Klaas Bruinsma op Netflix: oude bekenden in de serie over Drug Lords

Sinds enkele dagen is op Netflix in de serie over Drug Lords de aflevering te zien over onze Klaas Bruinsma. Hij bevindt zich in goed (dus slecht) gezelschap: een internationale keur aan drugsbaronnen en -baronessen. Er komen tal van bekenden aan het woord: Thea Moear, verslaggever Bart Middelburg, Bert Voskuil, Steve Brown.

Zulks aangevuld met mooie beelden uit de oude doos. Ik heb er een beetje aan meegewerkt. ‘Hostess’ Eliza Zwankhuizen komt aan het woord, over haar ervaringen met Klaas in een club aan de Zieseniskade. Beide dames (Thea boven, Eliza onder) ken ik goed. Met Thea heb ik het boek Godmother in Panama gemaakt, Eliza vertelt haar levensverhaal in De BV Bruinsma.

Dat ik een steentje heb mogen bijdragen blijkt uit de aftiteling, maar je moet dan wel bliksemsnel zijn: ik ben een kwartier bezig geweest om dit beeld te vangen. Het duurt minder dan een fractie van een seconde.

In de Nieuwe Revu van deze week blikt Bert Voskuil – naar aanleiding van de serie – terug op zijn roerige verleden met de maffiabaas

33 Reacties

  1. Anoniem
    11 juli 2018 - 14:30

    Club Chatterley, leuke tent, wel wat weinig kamers, is al jaren weg.

    Reply
  2. Cappo
    11 juli 2018 - 17:20

    Wat een gezemel over die Bruinsma en die ouwe temeijers, is dik dertig jaar geleden dus antiek ,er zijn nu veel grotere en slimmere jongens dan Bruinsma…..
    En als ik naar die foto’s kijk krijg ik bijna medelijden ze zijn totaal uitgerangeerd.
    Wie achterom kijkt ziet nooit de weg die voor hem ligt !!

    Beste Cappo,

    Geschiedenisles op scholen ook maar afschaffen dan? En überhaupt nooit omkijken naar het verleden?

    Hendrik Jan

    Reply
    • Frans
      12 juli 2018 - 08:33

      Wat een vreemde reactie, natuurlijk zijn moderne criminelen nog professioneler geworden. Althans , dat denken ze… Omdat er nu betere auto’s zijn, wil dat niet zeggen dat iedereen ook een betere chauffeur is.
      En in die tijd was Bruinsma in Amsterdam echt de koning hoor. Omdat drugs gebruik erg is toegenomen en er een hele grote cocaïne markt is ontstaan , kunnen nu de grootste pannenkoeken geld verdienen. lijkt mij dat de 26 koper zaak en de mocro war in Amsterdam bewezen heeft dat criminelen helemaal niets geleerd hebben van Klaas Bruinsma. Ook die ego’s zijn veel te groot en ze moorden liever dan dat ze geld verdienen of een beetje de poen delen. Er is dus niets veranderd… Hash is coke geworden. meer geld, wat ze alleen in Dubai kunnen uitgeven. Of als overjarige pubers in de nachtclubs met hun eigen neus vol. Dat is inderdaad vooruitgang…

      Reply
      • mo
        12 juli 2018 - 11:55

        @frans bruinsma was gewoon een coke junk hoor ,dus weet niet wat je allemaal ouwehoert.
        en mede door zijn grootheidswaanzin aan zijn eind gekomen

        Reply
        • Jorrit
          15 juli 2018 - 22:24

          @mo, Laat ik je uit de droom helpen, Bruinsma was in zijn periode zijn tijd heel eind vooruit. Bruinsma organisatie kan je niet vergelijken met een paar ”Mocro” groepjes die elkaar naar het leven staan. De groep Bruinsma was internationaal een topspeler in de eredivisie. Deed inkoop rechtstreeks bij de kartels in Colombia, en Pakistan. De Hudsonstraat was net een fort!!! Bruinsma was niet echt een groep maar meer een gelegenheidscoalitie van samenwerkende partners. Ze werden ook de kern leden genoemd. Aantal zijn er niet meer maar noem ze toch maar even: Flip Cohen, Timo Maiers, Stanley Hillis, Jan Femer, Mink Kok, John Mieremet, Sam Klepper, Etienne Urka, enz.. Ze opereerden in team maar haalden individueel ook partijen zelfstandig binnen. Later toen Bruinsma in 1991 (27 juni) werd doodgeschoten is ieder zijn eigen weg gegaan. Stanley Hilles, Jan Femer, en Mink Kok waren diegene die grof geld hebben verdiend aan de doorlatingen van grote partijen drugs. Beter bekend als de IRT-affaire!!!

          Thea Moear mag dan wel op leeftijd zijn en een beetje suf eruit zien nu, Maar ze kent de grootste drugslords van Colombia en heeft er zelfs een poosje gewoond. Die drugslords daar hebben een compleet eigen leger.

          Reply
          • mo
            16 juli 2018 - 07:34

            @Jorrit ik vergelijk niemand ,bruinsma blijft een coke junk .en bruinsma heeft nooit in de coke buissiness gezeten was een hasjboer.je kan wel laagdunkend gaan doen .maar alleen al samir scarface heeft al meerd verdiend dan bruinsma zijn hele kliek.ja het zijn andere tijden en ik zeg alleeen wat algemeen bekend is bruinsma was niet meer dan een hasj importeur .die op latere leeftijd verslaafd raakte aan de coke en junk werd.helaas de realiteit ,samir scaerface is ook aan zijn einde gekomen maar was geen coke junk .bruinsma wel meer kan ik er niet van maken .en al die verhaaltjes van hij was dit en dat is verleden tijd bro .uiteindelijk neergknald door een corrupte ex agent in opdracht van

        • Frans
          16 juli 2018 - 17:23

          Ach je ouwehoert zelf maar wat raak, met je saamir scarface. Op zijn slippertjes uit het leven geknald. Dat hij coke kan dealen op de oude hash lijnen omdat tegenwoordig iedereen aan de coke zit, wil dus niet zeggen dat je een beter crimineel bent. Dacht hij nog jonger was dan Klaas toen hij op zijn rug lag. Allebei hadden ze toen niets meer aan het bloedgeld wat ze verdiend hadden. Karma is tijdloos.. Jouw held is net zo aan zijn eind gekomen als Klaas Bruinsma. Er is geen verschil. Hash is coke geworden, maar dood is dood . Of het 3000 of 25000 per kilo is wat je verdiend.

          Reply
      • Anoniem
        13 juli 2018 - 13:57

        Alstublieft zeg. Een drugshandelaar is geen soldaat en al helemaal geen Koning. Dat was destijds de Koningin en niemand anders.

        Reply
        • Frans
          15 juli 2018 - 10:49

          In jouw wereld wel misschien. In die van velen doet het koningshuis er niet toe en gelden er anderen wetten en koningen. Willem van oranje was trouwens 1 van de eerste die opium naar Nederland haalden. En je hebt zeker ook nog nooit gehoord vd IRT affaire. Droom lekker verder met burger ideaaltje , maar het koningshuis is vele malen erger dan Klaas Bruinsma . Die legde alleen belasting op aan andere criminelen ipv het schaap klootjesvolk. Dat je daar voor gaat de koningin… hahaha is gewoon een nazaat van een grote middeleeuwse crimineel. Net als Bernard jr met al zijn pandjes in Amsterdam. sweet dreams met je koningshuis.

          Reply
          • Anoniem
            15 juli 2018 - 19:19

            Nederland of China? Nazaat van? Wat weet je dat allemaal goed zo ongeveer dan. De titel Koning zegt ook niks over het karakter of de persoon. Daarbij kan ik niet oordelen over de persoon. Gaat mij om woorden en hun betekenis. Lees ik katern econmie? O nee. Dat is tegenwoordig gangbaar voor moord. Terwijl moord minder letters en lettergrepen heeft. Taaldevolutie. Dat probeerde ik te zeggen.

        • Frans
          15 juli 2018 - 22:00

          Ach taaldevolutie . Lekker onbelangrijk taal. Tegenwoordig spreekt meer dan de helft al geen abn meer in Nederland. En omdat een familie zichzelf tot koningshuis uitroept , en daar politie en leger voor heeft om dat te handhaven . Wil dat nog niet zeggen dat het ook echt is. Ik ben niet geraadpleegd of deze criminelen mij de belasting mogen heffen. En China zal vast een grotere markt zijn geweest voor deze vader des vaderland. In mij ogen gewoon een drugsdealer , racist en uitbuiter. Geen haar beter of eigenlijk velen malen erger dan Klaas Bruinsma.
          https://www.crimesite.nl/dubieuze-zaken-rond-oranje/

          Reply
    • Cappoo
      12 juli 2018 - 12:24

      @Hendrik jan ……Ja Afschaffen , liefst direct nog is toch allemaal ellende , dood en verderf !
      Wie achterom kijkt ziet nooit de weg die voor hem ligt, je moet vooruit kijken niet achter uit !!

      Reply
    • Alley
      16 juli 2018 - 10:18

      Cappo, je ouders en grootouders maar in laten slapen dan? Toch oude meuk!

      Reply
  3. bassisthenk
    11 juli 2018 - 18:57

    Brownsma….grappig hoe de Amerikanen Nederlandse namen uitspreken. Klaas lukt aardig.
    Wel een goeie serie!

    Reply
  4. Bergen
    11 juli 2018 - 20:46

    Middelkoop is wel een verademing. Heeft veel kennis in huis.

    Reply
  5. Daan
    11 juli 2018 - 22:27

    Leuke serie. Goed om het geheugen weer eens op te frissen. Wat ik me echter afvraag is waarom Steve Brown vernederlands engels spreekt. Engels is toch zijn moedertaal?

    Reply
    • Frans
      12 juli 2018 - 08:18

      Steve is als baby naar Amsterdam gekomen, is dus gewoon een ras Amsterdammer.

      Reply
  6. Hans
    11 juli 2018 - 23:15

    Ik vond het een beetje tegenvallen. Veel flash, weinig inhoud. Maar goed, smaken verschillen.
    De matige vertaling helpt niet.
    Inderdaad wel leuk om oude beelden te zien van Amsterdam in de jaren tachtig.

    Reply
  7. Jeroen
    12 juli 2018 - 17:15

    Best een goed verslag van dat tijdperk, met gave oude beelden. Zit goed in elkaar en is niet eens tè Amerikaans. Geen nieuwe feiten of wetenswaardigheden maar dat was ook niet de bedoeling. Heerlijk, dat gematigd Amsterdams accent van Thea; niet ordinair viswijverig, maar lekker naïef nonchalant.

    Reply
  8. Rip Klaas
    12 juli 2018 - 21:47

    Vond hem ook niet zo goed.net als de dominee ook best slecht.eigenlijk zou er nog een mooie goede docu of desnoods serie moeten komen.je kan zeggen wat je wil, maar zo iemand als Klaas was eenmalig.

    Reply
  9. El Padrino
    12 juli 2018 - 23:12

    Klaas zijn vader had een goede soldaat opgevoed, vertrouw niemand zulke levenslessen heb je wat aan.

    Reply
  10. OldSoldier
    14 juli 2018 - 14:30

    Leuke Docu, gaaf om nog nooit eerder vertoonde fotos van Bruinsma en zelfs een gesprek van hem te horen.
    Hoop dat er nu meer naar boven gaat komen van hem.
    Klaas Bruinsma blijft voor mij toch echt de nederlandse godfather.

    Reply
    • Alley
      16 juli 2018 - 10:24

      Nooit eerder vertoonde fotos??? Onder welke steen kom jij vandaan??

      Reply
      • OldSoldier
        16 juli 2018 - 19:21

        De foto waar hij aan het terras zit/zat.. vind je nergens hoor. Maar voor jou info een steen ergens op Curacao

        Reply
        • Alley
          18 juli 2018 - 12:18

          Word het toch tijd dat je er onder vandaan komt,fotos en films gewoon beschikbaar! Al tijden…………

          Reply
          • OldSoldier
            18 juli 2018 - 15:14

            @Alley
            Dan mag jij me een link sturen waar jij die terras fotos ooit eerder heb gezien. Verdiep me veel in Bruinsma.

  11. Tim
    16 juli 2018 - 11:21

    Enige wat nieuw voor mij was was het telefoongesprek van Klaas, ik had hem nog nooit horen spreken. Voor de rest, oud nieuws..

    Reply
  12. rivierenbuurt
    16 juli 2018 - 16:27

    @mo samir is al lang verleden tijd net als gwenette hun allemaal liggen begraven snap niet dat dit jou idolen zijn

    Reply
    • mo
      17 juli 2018 - 12:49

      zijn niet mijn idolen nooit geweest vind misdaad fasscinerend ,maar het blijven criminelen .niets om idolaat van te zijn.maar benoem de feitten bruinsma leefde in een andere tijd en was aan het einde van zijn leven nog maar een schim van wie hij was en zwaar verslaafd.

      Reply
      • OldSoldier
        17 juli 2018 - 21:11

        @mo.. volgens mij is Bruinsma pas echt verslaafd geraakt na mislukking van grote berg. Misschien kan Henk Jan dat toelichten? Bruinsma blijft de grootste.

        Meer Bruinsma rare pictures please !!

        Reply
  13. Jakoba
    20 juli 2018 - 21:51

    Die foto’s op terras zijn echt nergens te vinden en ik zou graag weten wie er precies met Klaas zaten te buurten! Dus old soldier aangezien jij die beelden al kende, kun je me zeggen wie het zijn?

    Reply
    • OldSoldier
      22 juli 2018 - 09:34

      @Jacobus ik heb die fotos op het terras zelf nooit gezien, dus geen idee met wie hij daar zat.

      Reply
      • Jakoba
        22 juli 2018 - 19:41

        Snap ik. Ik bedoelde ook eigenlijk Alley, sorry, hopelijk kan hij het ons vertellen.

        Reply

Reageer