Johan Derksen is kleiner dan ik dacht

Het voetbalseizoen is weer begonnen. En dus ook Veronica Inside, met Johan Derksen en consorten. Een slecht begin, vind ik. Derksen en Van der Gijp vonden de uitzending van Zomergasten met Louis van Gaal slaapverwekkend en eigenlijk ‘helemaal niks’. Dat Derksen en Van Gaal geen vrienden zijn, is algemeen bekend. Dat ze een andere opvatting hebben over voetbal, ook. Dat het succes van Van Gaal Derksen een doorn in het oog is, is eveneens overduidelijk. Maar dat Derksen zich zó zou laten kennen had ik toch niet achter hem gezocht.

Vrijwel iedereen is het erover eens dat het een boeiende uitzending was, waarin Van Gaal een interessante en menselijke kant van zich liet zien.  En waarin hij duidelijk maakte hoe hij met mensen werkt. Als coach. Daar moeten journalisten als Derksen (en andere Cruijf-adepten) niks van hebben. Dat is hun goed recht.

Maar dat hij (en Van der Gijp) zo ‘klein’ zouden zijn om ook hier alleen maar hun gebruikelijke repertoire aan negatieve kritiek te spuien, dat maakt mijn interesse voor dat hele VI al een stuk minder. Het begint nu wel erg te lijken op: je gooit er een kwartje in en er komt een verbale diarree uit. De roem is hen toch naar het hoofd gestegen, ze gaan hetzelfde kunstje doen als al die Bekende Nederlanders die in al die praatprogramma’s opdoemen en bij wie de zelfreflectie geheel verdwenen is. Jammer.  

23 Reacties

  1. Mr. Wilson
    12 augustus 2018 - 09:31

    Het is net alsof je ze voor de eerste keer bezig gezien hebt HJK. Voor mij staan die twee al jaren voor alle PVV stemmende, in de rij van de Efteling ruzie makende, zuurkool mee naar Rimini nemende, all-inclusive buffet plunderende, all you can eat weg restaurant voer etende, luidruchtig over dingen waar ze geen verstand van hebben brallende, pro zwarte Piet activerende, pantofolo d’oro dragende Hollandse schreeuwlelijkerds die Nederland rijk is. Het soort dat de rest van ons doet zeggen dat we Belgen zijn op vakantie. Verzuurde azijnpissers die hun straat alleen maar uitkomen voor de jaarlijkse trektocht met de sleurhut of de acht dagen Antalya met Correndon en die krant met een D schrijven. Helaas zijn er daar best veel van.

    Reply
    • Thomas
      12 augustus 2018 - 20:38

      Tip: Spreek Duits, dan word je het beste behandeld. Zeker buiten Europa.

      Reply
    • Pieter
      13 augustus 2018 - 08:11

      @Mr. Wilson: Je bent er echt voor gaan zitten om al je venijn in een paar zinnen te stoppen. Is het niet? Je haalt er ook echt van alles bij. Gewoon in één woord prachtig! Ik vind het zo fijn om te lezen dat er ook nog mensen zoals jij zijn, mensen die wél op de goede politieke partij stemmen, en wél weten hoe je vakantie moet vieren en wel schoeisel je erbij moet dragen.
      Ik woon trouwens al een kleine tien jaarin het buitenland, maar ik moet je wel bekennen dat ik – en ik schaam me er nu voor – af en toe een pot sambal uit Nederland meeneem, en een paar potjes Speculoos. Maar dat is dus ook fout. Wist ik niet.
      Om deze abjecte neiginkjes uit te bannen wil ik e vragen om met die “rest van jullie” (ik neem aan dat jullie allemaal cosmopolieten zijn met een brede kijk op de wereld, een enorm historisch besef en rechtvaardigheidsgevoel, en natuurlijk volstrekt niet hypocriet) aan tafel te zitten en voor de andere helft van Nederland – de plebs – een lijstje op te stellen waarin staat wat goed is en wat volstrekt not-done is?
      En als jullie dan toch bezig zijn (Belgisch vlaggetje op tafel, want stel je eens voor dat mensen denken dat julie Nederlands zijn!) lijkt het mij een goed idee om dan meteen te brainstormen over hoe we al maatschappij dat foute gedrag moeten afstraffen. Is het handig om van zo’n figuur een “onpersoon” te maken – dus iemands bestaan uitwissen, rechteloos maken en laten creperen – of is het misschien beter om ze maar gewoon meteen af te schieten. Hun kinderen ook hè, want die ouders geven dat lage IQ door, en voor je het weet ruik je de zuurkool en Unox rookorst op de camping in RImini en loopt er weer een of andere randdebiel zichzelf op 5 december te blackfacen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. We willen een betere wereld.
      Heb je trouwens een Twitter-account waarop ik je kan volgen zodat ik op de hoogte kan blijven van de laatste trends in correct gedrag?
      Nou, ik lees het allemaal wel. Alvast bedankt!

      Reply
      • Hyde
        13 augustus 2018 - 15:09

        Hahahaha… Geweldig Pieter!!!
        Als je het Twitter-account van deze meest recente versie van Mahatma Ghandi onverhoopt buiten deze site om bemachtigt zou ik het appreciëren als je die dan ook naar mij zou willen doorzenden….
        Uiteraard wil ik me natuurlijk ook graag laven in de levenswijsheid van mr. Wilson: filantroop.

        Reply
    • Reindert
      14 augustus 2018 - 19:54

      Mooie omschrijving van het type Nederlander waar ik ook niets mee te maken wil hebben. Laat ze vooral in hun vakantie-resort blijven.

      Reply
  2. Cenk
    12 augustus 2018 - 09:39

    Ik roep dit al jaren. Deze gaaten kunnen niks anders dan mensen beledigen en afzeiken daarom blijft het programma intact. Voetbal inhoudelijk hebben ze totaal niks toe te voegen omdat ze de ballen verstand ervan hebben. Gijpie heeft nog wel een beetje verstand maar Johan bakt er niks van. Gespeeld bij kleine clubs als veendam en nog nooit een interland gespeeld maar zit daar en doet alsof die veel verstand heeft. Mensen met een lage iq die overal op lachen kijken naar dit soort programmas. De echte voetbal liefhebbers vinden het niks aan. Door die lage iq kijkers blijft het bestaan anders was het allang een flop. Zoals altijd geloven zij nu zelf dat ze heel wat zijn aangezien de molletje ze bak met geld betaald

    Reply
  3. Volger
    12 augustus 2018 - 09:51

    Eens, heb de uitzending niet helemaal bekeken! Er hadden wat kritischervragen gesteld mogen worden, maar ik vond Louis er heel symphathiek uitkomen en ik weet van een paar spelers, dat hij heel erg bevlogen is en dat hij het uiterste van zichzelf eist, maar ook van zijn spelers en eerlijk is eerlijk, dat heeft hem geen windeieren gelegd en over het algemeen lopen al zijn (ex) spelers nog steeds met hem weg!!! En dan is het ook zo eerlijk om hem ook daarvoor te waarderen, hij heeft meer gedaan voor het voetbal dan die 3 heren aan die tafel, ook al kan ik hen ook wel waarderen!!!

    Reply
  4. Veronica
    12 augustus 2018 - 11:23

    Wel weer een beetje overdreven dit hoor, HJK. Ik heb sowieso veel meer mensen gehoord en artikels gelezen die niet zo positief waren over de LvG aflevering van zomergasten. Een kijk op Twitter is al genoeg.

    Reply
  5. Martinvanrhijn
    12 augustus 2018 - 11:31

    Ik denk dat ik toch een ander programma heb gezien bij Zomergasten van gaal heeft alleen in ik termen zitten praten en zitten drammen ik wil mijn verhaal eerst afmaken weer helemaal van gaal goede trainer maar vreselijk mens

    Reply
    • MARDI
      12 augustus 2018 - 15:04

      Daarvoor was van Gaal ook uitgenodigd slimmerik.

      Reply
  6. Mano
    12 augustus 2018 - 13:49

    De grote ik ik ikbv gaal show. En wat het programma van de heren. Dat is kantine en kleedkamer praat. Maar dat zullen de korfballers hier boven niet begrijpen.

    Reply
    • Mr. Winson
      12 augustus 2018 - 19:15

      Nee Mano, we begrijpen dat wel, we zijn gewoon te intelligent om het grappig te vinden. Wij “korfballers”

      Reply
    • Thomas
      12 augustus 2018 - 20:41

      Jij weet zeker niet dat de dames en de heren gemengd douchen bij korfbal? Die hebben dus veel betere dingen te doen in de kleedkamer!

      Reply
  7. 12 augustus 2018 - 16:09

    Ben het helemaal met de schrijver eens!
    Alles voor de grote hoeveelheid euro’s.
    Maar ja wie zou dat niet doen?

    Reply
  8. Ron
    12 augustus 2018 - 16:38

    345 Keer had van Gaal ik gezegd Derksen en Gijp hebben gewoon gelijk

    Reply
  9. Inbo
    12 augustus 2018 - 16:56

    Wat een belachelijk commentaar HJK, als de reacties gelezen hebt over Louis, weet je dat Derksen gelijkt heeft. Wat een vreselijke narcist is die man, heb je weleens geteld hoe vaak hij begint met het woordje ik. Dus als je ergens commentaar op wil geven, zorg dan dat je alle feiten goed hebt.

    Reply
  10. Chiel Montagne
    12 augustus 2018 - 17:28

    Mijnheer Korterink, De enige kleine man bent u! Ik heb al uw commentaar gelezen toen het hele Cruijff verhaal bij Ajax aan de gang was. En het is mij zeer duidelijk geworden dat u juist een Van Gaal adept bent en niet geheel voor cruijf. Opzich niets mis mee, mag iedereen voor zichzelf bepalen maar waarom doet u toch zo zuur als mensen niet volledig voor van gaal zijn. Ik heb de zomergasten uitzending ook bekeken en het enige “menselijke”
    Aan van gaal was idd het trieste gebeuren met zijn vrouw. Maar mag er dan geen kritische kanttekening bij deze man gezet worden? Gaat u eens het verhaal van Mark Van Bommel bekijken op YouTube over uw held, of denk eens aan hoe hij Cruijff een mes in de rug wilde steken tijdens het Ajax “verhaal”. Ikzelf ben ook geen Cruijff adept hoor, ik kon hem nooit echt volgen, maar de enige in deze kwestie die zich laat kennen bent u. Een afwijkende mening van de uwe mag blijkbaar niet. Goedenavond.

    Beste Chiel,

    Ik ben een groot bewonderaar van Johan Cruijff, die als mens ook vele malen ‘groter’ was dan Van Gaal. Hier ging het mij erom dat Derksen en Van der Gijp alleen maar negatief konden doen over de uitzending. Het ging er niet om hoe je over Van Gaal denkt en wat je van hem vindt, maar of het een interessante uitzending was. Dat vonden heel veel mensen wel.

    Hendrik Jan

    Reply
    • MARDI
      13 augustus 2018 - 13:17

      Beste Hendrik Jan,

      Het is toch algemeen bekend hoe de vork in elkaar steek.
      Meneer Derksen zal ook dit jaar weer iedereen door het slijk halen, die niet in zijn straatje past.
      Dus ook van Gaal de namen Simons en Tan zullen uiteraard dit jaar veelvuldig voorbij komen en ordinair aanpakken zal 1 van de doelstellingen zijn Derksen en consorten.
      Het is een trieste vertoning, trieste televisie wat nog steeds scoort bij een bepaalt deel van de bevolking. Wat eigenlijk al genoeg zegt.

      Het siert je de bewondering voor Cruijff en van Gaal, wat dat betreft zit het verstand op de juiste plek. :)

      Groet.

      Reply
  11. Frikandel
    13 augustus 2018 - 07:07

    En nu weer misdaad?

    Of kan ik vanaf nu ook frikandel speciaal in een sterren restaurant bestellen?

    Reply
  12. loetje
    13 augustus 2018 - 13:51

    Van Gaal is een verschrikkelijke arrogante man die denkt de Messias zelf te zijn , dat ze hem een podium boden in Zomergasten is al te verschrikkelijk voor woorden wat heb ik mij dood geergerd en dus snel eraf gezet die gast.

    Reply
  13. Hyde
    13 augustus 2018 - 15:15

    Tja, als je ze niet pruimt, die mannen van VI: er was ooit een populair groepje muzikanten die een erg handige oplossing heeft bedacht om bijvoorbeeld het programma niet persé te hoeven aanhoren.
    Iets met knop, teevee en uit de purée….
    Voor de YouTube-generatie hieronder een klikkerdeklik-linkje dat alles nog duidelijker maakt.
    HJK: misschien meteen een leuke suggestie als (dan wel geen crime-) song van de dag:

    Reply
  14. Koos
    13 augustus 2018 - 22:39

    Wat een gelul hier. Er valt van alles over te zeggen, in laten we zeggen RTL Boulevard of de Privé.
    Maar hier op deze misdaad website?, nee, daar snap ik echt totaal de toegevoegde waarde niet van, ik heb er wel een gedachte bij maar die zal ik HJ besparen.

    Reply
  15. marc
    16 augustus 2018 - 19:46

    Ik vind die Johan geweldige kerel , hij pist niet alleen azijn , maar ook bloed als het moet ! misdadig recht voor zijn raap ,niemand spaart hij ,ook zich zelf niet , hij zegt zelf : omdat men mij betaald kom ik me verhaal afsteken , hoe duidelijk willen we het hebben , er zijn gladdere misselijke types die in media land rond lopen , grt

    Reply

Reageer