Had Laura Korsman (24) gered kunnen worden van stalker?

Van dezelfde leeftijd (bijna) als Anne Faber. Laura Korsman was 24 toen ze werd vermoord, Anne 25. Allebei student in Utrecht. Het verschil: bij Anne zag niemand het aankomen, die willekeurige ontmoeting met de levensgevaarlijke losgelaten psychopaat Michael P., bij Laura hing het onheil in de lucht. Na een vakantietrip met haar 31-jarige vriend, die niet goed was verlopen, had ze onlangs de relatie verbroken. Na drie jaar.

Hij kon dat niet verkroppen. Dat komt meer voor. Ging vervelend doen. Ook dat komt meer voor. Maar hoe ernstig was de dreiging? Laura woonde samen met twee andere studentes.

Gistermiddag werd haar lichaam ontdekt. Ik las dat de medebewoonsters hem het pand hebben zien verlaten. Wat betekent dat ze dus thuis waren toen hij Laura vermoordde. Ze had al aan verschillende mensen – onder wie de snackbareigenaar beneden – laten weten dat ze lastiggevallen werd, maar hij was blijkbaar toch nog weer zonder rumoer naar binnen gekomen.

Op internet is van alles te vinden over Laura. Dat ze uit Werkendam komt, lid was van de Biesboschzwemmers, tot ze vanwege haar studie Verpleegkunde naar Utrecht verhuisde. Een mooi, sportief meisje. Een leven zoals je dat kent van studenten van die leeftijd. Reizen, foto’s, het gezin.  Je hart breekt als je het ziet.

En je vraagt je eigenlijk maar één ding af: was dit op één of andere manier te voorkomen geweest? Was ook maar enigszins in te schatten dat die vriend zó door het lint zou gaan? Opvallend: dat hij – in elk geval op het eerste gezicht – op geen enkele foto te zien is en ook niet wordt genoemd op Laura’s Facebook-pagina. Rigoureus verwijderd toen de relatie op de klippen liep?

 

11 Reacties

  1. Sjaak
    12 juli 2018 - 11:05

    Man man man wat mankeert sommige mensen?? Hoe ziek kan je zijn??

    En hoeveel van dit soort debielen lopen er eigenlijk rond vraag je je dan af…

    Reply
  2. Biggie
    12 juli 2018 - 11:57

    Een jonge meid geeft te kennen dat ze gestalkt word door een ex.(geen eigen keuze) Er zijn meer vrouwen die gestalkt werden en ook zo’n trieste einde hebben gehad, waarom krijgen deze willekeurige vrouwen never nooit bescherming van politie & justitie. Maar een journalist die over motorclubs of de mocro maffia bericht wel 24/7 bescherming.( wel eigen keuze) Dit kan er bij mij niet in en maakt me kwaad om de willekeur in onze maatschappij..

    Reply
    • Tino
      12 juli 2018 - 13:52

      @Biggie, Waar lees jij dat ze politie of justitie heeft benaderd dat ze werd lastig gevallen. Is geloof ik niet gebeurd. Ongelofelijk triest verhaal dit, word er ook erg verdrietig van. Maar ipv gelijk te wijzen..Er is maar 1 schuldige die levenslang moet krijgen en dat is de dader.

      Reply
    • Liesje
      12 juli 2018 - 18:16

      Eens, en afschuwelijk. Zij had zichzelf kunnen redden door naar een Blijf van mijn Lijf huis te vluchten. Mijns inziens is dat het enige dat haar had kunnen redden. Vreselijk.

      Reply
    • bert
      12 juli 2018 - 18:27

      Stalking komt helaas akelig vaak voor. Hier een VK artikel uit 2013 naar aanleiding van een vrouwelijke stalkster met wat (geregistreede) getallen. Het werkelijke aantal zal nog wat hoger liggen. Niet iedereen doet aangifte.

      Reply
  3. Anoniem
    12 juli 2018 - 12:53

    Love the root of all evil. Tenzij die liefde alles omvat. Dan brengt ze begrip en respect voor al. Als je van iemand houdt kan je ze laten gaan. Dit is gekrenkte zelfliefde. Waarom die lafaard zichzelf niet verwijderde als zijn ego het niet kon dragen.

    Reply
  4. tante Joke
    12 juli 2018 - 13:41

    Nee, dit had niet voorkomen kunnen worden, om de simpele reden dat de politie nog altijd geen zak doet tegen zulke kerels!
    Jaaaaaren terug kwamen ze met de belofte om huiselijk geweld harder aan te pakken.
    De enige die harder aangepakt werden en worden zijn de slachtoffers van dit soort bruten.
    Vrouwen, en uiteraard ook mannen, kunnen letterlijk geen kant op!

    Men houdt zich tegenwoordig liever bezig met zogenaamde stalkers van bekende Nederlanders die graag hun seksleven in vol ornaad [snapt u de grap HJ?] op beeld vastleggen .

    Intussen wordt de zoveelste moord op een onschuldige vrouw een steeds kleiner bericht in de media en de dader zal een bijzondere en dure behandeling krijgen voor de rest van leven. Maar waar? De gevangenissen zijn inmiddels gesloten wegens tekort aan criminelen. [HAHAHAHA].
    Er zal dan vast nog wel een plekje vrij zijn in Den Dolder waar hij in rust van zijn vrijheid kan genieten. De medewerkers daar staan die arme jongen, die het zo moeilijk heeft gehad in zijn leven, op te wachten met een heerlijke rustgevende thee met Mariakaakje.
    Bah!

    Reply
  5. Anoniem
    12 juli 2018 - 14:04

    Kijk nog eens goed op haar fb! Je ziet daar op een gegeven moment een foto van Laura met ene Dennis uit Nieuwegein. Dader komt ook uit Nieuwegein. Toeval?

    Reply
  6. Lau
    12 juli 2018 - 16:56

    Dj sam G.
    Typ maar niet hele naam

    Reply
  7. Siem
    12 juli 2018 - 22:40

    Van dergelijke berichten kan een mens of heel boos of verdrietig worden. De gestoorde had een contactverbod, dus met de vingers wijzen naar de politie is wat al te makkelijk. Ook ouders, familie, vrienden, huisgenoten, buren, iedereen was op de hoogte van de situatie. En niemand kon wat doen of ondernam wat tegen de gek.

    Probleem met dat soort idioten is dat ze hoogstens gestopt kunnen worden door een radicale aanpak waardoor ze weten dat ze zelf gevaar lopen wanneer ze met hun praktijken door blijven gaan. Angst inboezemen voor consequenties is meestal het enige dat helpt. Alleen, helaas, verleggen dat soort types dan vaak hun praktijken weer naar een ander, nieuw kwetsbaar slachtoffer.

    En tja, neemt iemand uiteindelijk het recht in eigen hand (al dan niet vanuit noodweer en ondoordacht) om van zo ‘n levensbedreigende demoon af te komen of om zijn/haar gestalkte dochter te beschermen, dan is het risico groot dat daar 10 jaar of meer gevangenisstraf op volgt. Net als bij Grietje onlangs, 30 jaar geterroriseerd door haar man, uiteindelijk gehandeld en de komende jaren de zon opsnuiven op een luchtplaats. Triest, dat is nog te zacht uitgedrukt.

    https://www.youtube.com/watch?v=OMOGaugKpzs

    En zo kan het eindigen, als een stalker niet, hoe dan ook, wordt afgeremd:

    Reply
  8. Truus
    13 juli 2018 - 13:52

    Natuurlijk had deze man gestopt kunnen worden. Alleen staan daar wetten tussenin en praktische bezwaren. Maar dat zijn keuzes. Preventief opsluiten is heel moeilijk tot onmogelijk. Dat is een keuze, de rechten van de dader gaan voor. Zeker als hij nog niets gedaan heeft. En als hij dan onverbiddelijk heeft toegeslagen, gaan deskundigen puzzelen hoe het zo heeft kunnen komen. Het kwam zo ver omdat hij niet gestopt werd. Simpel. Veel deskundigen zijn in feite overbodig. Dat wil men niet. Dus keuzes.

    Een andere keuze is dat zelfverdediging verboden is. De Laura’s van deze wereld zijn strafbaar als ze een vuurwapen aanschaffen en het ook nog gebruiken. Een mes afweren met bv een theedoek mag wel. Of het effectief is? Waarschijnlijk niet. Maar dat zijn keuzes.
    Het is duidelijk dat het hele beleid erop gericht is om zwakkeren het slachtoffer te laten worden ten gunste van de rechten van daders, en alles daaromheen zijn lapmiddelen.

    Rust in vrede, Laura.

    Reply

Reageer