De spookrijder en de trucker: niks over de veroorzaker

Even een kleine oprisping tussendoor. Ik zet het onder het kopje ‘verkeer’, want het is niet echt misdaad. Of toch wel? Eerst het bericht over een spookrijder op de A16. Waarbij een 27-jarige man uit Litouwen betrokken was en een 49-jarige man uit Dordrecht.

Er werd niet gezegd wie van de twee de spookrijder was, maar is het heel fout om te denken dat het de Litouwer geweest zal zijn? De Rotterdammer bleek de bekende imam Abdullah Haselhoef te zijn. Ik kon maar één bericht vinden waaruit je kon opmaken dat hij niet de spookrijder was, maar de Litouwer. Vanwaar deze geheimzinnigheid?

Later: een vrachtwagen op de A12 door de vangrail gereden, op de andere helft terechtgekomen, ook twee vrachtwagens betrokken geraakt. De oorzaak van het ongeluk: hoor je niks over. Wie of wat. Alleen dat de politie mensen die foto’s maakten vanuit hun auto boetes krijgen. 

Is het erg fout om te denken dat de oorzaak te maken heeft met een krakkemikkig voertuig uit het oostblok? Het is al vaak gemeld dat veel ongelukken met vrachtwagens – of files door ‘stilstaande vrachtwagens’ – daarmee te maken hebben. Dit keer: geen woord.

Waarom mogen we dit niet weten? Ook als het een 100 procent veilige vrachtwagen was en een honderd procent fitte chauffeur wil ik dat ook wel weten. En wie draait er uiteindelijk voor de schade op, als het wél een buitenlandse transporteur is? 

6 Reacties

  1. Witte
    13 juni 2018 - 11:23

    Beste ,
    Ongeluk is door klapband veroorzaakt.
    Zie gelderlander Van gisteren

    Beste Witte,

    Hoe ontstaat een klapband?

    Hendrik Jan

    Reply
    • JM
      13 juni 2018 - 13:02

      Het was de A16 HJK afgelopen weekend. Klapband zou kunnen nieuwe band en de dealer heeft de band te hard opgepompt.

      Reply
      • Hans
        14 juni 2018 - 00:20

        Of een beschadiging aan de band

        Reply
  2. Spoorwijker
    14 juni 2018 - 09:13

    Banden van vrachtwagens worden vaak geplakt, dan wordt er als het ware een nieuw loopvlak op de band geplakt. Dat is stukken goedkoper dan een nieuwe band en wordt dus vaak gedaan. Dit is een business op zich en compleet anders dan bij personenauto’s. Maar gaat dus ook regelmatig mis.

    Reply
    • Jan met de Pet
      14 juni 2018 - 22:53

      Dat heet coveren van banden. Is hetzelfde procedee als bij een nieuwe band hoor, daar wordt ook het loopvlak er ook op geplakt. Het gevaar hierbij is dat het een gebruikte band is, waarin misschien wel een niet zichtbare beschadiging zit. Bijvoorbeeld ooit eens een hoge, scherpe stoeprand meegepakt.
      Maar er is niks van te zeggen, ik heb ooit wel een klapper gehad met een hagelnieuwe Michelinband. En op de vooras hou je er niks aan.

      Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.