Karel Pronk doodgeschoten in Delft

Bij Koffiehuis Het Kalf in het Delftse Kalverbos is Karel Pronk zojuist doodgeschoten. Hij was met zijn motor aangekomen. Dat is schrikken. Ik ken Karel al jarenlang, heb vaak met hem afgesproken. Voor Echte Penoze heeft hij, op camera, zijn levensverhaal verteld. Het ging niet door omdat er nog meer opnames gemaakt moesten worden en hij toen net weer was opgepakt, voor een zaak met Curtis Warren. 

In mei had ik nog een bericht over hem. Er was een merkwaardige schietpartij geweest in de Wippolder, bij Delft. Eén persoon raakte lichtgewond, maar niet door een kogel. “Verschillende bronnen melden dat het bedoeld was voor de bekende Karel Pronk, maar dat kan moeilijk kloppen. Ik heb even contact gehad met Karel. “Nee hoor, ik heb geen vijanden en ik was in Brabant. Ik werd van verschillende kanten gebeld, er waren inderdaad meer mensen die dachten dat ik ermee te maken had, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend. Als er in de buurt van Delft iets gebeurt, denken ze altijd aan mij.”

Achteraf was dit mijn laatste contact met Karel. Ik zou binnenkort nog met hem afspreken, maar men weet hoe dat gaat: het moet net uitkomen. Een van de laatste keren dat ik Karel persoonlijk gesproken heb was in februari 2015 in zijn stamcafé De Schouw in Delft, waar ik wat boeken had gebracht voor ‘de leesclub’. Daarna heb ik hem nog een keer gesproken over een bajesmaat, die mij wilde spreken over een medegedetineerde.

 Bijna alle andere keren sprak ik met hem af in het Campanile Hotel bij Delft. Waar Jos van der Meer, ook een goede kennis van Karel, zijn intrek had genomen. Wat te zien was aan de pontificaal geparkeerde Rolls Royce.

Ik heb Karel ook uitvoerig gesproken over zijn contacten met Cor van Hout, met wie hij in Scheveningen in de gevangenis zat. In mijn boek over Cor vertelt hij daar over. 

Een reportage van mij over Karel staat op Reporters Online

 

10 Reacties

  1. ton
    7 augustus 2018 - 13:09

    Het is weer spannend geweest in bruisend Delft..
    Ik denk dat Karel de koffietent bij Jaffa heeft verlaten en nu koffie dronk bij het kalverenbos waar de omgeving beter is te overzien en het is een gezellig en een knus koffiehuis…
    Het broeit in Delft en niet alleen van de warmte….
    Als ondernemer houd je graag je klanten……….

    Reply
  2. Remy Jas
    7 augustus 2018 - 13:39

    R.I.P. vriend. Ben benieuwd wie erachter zit en welk motief er speelt.

    Reply
  3. Latte met véél suiker.
    7 augustus 2018 - 15:12

    When you’re down and out,
    When you’re on the street,
    When evening falls so hard,
    I will comfort you.
    I’ll take your part when darkness comes,
    And pain is all around.
    Like a bridge over troubled water,
    I will lay me down.
    Like a bridge over troubled water,
    I will lay me down..

    RIP❤

    Reply
  4. 08-06-2007
    7 augustus 2018 - 15:16

    What goes around, comes around#karma#

    Reply
    • Siem
      7 augustus 2018 - 22:52

      @ 08-06-2007

      Je doelt met die datum op moord: de moord op Koos Drevijn, Er is nooit een spat van bewijs gevonden dat Karel Pronk daar iets mee te maken zou hebben gehad.

      En Karma is a bitch. Een totaal zinloze bitch.

      Reply
      • (Niet eerstelijns ) familie lid van de heer Drevijn
        8 augustus 2018 - 04:41

        08-06-2007

        Uhmm waarom die datum als Nickname ? Is respectloos naar beide families vind je niet?

        Deze Karel was misschien geen lieverdje dat betwist niemand maar al jaren in rustig vaarwater

        Dat deze dag ooit zou komen had ie wellicht zelf verwacht
        Dat niet een grote jongen maar n naar schijnt gewone ruzie maker zou zijn had niem verwacht dader heeft zich gemeld trouwens

        @siem ik verbaas mij regelmatig over hoe veel jij ( denkt) te weten

        Sterkte voor Karel zijn familie deze hebben hier niet om gevraagd!

        Reply
  5. Jolan
    7 augustus 2018 - 15:54

    R.i.p.
    Was je voor de een wellicht een rotzak
    Voor mij was je een lieverd.
    Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag na een heftige operatie was je er wel voor me.
    Ook mocht ik altijd met jou en je vrouw mee als er feestje was.
    Gister stuurde je nog fotos en twee filmpjes ..maar het was laat ik dacht ik stuur je later wel reactie…had ik maar gelijk gereageerd.

    Rust zacht karel.

    Reply
  6. Gijs
    7 augustus 2018 - 20:22

    Zijn Piet pronk en Karel pronk familie, aangezien ze bijde uit Delft komen?

    Reply
  7. Echt wel
    7 augustus 2018 - 22:14

    Is geen familie van elkaar.

    Reply
  8. (Niet eerstelijns ) familie lid van de heer Drevijn
    8 augustus 2018 - 04:42

    Trouwens waarom vlinderscrime in foto die komt gewoon van zijn eigen Facebook namelijk

    Beste familielid,

    Ik had deze nog op de computer, moest eerst even checken of hij nog op Facebook stond.

    Hendrik Jan

    Reply

Reageer