Ivana: de laatste dag

Fascinerend verslag in het Algemeen Dagblad, door Ton Voermans, over de dood van Ivana Smit in Kuala Lumpur. Het heeft weinig zin dat hier samen te vatten, het staat gratis online. Het is een gedetailleerde tijdlijn van wat Ivana de laatste dag en nacht van haar leven deed. Het lijkt mij dat er maar één conclusie mogelijk is: dat het Amerikaanse echtpaar misschien van alles te verwijten valt, maar dat ze haar bewust van het balkon hebben gegooid is wel heel erg onwaarschijnlijk. En dat Ivana al enige tijd flink van  het padje was.

Ik kan me niet voorstellen dat de rechter in Maleisië het echtpaar schuldig zal verklaren aan iets met doodslag, maar dat ze zich in dit land niet populair hebben gemaakt en dat ze beter weg kunnen blijven, is wel duidelijk. Er is toch een flinke beerput over de taboes van seks en drugs open gegaan. 

Wat ik hier niet lees, maar uit de eerdere verslagen opmaakte: laten de rechters zich beïnvloeden door ‘de Nederlandse delegatie’. Familie en vrienden en aanverwant laten door hun lichaamstaal en gedrag blijken dat ze geen hoge pet op hebben van politie en justitie in Maleisië en dat ze het niet eens zijn met de eerste conclusie van de politie: een ongeluk. Wat nog steeds het meest logische scenario is. Dan ga ik er maar vanuit dat ze in Maleisië niet de berichten lezen waarin de Nederlanders en ‘deskundigen’ hun mening geven. Westerse betweters die geen respect tonen voor hun cultuur, daar hebben ze in  Azië een broertje dood aan. In Thailand kwam Johan van Laarhoven ermee op de koffie, in Maleisië zal het niet anders gaan.  

19 Reacties

  1. Loetje
    11 augustus 2018 - 12:01

    Van drugsgebruikers is het algemeen bekend dat ze denken te kunnen vliegen er vallen er regelmatig wat uit het hotelraam in Amsterdam die het niet meer na kunnen vertellen, dus waarom zo een ophef over dit aandachtsgeile mokkel?

    Reply
    • MARDI
      11 augustus 2018 - 12:39

      Weinig intelligentie bij jou Loetje.

      Alleen bij de bepaalde drugs ga je zogenaamd ‘vliegen’, zoals LSD of Flakka.
      Alle andere zoals xtc of charlie vlieg je niet zo snel, als je er mee wordt gedrogeerd voel je hoogstens kut.

      En wat betreft Ivana zij is in de val gelokt en gedrogeerd vandaar de aandacht Pinokkio.

      Reply
      • JM
        11 augustus 2018 - 14:29

        Aannames zijn dodelijk in het leven, je zal een dochter hebben en het overkomt je als ouders.

        Zolang je er vanaf minuut een tot de laatste seconde er niet bij bent geweest kan je gissen tot je een ons weegt.

        Zoals in velen zaken zijn ook hierbij alleen maar verliezers.

        Een jong mooi meisje is niet meer en de nabestaande blijven achter met een rechte die nooit meer kan worden opgevuld.

        Soft-hard-Drugs en alchol maakt de mens absoluut niet beter alleen is er teveel geld mee gemoeid.

        Reply
      • Loetje
        11 augustus 2018 - 14:54

        Nee jij bent een goocheme jongen je hebt zeker de klok horen luiden maar weet totaal niet waar de klepel hangt !Zelfs van paddo’s gaan ze trippen en springen ze uit ramen meneer de drugsprofeet!!
        Niet zo bijdehand gaan lopen doen als je er geen kaas van gevreten hebt !

        Reply
      • Mo010
        11 augustus 2018 - 16:39

        Denk niet dat zij is gedrogeerd, zoals het al in het artikel staat beschreven nam zij regelmatig XTC tot zich en cocaïne.

        Buiten dat een meisje van 18 of 19 die al zo loopt te liegen en haar vriend al stelselmatig bedriegt vraag ik me af of je er veel aan mist, gevalletje borderliner schat ik zo in.

        Beste Mo,

        Lijkt me dat jij geen kinderen hebt en als dat wel zo is, dan zijn ze te betreuren.

        Hendrik Jan

        Reply
  2. Ab
    11 augustus 2018 - 13:39

    Zie idd geen reden waarom ze haar uit t raam zouden hebben gegooid. Ik vermoed dat het echtpaar echter wel op de hoogte was van de valpartij, en dat ze met haar rare appje aan haar vriend tijd hebben willen kopen. Bang om met drugs gepakt te worden of met drugs in hun bloed. Of om evt drugs uit de woning te kunnen halen voordat politie zou komen. Ook strafbaar maar geen moord/doodslag en idd triest einde voor een veel te jong meisje.

    Reply
  3. J.Claude Batista
    11 augustus 2018 - 16:06

    Triest verhaal, van zo veel soorten drugs in je lijf kun je goed ziek, overhit en duizelig worden, dus een val is een goede mogelijkheid.

    Hopelijk is het geen moord en komt de absolute waarheid boven tafel, maar ik denk dat dit moeilijk zal zijn om te bewerkstelligen.

    Reply
  4. Boetje
    12 augustus 2018 - 05:05

    Verhaal AD is combinatie van feiten, aannames, verklaring van de mogelijke daders en interpretatie van journalist. Kortering is degene die hieruit conclusies denkt te kunnen trekken. Jammer dat allerlei mensen zonder dossier kennis op deze wijze de opinie beïnvloeden. Ja de familie Is sceptisch over politie. Niet omdat ze geen respect hebben voor het land Maleisië, het zijn en blijven fervent Maleisië gangers. Juist omdat ze Maleisië zo goed kennen weten ze dat daar met Geld en/of invloed ALLES uitgewist kan worden. Kortering heeft iets te veel naar Peter R gekeken en meent op basis van zijn titel misdaad verslaggever dat zijn on geïnformeerde opinie wel juist moet zijn omdat HIJ ervoor heeft door geleerd.

    Reply
  5. Volger
    12 augustus 2018 - 09:57

    Heel kut allemaal, maar ze heeft lopen liegen tegen iedereen in haar omgeving, was gewoon een huppelkutje!!! Ze kwam de verkeerde mensen tegen!!! Het ergste vind ik het nog voor haar vriend en haar familie!!!!

    Reply
  6. tante Joke
    12 augustus 2018 - 10:07

    Wie deze zaak goed gevolgd heeft weet dat de Johnsons tegenstrijdige verklaringen heeft afgelegd. Ze liegen er maar wat op los. Mooi dat de familie zich niet neerlegt bij hun leugens. Daar kan Peter R. De Vries nog een puntje aan zuigen.

    Beste tante,

    Dat dat echtpaar niet deugt en liegt, is niet het punt. Het gaat erom of ze schuldig zijn aan haar dood.

    Hendrik Jan

    Reply
    • tante Joke
      12 augustus 2018 - 14:48

      Ik denk van wel Hendrik Jan. In ieder geval via drugs door het echtpaar verkregen. Wie weet kreeg ze een overdosis en wisten ze niet wat ze met het meisje aanmoesten dan het te laten lijken op een ongeluk door een val van het balkon.

      Reply
    • Karel
      12 augustus 2018 - 18:19

      Hjk als je een lichaam over het balkon kiepert? Dan verdien je in Maleisië ook de doodstraf of levenslang. …Of moeten rijke Amerikanen dan maar ermee wegkomen? Ze hadden gewoon de hulpdiensten kunnen bellen en dat hebben zij niet gedaan …het hele zaakje stinkt en daarom moeten die yankees vervolgd worden!

      Reply
      • Anoniem
        12 augustus 2018 - 20:23

        Hoe? Bewijs is al weggekocht. Geweten hebben ze al verkocht met hun ziel. Dus verwacht daar ook niks van.

        Reply
    • Anoniem
      12 augustus 2018 - 21:45

      En of niet elk bewijs is weggepoetst en gekocht. Of hun verklaringen zijn om zichzelf vrij te pleiten of een zondebok voor te schotelen.

      Reply
  7. Andre
    12 augustus 2018 - 10:13

    Als ze Maleisië zo goed kennen… Hadden ze hun (klein) dochter niet wat meer fatsoen kunnen bijbrengen?

    Reply
    • tante Joke
      14 augustus 2018 - 12:57

      Het echtpaar zal niet komen opdagen tijdens de verhoren. Wat gaat dat betekenen voor dit stel, Hendrik Jan? Weet u dat?

      Beste Tante,

      Niet veel, denk ik, ze zijn geen verdachten en misschien hoeven ze niet meer terug te komen in dat land.

      Hendrik Jan

      Reply
      • mardi
        16 augustus 2018 - 09:25

        Beste Hendrik Jan,

        En als blijkt (wat er steeds meer op gaat lijken) dat Ivana voor haar val al dood was?

        Beste Mardi,

        Volgens mij blijkt dat nergens, alleen dat er een reële mogelijkheid is dat ze voor de val al een verwonding had opgelopen. Misschien door een val op de vloer.

        Hendrik Jan

        Reply
  8. Caat
    12 augustus 2018 - 16:36

    Ik denk dat het echtpaar heel wat te verwijten is maar of dat strafbaar is. Uit het artikel blijkt wel dat Ivana van het pad af raakte met het drugsgebruik. Triest dat het zo eindigde.

    Reply
  9. Piet
    15 augustus 2018 - 15:02

    Zijn mensen blind of wille ze het niet snappen. Ze ging raar restaurant uit. Vast wat in eten of drinken gegooid door johnsons. Valt niet op dat ze uit raam is gevallen en en het pas volgende dag. Ja ja. En dan als klap op de vuurpijl snel kamer laten schoonmaken nog voordat smeris komt. En snel weg gaan uit dat land.

    Reply

Reageer