Alicante: ‘tuinmannen’ met plantages; wie is de bendeleider?

De Spaanse politie heeft bij de ontmanteling van een grote drugsorganisatie vijf Nederlanders gearresteerd.Volgens de berichten zou de bendeleider in Nederland worden gezocht voor moord. Zijn wij natuurlijk nieuwsgierig naar wie dat is. Mijn Spaanse correspondenten zijn aan het snuffelen, ik verwacht morgen meer informatie.

Het speelt zich af op bekend terrein: in Alicante, in San Vicente del Raspeig. Dertien mensen zijn aangehouden. Vijf Nederlanders, twee Oekraïeners, een Rus, een Bosniër, een Colombiaan en twee Marokkanen. Allemaal tussen de 25 en 45 jaar. Drie van hen zijn vrouw. Als ik de vertaling goed begrijp zou de persoon uit Colombia een vrouw zijn.

Ik begrijp uit het Spaanse verhaal dat de boel uiterst goed georganiseerd was. Ze hadden grootschalige hennepplantages in afgelegen gebieden, die ze onopvallend beheerden. Er waren alleen wat opvallend veel ‘tuinmannen’ actief.

Het is natuurlijk verboden, maar ik vind dit een soort van misdrijven waar ik niet zoveel problemen mee heb en waarbij ik het eigenlijk sneu vind dat ze gepakt zijn. Zoveel moeite voor niks. Wellicht morgen meer nieuws.

 

11 Reacties

  1. Keepowone
    16 juni 2018 - 19:46

    Hoezo zoveel moeite voor niets?

    Het probleem is dat het geld wat hiermee wordt verdient geïnvesteerd wordt of uitgegeven in de ‘bovenwereld’ het is op zn minst eerlijk als iedereen belasting betaald natuurlijk. Daarbij zodra de belangen groot genoeg zijn zal de stap tot geweld deze belangen te beschermen kleiner worden, zie Lau g.

    Reply
  2. its me
    16 juni 2018 - 23:07

    Kern zit in Zwolle

    Reply
    • its you
      20 juni 2018 - 21:21

      De kern zit helemaal niet in Zwolle

      Reply
  3. Hen
    17 juni 2018 - 09:56

    Snap wat je bedoeld, HJ. Maar ook hiervoor schieten ze gewoon mensen dood.

    Reply
  4. Frans
    18 juni 2018 - 09:50

    De bendeleider werd gezocht voor moord vertel je zelf. Beetje vreemd dat je daar geen moeite mee hebt. Het “werk”wat de man doet , lokt dus het vermoorden van anderen mensen uit… Echt onschuldig…

    Reply
  5. Loco
    18 juni 2018 - 16:11

    Het is de neef van gwennete , Dennis m

    Reply
  6. Harry
    18 juni 2018 - 18:45

    Die kunnen hun borst natmaken, want in Spanje ga je voor dit soort dingen goed nat. En niet zo’n kutstrafje als in Nederland. Justitie maakt hier gewoon een rekensommetje:

    Lidmaatschap van een criminele organisatie, witwassen, het voorhanden hebben van een laboratorium om drugs te produceren op grote schaal (zo is de definitie van een wietplantage in de Spaanse wet) en 60 kilo wiet (dat wordt beschouwd drugshandel op grote schaal in de Spaanse wet).

    Dat is al snel 20-25 jaar cel voor alle betrokkenen, plus beslag op alle goederen die aangetroffen zijn op de plaats delict en alle bankrekeningen die gebruikt zijn voor de geldstromen.

    Dat is best wel een lange vakantie.

    Reply
    • Justitia
      21 juni 2018 - 01:09

      Wiet is toch niet meer zo hot in Spanje? Denk dat 3 jaar straf toch meer in de buurt komt? Kenners hierzo?

      Reply
      • Frans
        21 juni 2018 - 11:35

        Voor de verkoop van 1 kilo kregen in 2017 2 nederlanders 3 jaar. Hebben 22 maanden in de gevangenis gezeten. Dus het is niet zo heel gek gedacht lijkt me als ze zoveel vinden met geld en waardevolle spullen. Fijne vakantie.

        Reply
      • Harry
        21 juni 2018 - 15:08

        Justitia,

        ik woon al 25 jaar in Spanje. Je mag in Spanje 2 planten hebben in je eigen huis voor eigen gebruik. Alles dat georganiseerd en grootschalig is, wordt aangeklaagd voor de punten die ik voorheen al opgesomd heb. Er is iets meer gedoging, als in “medicinale cannabis clubs”, maar die kunnen op ieder moment binnengevallen worden en aangeklaagd, want de wet voorziet niet in deze mogelijkheid. Je mag wel (kleine hoeveelheden) drugs thuis hebben voor eigen gebruik. Maar je mag er niet mee over straat. Grammetje wiet op zak is 300 euro boete. Als je gefouilleerd wordt (dat mag op ieder moment op de openbare weg zonder dat er aanleiding toe is gegeven) en de drugs zijn verpakt op “commerciële” wijze (meerdere zakjes), dan kun je worden aangeklaagd wegens dealen. Dat is meteen 2 jaar zitten, en je komt ook niet vrij totdat de zaak voorkomt. Een maat van mij regelde voor een paar gasten een halfje wit op een party, bleken die gasten stillen te zijn. Die zat meteen 2 jaar vast.

        Commercieel wiet produceren in Spanje is echt een heel slecht idee. De Guardia Civil heeft je zo in de smiezen, zeker als je grootschalig bezig bent, en dan krijg je de kans om er heel lang over na te denken. Ze nemen ook niet meteen actie, maar laten de mensen hun gang gaan terwijl ze geobserveerd worden en gaan pas over tot arrestatie als de hele club bekend is en het bewijs onomstotelijk vaststaat. Dat kan, in sommige gevallen, tot 2 jaar duren. Hier wordt echt met een heel ander bijltje gehakt. Ik sta ervan te kijken dat toch weer iedere keer mensen uit Nederland denken dat ze ermee weg kunnen komen. En oh ja, een Spaanse gevangenis is geen Nederlandse gevangenis. Geen laptop, geen playstation en geen internet zoals in Nederland. Hier doe je “hard time”…

        Reply
  7. houtmus
    18 juni 2018 - 23:37

    hendrik jan, je uitspraak over sneu dat ze gepakt zijn snap ik niet. jij weet toch onderhand ook wel hoe de zaken gedaan worden in deze wereld? in de wereld van de plantjes heeft niemand schone handen.
    voor 1000 euro wiet schieten ze mekaar al af als de knip leeg is.

    Reply

Reageer