er niet veel van…

        Reply
        • mus
          12 maart 2018 - 12:23

          Wat lul jij nou mafklapper? kun je niet lezen?? Probeer het nog eens en als het dan nog niet lukt flikker dan gewoon een heel eind op ofzo. Voor de extra duidelijkheid die pipo had waandenkbeelden en had naast ons gezin ook zn eigen ouders, een school en een sporfaciliteit op zn lijstje staan.
          Als zn actie bij ons gezin was geslaagd en de politie had em dan gepakt dan had ie 20 jaar gekregen, precies zo als iemand die net zo leip was en het zelfde deed een tijd later in een andere provincie, die kreeg 20 jaar. Mischien moet je die nabestaanden ook even zeggen dat ze er niks van snappen, en dan die van Djordy ook even zo gek benaderen mafklapper. Nee val gewoon dood neer ofzo, jij begrijpt er Echt niks van.
          En als je nog een grote bek hebt dan mag je bij Hendrik Jan mijn ip adres opvragen en langskomen
          Als iemand jou ooit helemaal de touwtiefus slaat ja dan zal ie het niet voor niets op jou gemunt hebben, kan me voorstellen dat je vaker zulke achterlijke uitspraken doet.
          Als je nog niet snapt mag je bij Hendrik Jan mn IP adres opvragen en langskomen dan zal ik je live allemaal even laten zien en laten meemaken. Gekke idioot.

          Reply
          • Maurits de Vries
            12 maart 2018 - 16:58

            Ok, je probeert me te imponeren. Dat gaat jou nooit lukken, pik. Je hebt duidelijk een agressie probleempje. En dat op het internet. Kansloos, man. Moet je wat aan doen, want dat is geen leven zo voor je…

        • Suffe sjors
          13 maart 2018 - 10:13

          Je moet niet eens op die idioterie ingaan. Agressie probleem is niet zijn enige probleem ik denk dat zijn denk dat zijn iq, empatisch vermogen en gebrek aan gezonde verstand hem meer belemmerd! Vandaar dat ie hier van die spannende inhoudloze verhaaltjes verzint om ons, maar vooral zichzelf te vermaken.
          Nou ben ik bang dat ik door mijn opmerkingen Mus op mijn dak krijg! En je kent het gezegde ; Als de mussen dood van het dak vallen” hahaha
          Mus neem je pilletjes optijd en eet gezond!

          Reply
  2. Joop
    11 maart 2018 - 10:44

    Je hebt meer humor dan ik had vermoed Hendrik-Jan!
    Fantastisch die toevoeging “(de onderste rij)” bij je verwijzing naar de tekening van Aloys.

    Reply
  3. Mike
    11 maart 2018 - 12:55

    Ik ben het geheel met Bondtehond eens. De vergoeding moet ruimhartig zijn, de werkelijke schade is onvervangbaar en niet in geld uit te drukken. Ontvangen deze mensen een uitkering, ook als ze straks veroordeeld zijn? Zo ja, dan kan dit bedrag toch geheel ingehouden worden als aflossing?
    Kost en inwoning hebben ze dan toch al, er al het overige daarbovenop mag ze wat mij betreft afgenomen worden!

    Reply
    • Frans
      11 maart 2018 - 17:42

      In de gevangenis krijg je nooit een uitkering.

      Reply
  4. Daan
    11 maart 2018 - 13:28

    Bij het bepalen van je eigen bijdrage aan een advocaat hanteert men een peildatum. Deze peildatum kan je laten verleggen. Het is dus niet duidelijk of er geld bij de verdachten te halen valt.

    Reply
  5. Lettertjes
    11 maart 2018 - 15:39

    Teveel schrijffouten ouwe..

    Beste Lettertjes,

    Welke bedoel je? Ik heb er één gevonden: zijn waar het zij moest zijn. Die heb ik veranderd.

    Hendrik Jan

    Reply
  6. Tinus
    11 maart 2018 - 16:30

    De burgers betalen helemaal niks mee met de schadevergoedingen. Justitie neemt toch elk jaar auto’s, cash etc. In beslag??!!
    En als die gasten niet willen/kunnen betalen is het maximaal 3 jaar vastzitten, ook als is het een bedrag met 19 nullen.

    Reply
  7. MopNeus
    11 maart 2018 - 16:54

    I snap dat het eigenlijke doelwit hier mooi allemaal buiten wil blijven, maar ik mag toch aannemen dat er iemand is die met deze persoon een “goed gesprek” heeft gehad met betrekking tot de opdrachtgever op zijn minst. Die persoon die weet toch echt wel van wie dit allemaal komt.

    Reply
  8. MopNeus
    11 maart 2018 - 16:55

    Ik snap dat het eigenlijke doelwit hier mooi allemaal buiten wil blijven, maar ik mag toch aannemen dat er iemand is die met deze persoon een “goed gesprek” heeft gehad met betrekking tot de opdrachtgever op zijn minst. Die persoon die weet toch echt wel van wie dit allemaal komt.

    Reply
  9. Joep
    11 maart 2018 - 17:25

    Wat me telkens weer opvalt is dat die gasten die je terecht losers noemt zwijgen en met flut excuses komen. Overduidelijk dat ze iemand uit de wind willen houden; het iq van die gasten is vast beneden het gemiddelde maar hun opdrachtgever houden ze hoe dan ook buiten schot. Zo slim zijn ze dan weer wel. Wat ik me alleen afvraag; als je toch zo ver bent gezakt zoals in dit geval; waarom bescherm je dan in godsnaam nog iemand?!?

    Reply
  10. Frans
    11 maart 2018 - 17:39

    Bij schadevergoeding wordt veelal gedacht aan het civielrecht. Om een civiele procedure voor een slachtoffer te kunnen voorkomen, kan bij de veroordeling van de verdachte een schadevergoeding worden vereist. Het slachtoffer treedt dan op als benadeelde partij in de strafzaak. Als de rechter wordt veroordeeld voor het strafbare feit, kan de rechter de veroordeelde een schadevergoedingsmaatregel opleggen. De veroordeelde moet dan een bedrag aan de staat betalen ten behoeve van het slachtoffer.

    Dus CJIB neemt de claim over. Dat is nooit verjaarbaar en je kan er ook niet voor gaan zitten. Het is een schrale troost…

    Reply
  11. JM
    11 maart 2018 - 19:37

    HJ, ik heb het al vaker aangegeven zet een banner op je site voor een pot met geld voor diverse zaken zoals deze om de nabestaande, vrouw-kids te helpen.

    De tip vd Chinees plaats je ook!

    Wees een kerel…

    Reply
  12. joop
    11 maart 2018 - 22:20

    Iets zegt me dat hier een paar rechercheurs net zolang op door blijven rechercheren totdat de opdrachtgever ook levenslang heeft!

    Reply
  13. Anton
    12 maart 2018 - 00:55

    Waarom zouden deze mensen geld nodig hebben of moeten krijgen begrijp ik niet helemaal dus alle nabestaande van slachtoffers van liquidaties terecht dankwel onterecht moeten een soort smartengeld krijgen ik zou dat smerige geld niet eens hoeven maar zo zie je maar weer geld is de duivel hoe komt het überhaupt in je op om aan geld te denken bij levensdelicten is mij aan vraagteken je krijgt het of omdat ze je heel zielig vinden of als schadevergoeding van de daders die toch nooit enig aantoonbaar vermogen hebben

    Reply
    • Frans
      12 maart 2018 - 09:38

      Nou als de kostwinner van een (jong) gezin wordt vermoord , is het best relevant lijkt mij.

      Reply
  14. Valiente
    12 maart 2018 - 14:15

    @Frans vrouwen in minicoopers zijn meestal niet de hardste werkers bedoel je?

    Reply
    • frans
      12 maart 2018 - 20:06

      Nee dat bedoel ik niet. Als je voor een paar wiet planten geplukt wordt door de staat, lijkt mij deze situatie iets rechtvaardiger. Hij is dood , kan niet meer voor zijn kind zorgen. Dat is wat ik bedoel. Jouw insinuatie is nogal smakeloos. De vrouw is haar man kwijt, moet het kind alleen opvoeden. Beetje respect. Geef haar de ( financiele) ruimte dit nu alleen te doen. Daar mogen die droeftoeters van mij tot in de dood door worden achtervolgd door het cjib. En naar mijn weten was de mini van hem.

      Reply
  15. MopNeus
    12 maart 2018 - 18:20

    @valiente. Lijkt me duidelijk wat Frans daar zegt. Heeft niks met Minicoopers te maken. Je Man/vriend/mischien wel kostwinner is uit het leven geschoten, jijzelf bent geraakt door kogels en ligt helemaal in puin, je dochtertje heeft dit allemaal gezien en was ook bijna geraakt. Dit allemaal door een paar patsers die dit deden omdat ze alleen maar het €€€teken in hun ogen hebben. Dan vindt ik ook dat je die gasten moet raken waar het ze pijn doet. Ook al kunnen ze het nooit opbrengen zo’n bedrag , het moet ze hun hele leven achtervolgen.

    Reply
  16. Bondtehond
    12 maart 2018 - 19:07

    Musje boeit een andere mening niet. Geeft niks, want dat boeit mij nou weer 0,0. En ook zijn agressieve huilverhaal is weinig interessant. Misschien had meneer agent het gewoon gehad met z’n vuile mondje en bedreigde hij die agent ook wel. Kan me bij de reden van de rest dan wel iets voorstellen…

    Reply
  17. mus
    12 maart 2018 - 21:28

    @Maurits de vries
    mischien moet je ook maar eens zo gek gaan doen tegen anderen, mischien de ouders van anne faber, of die van een willekeurig ander iemand die willekeurig slachtoffer werd van een tbs rijpe gek.
    en kom langs ik heb je uitgenodigd moet je wel wat voor doen maar kun je daarna lekker rusten zorg ik voor.

    Reply
    • Maurits de Vries
      13 maart 2018 - 05:09

      Nou, nog 1 keer dan Musje. Ik ken jouw soort. Mensen uitdagen, vervolgens klappen krijgen, daarna huilend naar de politie rennen omdat je weer eens slachtoffer bent, die willen dan weer je aangifte niet opnemen, moet je die weer gaan bedreigen en als het dan toch lukt weer een schadevergoeding eisen. Ik moet toegeven dat is ook een manier van leven. Maar je zou ook gewoon een baan kunnen gaan zoeken en gaan werken voor je geld. Veel minder poespas. Fijne dag, pik…

      Reply
      • Suffe sjors
        13 maart 2018 - 10:31

        Of gewoon op tijd je medicijnen in nemen!
        En niet zoveel fanta drinken!
        Al zal Mus alleen de moeite nemen om zijn eigen indianenverhalen even na te lezen dan zal ie toch ook wel beseffen dat een verhaal verzinnen zonder door de mand te vallen toch lastiger is dan ie dacht!

        Reply
  18. dikke Lien
    12 maart 2018 - 23:06

    Ga allemaal nog even goed lezen in plaats van op een niet bestaande vraag te antwoorden. de vraag was hoe worden die advocaten van de nabestaanden betaalt.

    Reply
  19. VVD
    14 maart 2018 - 14:46

    Op welke schadeclaim hebben zij recht dan dit is Amerika niet kogels vliegen dwars door kinderkamers krijgen die mensen de stukadoor ook vergoed zeker

    Reply

Reageer