Befehl ist Befehl in Culemborg: wie wil zo agent zijn?

“Je bent dus politieagent en om half zes ’s ochtends hijs je je met 9 collega’s in een kogelvrij vest. Je stapt in een arrestantenbus, er is ook een hondenbrigade. Levensgevaarlijke crimineel oppakken? Nee hoor, te Culemborg een ‘illegaal’ gezin uit Oekraïne aanhouden.  In Nederland geboren en getogen kinderen vastzetten. Die daarna, ‘begeleid’ door 9 marechaussees, naar Oekraïne worden gedeporteerd. Ze weten niets van dat onveilige land, spreken de taal niet.”

Onze Zuid-Franse correspondent kijkt soms met een argusoog naar zijn vorig vaderland. “Ik baseer me op verslaggeving in NRC/Handelsblad,” schrijft hij

“Ik dacht: als je nou agent bent, wat vind je dan van zo’n opdracht? Om een gezin het holst van de ochtend met alle dreiging van dien wakker te maken en te arresteren. Zou zijn/haar moeder trots zijn op zo’n klabak?

En ik moest even aan de cijfers van toen denken. Tweede Wereldoorlog, Nederland – naar verhouding – kampioen Joden deporteren. ‘Dankzij’ de Nederlandse politie en de NS.

Het oorlogstribunaal in Neurenberg heeft destijds uitgemaakt dat je je niet kunt verschuilen achter ‘Befehl ist Befehl’. Eigen verantwoordelijkheid éérst.

Krijgen ze dat niet geleerd op de politie-academie?

Ik zou wel eens met zo’n agent(e) willen spreken die dat gewoon doet: een onmenselijke klus accepteren.”

Aldus onze correspondent. Hij is de enige niet.   

 

17 Reacties

  1. joop
    11 juli 2018 - 08:45

    We kennen niet voor niks het aloude Nederlandse spreekwoord. Liever een zus als hoer dan een wout als broer.

    Reply
  2. Anoniem
    11 juli 2018 - 09:02

    En wat is het alternatief? Je kunt ook als staat besluiten gezinnen met kinderen niet uit te zetten. Dat betekent dat iedereen die illegaal met kinderen in Nederland is en niet meewerkt aan vertrek gewoon kan blijven.

    Reply
  3. Alternatief
    11 juli 2018 - 09:44

    Het alternatief is dus zorgen dat ze voor dat de kinderen geboren worden weten waar ze aan toe zijn. Vaak is dit al zo en toch komen er dan kinderen. Wie moet je dan scheef aan kijken, de staat? Of de de ouders die kinderen nemen terwijl ze weten dat ze illegaal in een land verblijven….

    Reply
  4. Dirk
    11 juli 2018 - 09:51

    De beste man is al eens betrapt met een vals Pools rijbewijs in 2013 en heeft toen asiel aangevraagd. Leefde volgens eigen zeggen al sinds 2001 in Nederland. 12 jaar onder de radar blijven, vals rijbewijs.
    Vraag je af waar ze al die jaren van hebben geleefd.
    Zeer logisch dat er geen veldwachter op een varken de mensen komt ophalen.
    Vreemd dat Russen uit de Oekraïne met kinderen wel mogen blijven en mannen en vrouwen van ”we are here” die ook kinderen hebben, volgens de opinie moeten oprotten.
    Op deze manier komt heel de wereld hier geluk zoeken, je produceert een paar kinderen en je bent binnen.
    Rusland en Oekraïne zijn gewoon veilige landen.

    Reply
    • JM
      11 juli 2018 - 11:31

      Een groep illegalen maakt al maanden de straten van Amsterdam onveilig, kraken leegstaande panden om er te wonen en dit wordt toegestaan?

      Maak een keuze en zet gelukzoekers eerder het land uit maar laat kinderen met rust die de taal van herkomst land vd ouders niet spreken.

      Zolang de VVD (de rijken) aan de macht blijven zal het klootjesvolk machteloos toekijken, mits er een opstand komt en de mensen de straat op gaan om ervoor te zorgen dat de mensen in dit land geholpen worden, voedsel banken? Toeslagen? Zolang je met een uitkering/toeslagen het verschil met een werkend persoon minimaal-verschil tot stand brengt zal dit voor velen personen met een uitkering geen reden zijn om de mouwen uit de handen te steken om te gaan werken.

      Al vele jaren weten de mensen die de politiek bedrijven in Den Haag niet wat er in de wijken in Nederland speelt. Zolang we nog onnodig geld blijven pompen naar Brussel waar absuurde betalingen maandelijks worden gedaan aan ambtenaren tja dan blijft het water naar de zee brengen.

      Reply
  5. J. Witzmacher
    11 juli 2018 - 10:58

    De Joodsche Raad was kampioen joden registreren en opsporen,laat de Nederlandse joden maar eens de hand in eigen boezem steken.
    De geschiedenis kent vele kanten waarvan altijd eentje eenzijdig belicht word.
    Ook het getal van 6 miljoen is uit de lucht gegrepen de aantallen doden in concentratiekampen zijn allang herzien b.v. Auschwitz van 3 miljoen naar 1 miljoen,Majdanek van 1 miljoen naar 100.000 etc. en volgens de wereldalmanak gaat het al sinds 1949 om naar schatting 3 miljoen waarvan de helft omgekomen is in kampen.

    Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.

    Reply
    • Mark
      11 juli 2018 - 18:44

      Oh, maar één miljoen doden in Auschwitz? Nou, dat valt dan nog mee hè, waar hebben we het eigenlijk over dan?

      Reply
      • Anoniem
        11 juli 2018 - 22:01

        En als we de niet Joodse erbij tellen komen we weer op het oorspronkelijke aantal uit?

        Reply
  6. Janhp
    11 juli 2018 - 14:51

    Je kunt agenten denk ik niet spreken over hun gevoel omdat ze die niet hebben, ze zijn zo geprogrammeerd tijdens hun opleiding dat ze niet voor rede vatbaar zijn en niks voelen en begrijpen van andermans situatie.
    Menselijke kant hebben ze niet , het zijn net robots die volgens hun besturingssysteem te werk gaan , geen gevoel en geen begrip of medeleven.
    Valt niet te communiceren met ze omdat ze werken zoals het in hun hoofd is geprogrammeerd is als een robot en inhumaan.

    Reply
  7. Citizen
    11 juli 2018 - 15:48

    Nederland is toch een democratisch land,die zogenaamd andere landen (Turkije/Marokko) wil vertellen wat democratie precies inhoudt. Kijk naar jezelf zou ik zeggen.Nederland is het enige land in Europa die kinderen opsluit.

    Reply
    • Mark
      11 juli 2018 - 22:24

      Hey kijk, een DENK stemmer….

      Reply
  8. Henk
    11 juli 2018 - 16:23

    Ben je op vakantie HJK dat je deze reacties doorlaat? Wat een stuitende domheid…

    Beste Henk,

    Ik heb even getwijfeld, maar ik schat het zelfdenkend vermogen van mijn bezoekers zo hoog in dat ik denk dat ze zelf hun conclusies wel trekken.

    Hendrik Jan

    Reply
  9. koos
    11 juli 2018 - 16:32

    waarom dan ook niet zo strijdvaardig om die parasieten van we are here ons land uit te gooien,

    hebben al voor miljoenen aan schades veroorzaakt en zullen nooit iets constructiefs bijdragen aan de

    maatschappij behalve vegeteren ,blijkbaar genieten ze bescherming van Groen Links

    en andere geitenwollensokkenfiguren want een bijstandsmoeder die betrapt word op een uurtje

    zwartwerken word wel genadeloos gepakt en gestraft

    Reply
    • RRon
      12 juli 2018 - 00:23

      – “Hebben al voor miljoenen aan schades veroorzaakt..” Waar baseer je deze uitspraak op?
      – “..en zullen nooit iets constructiefs bijdragen aan de maatschappij behalve vegeteren.” U heeft een werkende kristallen bol?
      – “…blijkbaar genieten ze bescherming van Groen Links en andere geitenwollensokkenfiguren want een bijstandsmoeder die betrapt word op een uurtje zwartwerken word wel genadeloos gepakt en gestraft..”
      Ik denk (Ja,.. dit is een inschatting èn een mening) dat bijstandsmoeders niet zo veel te vrezen hebben van GroenLinks of geitenwollensokkentypes. Maar u denkt dit dus wel ??

      Kortom: ‘Three strikes… you’re out!’ (maar dat zult u wel niet begrijpen. En: Ja. dat is een mening. Mìjn mening.)

      Reply
      • koos
        12 juli 2018 - 16:53

        Kortom: ‘Three strikes… you’re out!’ (maar dat zult u wel niet begrijpen. En: Ja. dat is een mening. Mìjn mening.)

        je hoeft niet zo neerbuigend te doen ,bewaar dat maar voor je vriendjes op Joop.nl,

        dus je ontkend de miljoenen schade die deze illegalen criminelen hebben veroorzaakt ,

        gevold door miljoenen aan onnodige gerechtsprocedures aangemoedigd door subsidiegeile

        advocaatjes die te slecht zijn voor de echte advocatuur en de belastingbetaler onnodig

        op kosten jaagt met het onzinnige procedures ,

        en dan nog van die wiggers er om heen die samen strijden tegen dit onrecht

        want de wereld is tenslotte van iedereen en niemand is illegaal,hahaha

        Reply
  10. gekke dirk
    11 juli 2018 - 20:59

    ze hebben goed gehandeld. illegaal is illegaal. alleen ik vind wel dat het wat korter mag duren om een beslissing te nemen.

    Reply
    • Martijn
      12 juli 2018 - 10:30

      17 jaar…. 17 jaar… Waar the fuck hebben deze slimme mensen van instanties goed gehandeld? Nergens.

      Reply

Reageer