Moord op Bulgaarse prostituee ‘doet’ 12,5 jaar

Op 25 september 2013 was er brand in een woning aan de Charlotte de Bourbonstraat in Bos en Lommer. In de woning lag het lichaam van een ‘onbekend persoon’. Het bericht genereerde in het Amsterdamse aardig wat publiciteit, maar er kwam later niet heel veel over naar buiten. Behalve dat het slachtoffer een 22-jarige vrouw was en dat er een week later een 32-jarige man werd aangehouden. Verdachte en slachtoffer kenden elkaar.

Pas tijdens het proces tegen verdachte Jason R. (32) komt er wat meer naar buiten. Dat het slachtoffer een 22-jarige Bulgaarse prostituee was en dat de verdachte ontkent. Uit de sectie bleek dat de vrouw door verwurging om het leven is gekomen en dat de brand was aangestoken. 

Jason gaf toe dat hij die nacht in dat huis was geweest. Een snorder had hem naar het adres gebracht en later weer opgehaald, om hem naar zijn huis in Amsterdam Zuid-Oost te brengen. Ze hadden al langer contact met elkaar. De Bulgaarse zou door hem worden mishandeld en ze had gedreigd daar aangifte van te doen. De verdenking was dat Jason haar ook had  beroofd van ongeveer 5000 euro, haar iPhone en haar sleutels en hij weigerde zich psychiatrisch te laten onderzoeken.

Nu, in hoger beroep, heeft hij een celstraf van 12,5 jaar gekregen. Behalve de moord rekent het gerechtshof het hem zwaar aan dat hij met de brandstichting ook de levens van omwonenden in gevaar heeft gebracht.

Lijkt niet veel, 12,5 jaar voor een moord, dan mag je als dader je handen dichtknijpen. Het leven van een Bulgaarse prostituee is natuurlijk ook wel wat minder waard dan dat van een Anne Faber, om maar iemand te noemen. We weten de naam van de Bulgaarse niet eens, en ook niet of er iemand is die verdriet om haar heeft. Zal niet veel zijn. 

35 Reacties

  1. anoniem
    10 augustus 2018 - 11:05

    Jason J. ipv Jason R.
    HJK, je laatste twee regels zijn niet zo netjes.
    En misschien wel belangrijk detail: ze heeft aangifte gedaan.
    Kennelijk wilde ze relatie verbreken en grote freefighter tegenover dame van 50-60 kilo.

    Reply
  2. Serieus?
    10 augustus 2018 - 12:44

    Het leven van een Bulgaarse prostituee is natuurlijk ook wel wat minder waard dan dat van een Anne Faber, om maar iemand te noemen.

    Ben je nou serieus met bovenstaande? Dat lijkt mij voor jou een psychiatrisch onderzoek ook geen verkeerd idee.

    Reply
    • Alex Brandt
      10 augustus 2018 - 16:21

      Hjk houdt ons een spiegel voor. Want een verdwijning en moord als bij Anne Faber maakt heel veel los in de samenleving en rechters voelen die druk ook (en lijken dat mee te wegen in de uitspraak). Want een jong intelligent blank meisje met een groot sociaal netwerk tegenover een jonge bulgaaarse prostituee…. De media maakt onderscheid, maar ook de inwoners van Nederland. En dat wil HJK duidelijk maken.

      Reply
    • jo
      10 augustus 2018 - 16:22

      Natuurlijk is hij niet serieus! Dat snapt toch een kind?
      Maar blijkbaar vinden de rechters in Nederland het wel. Waarom zouden ze anders voor zo’n zeer ernstig feit zo’n flutstraf geven?
      Die gast hoeft effectief maar een paar jaar te zitten en dan kan hij gewoon weer doorgaan. Nederlandse rechters zijn bang voor hun eigen brood, ze zien iemand het liefst zo vaak mogelijk langskomen.

      Reply
    • Frankos
      10 augustus 2018 - 16:26

      Wat denk je nou zelf trekgeit, gebruik die grijze massa in de bovenkamer van je en denk eens goed na over wat hij schrijft en de boodschap die hij hier mee probeert over te brengen.

      Reply
      • issi
        11 augustus 2018 - 12:49

        Ook al bedoelt hij t als sarcasme wel een beetje raar opgeschreven had een kleine verwijzing naar de politiek kunnen maken en dat hij zelf er niet zo over denkt zo dat de straffen hoger worden in Nederland voor dit soort gestoorde monsters want de moordenaar van Anne Faber had meer verkrachtingen op zijn naam staan voor hij haar verkrachte en vermoorde dan die Jason dus lijkt me niet zo raar dat die dan ook een hogere straf krijgt dus daarom snap ik de vergelijking van minder waard niet maar hierbij mijn excuses mocht t sarcasme zijn

        Reply
  3. Anoniem
    10 augustus 2018 - 15:09

    Ja, die Jason uit Z.O. mag zijn handen dicht knijpen slechts 12,5 jaar voor diefstal, verkrachting, moord en brandstichting. Niet eens TBS geëist tegen deze souteneur.
    Kan niet anders, dat de rechter een slechte dag had en/of deze minkukel verder weinig op zijn kerfstok had.

    Reply
  4. issi
    10 augustus 2018 - 15:33

    Wat heb je gebruikt ? waar slaat dat op ….een prostituee word meestal door een man bezocht voor sex.
    En ook vaak gedwongen door een man in de prostitutie te werken wat we allemaal weten en blijkbaar kreeg zij ook klappen en werd haar geld afgepakt en uiteindelijk gewurgd in brand gestoken en om uit eindelijk door jou minder waard genoemd te worden dan een ander slachtoffer wat ook gruwelijk was maar niemand is minder of meer waard dan iemand anders of is de ene mens nu 500€ waard en een ander 1000.000€ dit had ik niet echt van jou verwacht je lijk net die wous van de limburger die Eva Jinek afbrande in zijn column slaat helemaal nergens op en wat jij zegt is ook Bullshit

    Reply
  5. A
    10 augustus 2018 - 16:11

    Schandalig hoe je zoiets op durft te schrijven. Wat een afknapper!!
    Ik vond je inhoudelijk al niet zo sterk, maar dit slaat alles!

    Reply
  6. Anoniem
    10 augustus 2018 - 16:15

    Sarcasme is een groot goed…….

    Reply
  7. Roberto
    10 augustus 2018 - 17:32

    Diep triest is het… 9 jaar voor het op deze manier vermoorden van een jonge vrouw… Te walgelijk voor woorden… Minimaal 20 jaar zitten !

    Reply
  8. Ali
    10 augustus 2018 - 19:10

    Vreselijk hoe je dit schrijft Anne Faber was natuurlijk Nederlands erger dan een Hongaars hoertje wat een racisten zijn jullie Nederlanders ik ga snel terug naar Turkije zodra mijn zorgtoeslag binnen is boek ik een ticket

    Reply
    • Koos
      11 augustus 2018 - 01:28

      Je begon zo ingeburgerd.
      Mocht je geld tekort komen dan help ik je graag uit de brand

      Reply
      • Anoniem
        11 augustus 2018 - 11:22

        Niet nodig. Zie wisselkoers. En toch zijn er vrrschillende groepen mensen die er niet meer op vakantie willen. Ook iets met discriminatie zo ik meen.

        Reply
    • Erdogan
      12 augustus 2018 - 00:59

      Als jij een Turk zou zijn, had je geweten dat je met je zorgtoeslag geen vliegticket kunt halen naar Turkije. Vreemde imbeciel!

      Reply
  9. Siem
    10 augustus 2018 - 20:45

    Quote: Het leven van een Bulgaarse prostituee is natuurlijk ook wel wat minder waard dan dat van een Anne Faber, om maar iemand te noemen.

    – Gezien sommige reacties:

    Ironie is een bepaald stijlfiguur met de bedoeling om mild te spotten. Vaak bedoelt de spreker of schrijver het tegenovergestelde van wat hij zegt of schrijft. Ironie wordt niet gebruikt met de intentie om iemand te kwetsen.

    En laten we eerlijk zijn: voor het verdwenen Haagse meisje van 14 jaar, Nsimire Massembo, kwam na een emotionele oproep van haar vader via Facebook, slechts een handjevol mensen in actie:

    https://www.ad.nl/den-haag/zoektocht-levert-tip-op-in-vermissingszaak-nsimire-14~ac3309fe/

    Reply
  10. J.Claude Batista
    10 augustus 2018 - 23:09

    Jason ooit een goede judoka en freefighter.
    Werd een doorgesnoven gewelddadige pooier.

    Levenslang had hij moeten krijgen.

    Reply
  11. Bart
    10 augustus 2018 - 23:34

    Goed geschreven HJK! Duidelijk statement voor iets wat nergens de publiciteit meer haalt. Schandalige straf! Let niet op de andere reaguursels van personen die niet kunnen inschatten wat je bedoelt

    Reply
  12. Erdohans
    11 augustus 2018 - 00:27

    Hoi Ali, gauw doen. Neem meteen een les sarcasme, maar blijf vooral Schurkije. Betaal ik je graag de zorgpremie voor. X

    Reply
    • ErdoBaas
      12 augustus 2018 - 01:06

      Schurkije die jou voorouderen hebben gered van de Spanjaarden. Hersenloze kakkerlak. Een uitgesproken mening over een onderwerp waar je totaal geen verstand van hebt.

      Reply
      • Ben
        12 augustus 2018 - 10:13

        ?. liever Turks dan paaps, bedoel je, dat was ook niet positief voor de Turken, die toen met Spanje, Genua en Venetië om de macht in de Middellandse zee knokten.
        Het gaf alleen aan, dat we Spanje meer haatten dan de Ottomanen en dat waren ook imperialisten, die andere landen biinen vielen, leeg roofden en terroriseerden, maar dat wist je al.

        Reply
      • Anoniem
        12 augustus 2018 - 10:31

        Iedereen een stukje van de spiegel des waarheid. Kakkerlak, zo noemde Hitler de Joden was het niet? Erdoblaas is niet zijn voorouders, maar geworden tot waar zij tegen streden?

        Reply
  13. sam
    11 augustus 2018 - 09:57

    Waarom in hemelsnaam is haar naam niet bekend?

    Reply
    • Anoniem
      11 augustus 2018 - 11:42

      Verzoek nabestaanden?

      Reply
      • sam
        13 augustus 2018 - 09:01

        Dat kan. Maar journalisten hebben de taak om dat uit te dokteren. Ze mag niet de vergetelheid in raken omdat ze Bulgaars en een prostituee is.

        Reply
  14. anoniem
    11 augustus 2018 - 12:42

    Haar naam is wel te vinden, als je op Jason J. googelt.
    Artikel Panorama, Nieuwe Revu, Moordatlas, Parool, AT5 enz.
    In mijn ogen, had HJK, het beter kunnen vergelijken met Laura Korsman.
    Een situatie: man accepteert niet, dat relatie over is. Laatste drie weken gestalkt.
    HJK’s laatste 2 zinnen: ‘….en ook niet of er iemand is die verdriet om haar heeft. Zal niet veel zijn”. impliceert dat de familie en vrienden van Krasimira haar niet zo zullen missen, omdat ze toch maar een Bulgaarse prostitué was. Het leest in ieder geval niet lekker.
    Haar vrienden/collega’s op de Wallen hebben toen wel een inzameling gehouden, om haar te begraven in Bulgarije.
    Die Jason J. zit kennelijk al 5 jaar, dus mag binnenkort ook weer een trajectje om het opnieuw te kunnen proberen?

    Reply
  15. ErdoBaas
    12 augustus 2018 - 01:10

    Aan de reacties te lezen, word mij bevestigd dat hier alleen maar uitkering trekkende junkelullen komen. En een aantal “hoogbegaafden” met een mislukte carriere

    Reply
    • Frans
      12 augustus 2018 - 09:41

      En jij bent natuurlijk de uitzondering die als enige het helemaal gemaakt heeft… Je verheerlijkt met je naam wel een dictator met fascistische trekken.. Dat dan weer wel, is ook bijster intelligent.

      Reply
    • Anoniem
      12 augustus 2018 - 10:44

      Lees toch alstublieft wat een staatsgreep is en kijk wat er voor en na de Gulenistische staatsgreep gebeurde. Met je verstand. Als ik dan jouw superioriteitswaan proef en meng met je kakkerlak opmerking, bekruipt mij een ‘Er ist wieder da’ gevoel.

      Reply
      • Ben
        12 augustus 2018 - 12:39

        Fascisten maken vaak gebruik van False Flag operaties. Erdogan’s nationalistische gebral en de banden van de MIT met de jihadisten doen niet veel goed verwachten van deze potentaat.
        Zijn schoonzoon zit op Financiën, zijn zoon heeft zijn zakken gevuld met de oliehandel met de Jihadisten en moeders grossiert inmiddels in ziekenhuizen en privéklinieken.
        De familie Erdogan zorgt goed voor zichzelf en de plattelands turken zijn te koop voor een tvtje of koelkastje en wat geblèr jegens wat denkbeeldige vijanden van Allah.
        Elk volk krijgt de heersers, die ze verdienen.
        Laat de beste man maar denken, dat ie met Poetin, de Ayatollah of met de voor het leven benoemde Chinese baas beter uit is. De EU was makkelijk te chanteren voor Erdogan door “vluchtelingen” onze kant op te sturen, maar Amerika is een ander verhaal.

        Reply
        • CcC
          12 augustus 2018 - 23:26

          Jeetje, hier spreekt een deskundige…
          Jammer dat 52,59% van de Turken er anders over denken…

          Reply
      • ErdoBaas
        12 augustus 2018 - 23:22

        Wat is je punt makker? Vertel eens wat een staatsgreep is en wat er veranderd is

        Reply
  16. dikke Lien
    12 augustus 2018 - 17:07

    Wat ik zo snel even las. Hij zou 14 jaar hebben gehad als er niet 5 jaar gewacht was met vonnis hoger beroep. Daar staan redelijke termijnen voor. Verkrachting is niet bewezen. Het was geen voorbedachte rade moord. Dan ga je niet met een snorder heen en weer natuurlijk en zeker niet met dezelfde.

    begin 2020 eerste verlof. 2021 volledig vrij. denk ik

    Reply
    • Maurits de Vries
      12 augustus 2018 - 20:49

      Moord is altijd met voorbedachte rade en voor 2023 komt de beste man niet vrij. Wel bij de les blijven hè, dikke lien…

      Reply
  17. dikke Lien
    12 augustus 2018 - 22:29

    Okay, doodslag dan of zo ik kan geen vonnis vinden alleen vluchtig wat krantendingetjes gelezen.
    Is dat wetsvoorstel al ingegaan en telt dat achterstallig voor al veroordeelden?

    Reply

Reageer