Astrid: Thomas wilde Wim vermoorden, toen heeft Wim het omgedraaid

Astrid: “Ik zal het je nog sterker vertellen: die Ros, die kan niks over hem zeggen, De manier waarop dat geregeld is, hij heeft er wel voor gezorgd dat hij nooit contact met hem heeft gehad. Thomas had Ros de opdracht gegeven om hem te doen. Ros heeft dat laten weten, via via aan Wim en die heeft gezegd: “Dan draaien we het om, dan ga jij nu Thomas doen.” In zo’n tangetje is Ros gekomen.”

Sander Janssen: “Het was handig geweest als mevrouw dit in Passage had verteld, deze volstrekt nieuwe versie, toen ze in de zaak van Dino Soerel onder ede werd gehoord.”

Thomas van der Bijl (met bril) als drager van de kist van Cor van Hout

Een kort fragment vanmorgen. Het gaat over de moord op Thomas van der Bijl, april 2006. Fred ros was daarbij de moordmakelaar, de ‘groep Holleeder’ (Dino Soerel, Ali Akgün en Willem Holleeder) wordt als opdrachtgever gezien. Dat Thomas van der Bijl had geroepen dat Holleeder vermoord moest worden, is geen nieuws, maar dat is eigenlijk nooit zo heel serieus genomen. Als we Astrid mogen geloven, zou Thomas dus Fred Ros hebben benaderd om dit te doen.

Ik kan zo niet nakijken of het logisch of geloofwaardig is dat Fred Ros en Thomas van der Bijl elkaar kenden. Duidelijk is wel dat tot nu toe nooit is gebleken dat Fred Ros en Holleeder contact met elkaar hebben gehad. 

Dino Soerel zou hiervan hebben geweten, is het idee. Het was voor hem in zekere ontlastend geweest hierover te verklaren, om duidelijk te maken dat hij zelf dan niks met die opdracht te maken had gehad. Maar men kan zelf ook de dilemma’s wel bedenken waar hij voor stond. 

10 Reacties

  1. MDJ
    18 mei 2018 - 14:01

    Go wat simpel… Nou dan draaien we de rolletjes toch om ..dan doe jij Tomas maar.. en ja Ros doet dat ! Wat een raar verhaal!

    Reply
  2. Joost
    18 mei 2018 - 14:41

    HJk,

    Astrid is niet heel erg te spreken over jou.

    Hoe ervaar je dat zelf? Werd je bedreigd?

    Reply
  3. Vinnie
    18 mei 2018 - 14:57

    Wat?! Dat betekent dan toch dat Ros niet volledig de waarheid heeft gesproken, wat een vereiste is als kroongetuige?!

    De nieuwe “nekslag” tapes van Astrid zullen wat mij betreft nu wel echt iets inhoudelijks moeten bevatten, ben voor de rest totaal niet onder de indruk van haar verhaal.

    Reply
  4. Lou
    18 mei 2018 - 15:01

    Haha Astrid vind Hendrik Jan een kwallebak die zich door Willem onder bedreiging heeft laten inpakken bij zijn Cor van Hout boek
    Kostelijk vermaak zo op de vrijdag

    Reply
    • Ab
      18 mei 2018 - 18:43

      Dit geeft in ieder geval een verklaring voor de toon van de berichtgeving in deze zaak van de kant van hjk jegens Astrid. Niets menselijks is hem vreemd maar wel wat jammer qua onafhankelijke journalistiek.

      Reply
      • Batman
        18 mei 2018 - 21:53

        Volgens mij is Hendrik-Jan als een van de weinige journalisten vrij objectief. Hij doet niet alleen droog verslag, maar probeert waar mogelijk ook verbanden te leggen.

        Als Astrid bijvoorbeeld zegt dat Willem Thomas heeft vermoord, dan heeft zij behalve dat ze zegt dat Willem een foto had gevraagd van Thomas, niet heel veel meer te bieden dan onderbuikgevoelens, hints, speculatie enz. Veel uit 2e of 3e hand, geen smoking-guns. HJ zet daar tegenover dat het veel waarschijnlijker is dat de moord van Thomas uit een andere hoek komt en dat onderbouwt hij oa. met tijdlijnen, motieven etc. Dat zie je niet bij andere journalisten, die doen met name droog verslag.

        Probleem voor Astrid is ook, dat tijdens het proces steeds meer aan het licht komt, dat zijzelf ook niet heilig is. Ik ken haar niet persoonlijk, maar ze heeft er daarnaast al meerder keren blijk van gegeven over de rooie te gaan als zij dreigt de controle te verliezen. Dan gaat zij om zich heen slaan. Dat is hier ook weer aan de orde.

        Ik vind Sandra tot nu toe beter uit de verf komen. Die is veel minder bezig met een groter plaatje. (“Willem moet koste wat het koste hangen”, want dat is de positie waar Astrid zich inmiddels heeft gemanoevreerd). Zij geeft gewoon antwoord op de vragen en zegt blanco hoe e.e.a. in haar beleving gegaan is.

        Reply
  5. 18 mei 2018 - 17:32

    Wanneer is het nou eens afgelopen met astrid alias de judas? Die weer voor de zoveelste keer onbetrouwbaar is overgekomen

    Reply
  6. Moessie
    18 mei 2018 - 17:59

    Astrid deelt alleen een sneer uit omdat HJK één van de weinige is die kritisch is op haar verhaal. Komt misschien niet altijd met de beste scoops maar wel de meest onafhankelijke misdaadjournalist en denker. Veel respect voor jou!

    Reply
  7. dikke Lien
    18 mei 2018 - 19:09

    Hierbij roep ik op getuige Korterink.

    Wie liegt er over het wel of niet over je boek en bedreigingen wel of niet en het schrappen van iets?
    A. H Korterink
    B. A. Holleeder
    C. W. Holleeder

    Reply
  8. Pietje Bell
    18 mei 2018 - 23:54

    HJK je weet dat jij en ik het niet altijd eens zijn, dat mag,door je objectieve verslag legging tav Astrid ben je in mijn achting gestegen, Astrid is slim,maar niet slim genoeg, ze moet veel improviseren en dat gaat haar niet zo goed af,ben bebieuwd waar 1 en ander op uitkomt. WH vrij,Dino herziening, Astrid onder de groene zoden,de positie van de Ouwe .

    Reply

Reageer